انتقاد نیکی هیلی از رئیس صلحبانان سازمان ملل در لبنان

رکنا سیاسی: خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داد: با توجه به اینکه عملیات صلحبانی در آستانه تمدید است، ایالات متحده آمریکا برای تشدید تلاش‌ها برای مقابله با آنچه نیکی هیلی، سفیر آمریکا به عنوان "جریان بزرگ سلاح‌های غیر قانونی" به منطقه جنوب لبنان توصیف کرد، فشار وارد می‌کند. این منطقه عمدتا در کنترل نیروهای حزب‌الله است و رژیم صهیونیستی همواره به فعالیت این گروه در آنجا اعتراض می‌کند.
در همین حال، ژنرال مایکل بیری، فرمانده نیروهای صلحبان در لبنان تاکید کرد که انتقادهای آمریکا و رژیم صهیونیستی بی‌مورد است.
این ژنرال ایرلندی گفت، نیروهایش مدرکی دال بر انتقال غیر قانونی سلاح و ذخیره آن در این منطقه در دست ندارند و اگر محموله بزرگی از سلاح داشت، آنها باید اطلاع پیدا می‌کردند.
اما نیکی هیلی، سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد مدعی است «مدارک زیادی وجود دارد و از جمله می‌توان به سخنان خود رهبران حزب‌الله استناد کرد و ژنرال بیری هم "به طور شرم‌آوری" از آنچه رخ می‌دهد، بی‌اطلاع است.»
او گفت: به نظر می‌رسد او تنها کسی در جنوب لبنان باشد که برای دیدن آنچه حزب‌الله انجام می‌دهد، "کور" است. دیدگاه او درباره این وضعیت نشان می‌دهد که ما به تغییراتی در این عملیات نیاز داریم.
از سوی دیگر استفان دوجاریک، سخنگوی سازمان ملل در خصوص اظهارات هیلی گفت که این سازمان به عملکرد ژنرال بیری اعتماد کامل دارد.
او تاکید کرد، این بحث‌ها بر سر عملیات صلحبانی باید در شورای امنیت مورد رسیدگی قرار بگیرد. 
آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد در نامه‌ای به این نهاد از قصد خود برای یافتن راه‌هایی برای "ارتقای تلاش‌های" نیروهای صلحبان خبر داده است. با این حال او تاکید کرد که اول وظیفه ارتش لبنان است که از عاری بودن جنوب لبنان از تسلیحات غیر قانونی اطمینان حاصل کند.
هیلی گفته است ایالات متحده می‌خواهد "توسعه چشمگیری" در نیروهای صلحبان صورت بگیرد. با این حال او جمعه گفت که این به معنای تغییرات کلی نیست. او گفت: زمان آن فرا رسیده تا شورای امنیت قوانین کارامدی برای عملیات یونیفل تدوین کند. نباید به تروریست‌ها اجازه فعالیت دهیم.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 298510 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟