تسهیل در عبور و مرور و کیفیت بخشی آموزش عامل جذب دانشجوی خارجی

رکنا سیاسی: حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی با اشاره به پیشنهادی که در برنامه ششم توسعه مطرح شده و جذب دانشجوی خارجی از سوی وزارت علوم در قالب قانون Law مصوب شده است، افزود: نخستین گام تسهیل در تردد دانشجویان به کشور است به طوری که دانشجوی خارجی بتواند به راحتی و بدون هیچگونه محدودیتی به ایران تردد کند.
وی کیفیت‌بخشی به آموزش در مراکز آموزش عالی را دومین عامل برای جذب دانشجوی خارجی در ایران دانست و افزود: در حال حاضر رتبه علمی بهترین دانشگاه‌های کشور ما در جهان بین ۳۰۰ تا ۵۰۰ است و این رتبه به هیچ وجه برای کشوری که در حوزه علمی مقتدر است، قابل دفاع نبوده و پذیرفتنی نیست.
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه رشد علمی ایران موجب شده است تا در بین کشورهای منطقه از این حیث سرآمد باشد، افزود: دانشگاه‌های ممتاز کشور باید اقدام عاجل در جذب دانشجوی خارجی به عمل آوردند و توان خود را در این حوزه به منصه ظهور گذاشته و هر چه سریعتر فراخوان جذب دانشجوی خارجی دهند.
وی در ادامه با تاکید بر اینکه رفتارهایی که موجب کندی رشد علمی کشور می شود آسیب‌زاست، افزود: جذب دانشجوی خارجی علاوه بر اینکه موجب پر شدن صندلی‌های خالی دانشگاه می‌شود یک رشد علمی فزآینده در کشور بوجود می آورد و موجب تقویت ضریب پژوهشی و تحقیقاتی کشور خواهد شد.
وی ادامه داد: امکاناتی که برای جذب دانشجوی خارجی تعریف می‌شود باید به صورت روشن و کامل اطلاع‌رسانی شود و در یک فضای معقول در این بخش به صورت جدی ورود پیدا کرد.
سلیمی اظهار کرد: هم‌اکنون کشور چین در چند سال اخیر ۴۵۰ هزار دانشجوی خارجی جذب کرده است و این بیانگر آن است که دنیا به این سمت روی آورده است و در بسیاری دیگر از کشورهای منطقه شاهد جذب دانشجوی خارجی از ۱۰۰ هزار نفر به بالا هستیم.
وی تاکید کرد: در فضای علمی کنونی دنیا این اقتضا و این استعداد وجود دارد که برای رشد علمی به سمت و سوی جذب دانشجوی خارجی پیشروی شود و کشورهای پیشرفته آن را اجرایی کردند و سایر کشورها باید از این اقدام علمی الگوبرداری کنند.
وی گفت: متاسفانه در بازدیدی که از دانشگاه‌های بین المللی کشور به عمل آوردیم مشاهده شد که تنها چند نفر دانشجوی خارجی در این دانشگاه‌ها جذب شده‌اند و این آمار خوبی نیست، بلکه باید با اطلاع‌رسانی و فراهم کردن زیرساخت‌ها این آمار را تا حد قابل ملاحظه‌ای افزایش داد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 303534 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟