سفیر امارات در آمریکا: ایران و تروریسم دو تهدید منطقه هستند

رکنا سیاسی: یوسف العتیبه سفیر امارات متحده عربی در آمریکا در گفت و گو با نشریه آتلانتیک به طرح ادعاهای تکراری آمریکا و متحدان منطقه‌ای اش علیه کشورمان پرداخت و در پاسخ به سوالی درباره‌ی قطع روابط کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس با قطر گفت: بعد از ایران، قطر دومین میزبان بزرگ تروریست‌های جهان است که شامل 59 نفری که امارات به تازگی نامشان را در فهرست تروریست‌ها قرار داده است، می‌شود. 14 نفر از آنها در فهرست تروریستی سازمانی ملل و 12 تن نیز در فهرست آمریکا هستند. آنها آزادانه تردد می‌کنند وزندانی Prisoner هم نیستند.
العتبیه در پاسخ به سوالی درباره نزدیکترشدن روابط قطر با ایران و اینکه این مساله منافاتی با منافع منطقه‌ای امارات دارد یا خیر، گفت: هدف اعلام شده ما یک تغییر رفتار از سوی قطری‌ها است، چرا که از نظر ما، آنها بیش از حد به ایران و به افراط گرایان نزدیک شده‌اند. نیامدن آنها پای میز مذاکره ( با شورای همکاری خلیج فارس) و تاکیدشان بر گرم‌تر کردن روابط با ایران ، تاییدی است بر موقع ما و این که چرا چنین موضعی اتخاذ کرده‌ایم.
وی در پاسخ به این سوال که آیا هدف از قطع روابط با قطر که جلوگیری از نفوذ ایران در منطقه بوده، نتیجه معکوس نداشته است، اظهار داشت: نه اصلا، اگر قطر رفتار خود را تغییر دهد عالی است و ما خود را از بازگشت آنها به خیمه استقبال می‌کنیم. اگر چنین نکنند و روابط با ایران، روابطشان با حماس و شبه نظامیان سوریه و لبنان برایشان مهم تر از رابطه با ما باشد، در این صورت برای آنها آرزوی موفقیت خواهیم داشت، اما نمی‌شود که آنها چنین کاری بکنند و همزمان دوست ما باشند.
سفیر امارات در پاسخ به این سوال که کدام تهدید برایتان جدی تر است، ایران یا قطر ، گفت: ما با دو تهدید در منطقه مواجه هستیم . یکی رفتار ایران و دیگری افراط گرایی و تروریسم، از نظر ما، حزب الله ، القاعده و داعش ISIS همگی گروههای تروریستی هستند. ما نمی‌خواهیم بین این تفاوت قائل شویم که سنی هستند یا شیعه. اگر شما تهدیدی علیه امنیت کشور ما باشید، یک تهدید هستید، فارغ از این که چه مذهب یا اعتقاداتی دارید. من رفتار ایران را دریک دسته بندی دیگر قرار می‌دهم. ایران یک دولت مستقل است. شما شاهد هستید که رفتار آنها به منطقه آسیب می‌زند و منطقه را بی ثبات می‌کند.
ال... همچنین در پاسخ به سوالی درباره‌ی علاقه دولت امارات به ترامپ Trump رئیس جمهور آمریکا بیان کرد:‌دولت ترامپ در مسیر مقابله با این دو تهدید؛ افراطی گری و ایران رویکرد تهاجمی‌تر را اتخاذ کرده است. من فکر می‌کنم اینکه می‌گویید یک اشتیاق نسبت به دولت ترامپ وجومد دارد این است که وی ایران را بخشی از مشکل می‌داند، نه بخشی از راه حل.
وی مدعی شد: البته ما هرگز موضعمان را بر اساس آمریکا تغییر نداده‌ایم. رویکرد ما در قبال ایران همواره همین گونه بوده است. موضع ما در خصوص تروریسم نیز همیشه ثابت بوده است.
سفیر امارات در آمریکا در پاسخ به سوالی درباره‌ی بهبود روابط برخی کشورهای عربی با رژیم صهیونیستی و موضوع فلسطین گفت: در خصوص مساله فلسطین، یک فرصت بریا نوعی ابتکار صلح عربی وجود دارد، ما باید مساله فلسطین را حل و فصل کنیم زیرا این تومور بدخیم 60 سال است که وجود دارد و به ایران اجازه مداخله می‌دهد.م آنها می‌آیند و می‌گویند که \" ما مدافع فلسطین هستیم و گروههای مثل حماس و حزب‌الله به وجود می‌آیند. اگر یک دولت فلسطینی وجود داشته باشد، چه نیازی به وجود حزب الله است.
العتیبه در ادامه در پاسخ به این سوال که حزب‌الله به این دلیل وجود دارد که موجودیت اسرائیل را به رسمیت نمی‌شناسد و به همین دلیل بود که حتی پس از خروج اسرائیل از لبنان، حزب‌الله باز هم به حیات خود ادامه داد، گفت: افرادی همچون ایرانی‌ها، گروههایی مثل حماس و حزب‌الله می‌دانند یا باور دارند که باید یک راه حل دو دولتی وجود داشته باشد. من افراد زیادی را نمی‌شناسم که مخالف این نظر باشند.
این ادعاها در حالی مطرح می‌شود که برخی کشورهای منطقه از جمله عربستان و امارات با همراه حامی اصلی خود، یعنی آمریکا اصلی‌ترین عامل ظهور و توسعه تروریسم در منطقه وجهان هستند اما این کشورها تلاش می‌کنند تا با متهم کردن ایران به حمایت از تروریسم و بی ثباتی در خاورمیانه، توجه جامعه جهانی را از حقایق منحرف کنند تا به اهداف خود دست یابند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 299731 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟