رکنا سیاسی: مسعود بارزانی، رییس اقلیم کردستان عراق در گفت‌وگو با روزنامه الشرق الاوسط در پاسخ به این سوال که تقریبا یک ماه پیش یک هیات ایرانی با شما دیدار کرد؛ آیا چیزی از شما خواستار شد؟، گفت: این دیدار کاملا دوستانه بود. حسن دانایی فر، سفیر سابق ایران در بغداد ریاست این هیات را بر عهده داشت و حامل پیامی از سوی تهران بودند که خواستار همکاری و هماهنگی با ما شد. هیات ایرانی خواستار احتیاط و چاره‌جویی در مورد همه‌پرسی شد و گفت که زمان همه‌پرسی نامناسب است و بهتر است مشکلات میان اربیل و بغداد از طریق قانون Law و تجربه‌های قبلی حل شود و ما می‌دانیم که تمام اطراف اشتباه کردند، ما نیز به آنها گفتیم که ما از این مرحله گذشته‌ایم و دیدگاه‌مان را به آنها گفتیم.
وی در پاسخ به این سوال که آیا به شما هشدار دادند، پاسخ داد: به هیچ وجه، آنها در دیدار با من با زبان بسیار دوستانه و مودبانه صحبت کردند.
رییس اقلیم کردستان عراق در پاسخ به این سوال که آیا بعد از دیدار، از سوی ایران تهدید شدید، گفت: گاهی اوقات در رسانه از سوی این یا آن مسئول تهدید شدیم.
بارزانی در پاسخ به این سوال که استقبال اردوغان، رییس‌جمهور ترکیه از رییس ستاد کل نیروهای مسلح ایران شما را نگران کرد، گفت: هرگز هیچ احساس نگرانی نکردم.
وی در پاسخ به این سوال که آیا ممکن است اقلیم کردستان از سوی ایران، ترکیه و سوریه محاصره شود، گفت: مطمئن باش اگر ما ضرر دیدیم و اذیت شدیم آنها نیز اگر این گام را بردارند بیشتر از ما ضرر خواهند دید.
بارزانی در پاسخ به این سوال که آیا یک دولت شیعی در بغداد وجود دارد، گفت: این همان حقیقت است.
وی در این رابطه که آیا ایران این دولت و حکومت شیعی را رهبری می‌کند، گفت: ایران نفوذ بسیار زیادی دارد، من نمی‌توانم بگویم که ایران آن را به طور کامل اداره می‌کند و یا آن جزئی از ایران است اما نفوذ ایران بسیار زیاد است.
وی در رابطه با نفوذ آمریکا گفت: به نظر من نفوذ آمریکا در بغداد بسیار کم‌تر از نفوذ ایران است.
بارزانی در رابطه با نفوذ ایران در اقلیم کردستان گفت: نمی‌توانم بگویم که در آنجا نفوذ ایرانی وجود ندارد اما در حقیقت من با شفافیت به ایرانی‌ها گفتم که ما خواستار روابط خوب هستیم. ما خواستار روابطی براساس حسن همجواری، دوستی و منافع مشترک هستیم. یا با شما قطع رابطه می کنیم یا توافق می‌کنیم و تصمیم، تصمیم ما است و اجازه نخواهیم داد که شما برای ما تصمیم گیری کنید و به هیچ کشوری اجازه نخواهیم داد که قانون کردستان را تصویب کند، ما به خاطر آزادی Freedom مبارزه کردیم و در این راه شهید دادیم.
وی در رابطه با سوریه گفت: در سوریه هرج و مرج وجود دارد اما بشار اسد و نظام او باقی خواهند ماند. ایران در سوریه نفوذ دارد. ترکیه نیز نفوذ دارد. درست است که ما با بغداد اختلافاتی داریم اما موضع‌مان یکی است و آن مبارزه با تروریسم است، اما در سوریه این‌گونه نیست و برخی معارضان مخالفند. درست است که در آنجا یک نظام وجود دارد اما در حقیقت قدرت‌های بزرگ دیگری امور را اداره می‌کنند و آنها روسیه و ایران هستند. همچنین آمریکا و روسیه در رابطه با برخی مناطق اختلاف نظر دارند و در رابطه با مناطق دیگر توافق دارند. در عین حال توافق ترکی - روسی - ایرانی وجود دارد و توافق آمریکایی – روسی وجود دارد، در حقیقت آنجا هرج و مرج است.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

 

کدخبر: 300077 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟