شریعتمداری به پارلمان بخش خصوصی رفت

 

رکنا سیاسی: وی در این جلسه گفت: در راه واگذاری‌ تصدی‌ها به بخش‌خصوصی موفق نبوده‌ایم؛ برخی از وزیران کم‌کاری کرده‌اند و نمی‌توان در این باره نمره قابل قبولی داد.

مخالفت شریعتمداری با طرحهای ضربتی و رایزنان بازرگانی

وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت همچنین گفت: بخش خصوصی قدرت هماهنگ کردن خود،دولت و مجلس را دارد.

محمد شریعتمداری گفت: سهم دولت در اقتصاد بالا است اما سهم شما در ایجاد نشاط اقتصادی بالاتر از دولت است. شما امید آفرینان اقتصاد ایران هستید. تشکلهای دیگر هم مثل اتاق تعاون، خانه کشاورز و ... همین طور هستند.

وی افزود: بهترین برنامه برای ارائه به شما، پیشینه بنده است که شما از آن مطلع هستید. احترامی که برای شما قائل بودم و اهتمامی که برای حضور موثر این تشکل داشتم نشانه برنامههای آینده است.

شریعتمداری ادامه داد: دولت باید همه اموری که شما امکان حضور دارید را کنار بگذارد و به شما بسپارد. در بعضی از دورههای گذشته و بعضی از وزیران به این اصل توجه کافی نداشتند و در گذر زمان نمیتوانیم نمره قابل قبولی از واگذاریها از دولت به بخش خصوصی و غیردولتی داشته باشیم. امیدوارم بتوانیم در آینده با کمک و حمایت شما قدم پیش بگذاریم.

وی ادامه داد: مهمترین هدف از حضور من بیعت دوباره با مجموعه تشکلهای غیردولتی بود. اگر مجلس این مسئولیت را بر عهده من گذاشت، هر چه شما کمک کنید مشکلاتی که سر راه است حل میشود و هر چه کمک نکنید من در اجرای این امور ناموفق خواهم بود. شما به گوشههایی از مشکلات موجود اشاره کرده اید. همت بخش خصوصی میتواند این سنگ بزرگ را از جا بردارد.

وی افزود: کشورهایی که نیروی انسانی قدرتمند تر و همت بالاتری از ما ندارند، اما نظم و برنامه دارند توانستهاند از ما پیشی بگیرند. برنامه و نظم و نظام پیگیری را باید در پیش داشته باشیم تا به نتایج مطلوب دست یابیم.

شریعتمداری گفت: چه این مسئولیت را بر عهده بگیرم و چه این افتخار نصیبم نشود، از نعمت زاده تقدیر و تشکر میکنم که پیر صنعت هستند و در صنعت استخوان خرد کردهاند. زمانی که تصدی وزارت بازرگانی را داشتم ایشان در پتروشیمی بودند با تواضع کامل همیشه پیش من میآمدند و من میخواستم خودم خدمتشان برسم اما ایشان محبت میکردند.

وی بیان کرد: در دولت خاتمی و وزارت جهانگیری، برنامه راهبردی صنعت نوشته شد و در دورههای دیگر هم این چنین برنامههایی نوشته شد. امیدواریم یک کتاب دیگر به وزیر بعدی تحویل ندهم و برنامههای عملیاتی را به وزیر بعد اهدا کنم. ما اسناد بالا دستی زیادی داریم که بیش از حد هستند. هنوز جوهرشان خشک نشده در مجلس اصلاح میشود.

وی گفت: قانون Law برنامه ششم در حوزه صنعت و معدن دارای نقاط قوت زیادی است و تکالیفی مشخص شده که اجرای آن بسیار سخت است. من در همین چارچوب قوانین موجود و اسناد بالا دستی برنامهای را تقدیم کردم که در 5، 6 صفحه میتوانید مطالعه کنید و متن کامل آن به طور الکترونیک ارائه شده است.

شریعتمداری درباره اهمیت واردات بیان کرد: 6 کشور اول دنیا در واردات همان 6 کشور اول در صادرات هستند. اینها مکمل یکدیگرند.

وی افزود: در همه کشورها درباره نرخ ارز اصولی دارند. با کنترل و دستور نرخ ارز، مشکلات جدیدی ایجاد میشود. البته موافق آزاد سازی آن هم نیستم و این کاری نیست که در هیچ کشوری انجام شود. این نظر همیشگی من بوده و شما به آن آشنایی دارید. شما متولیان بخش غیردولتی ایران هستید. آثار تفکر شما بیش از این باید در تصمیم گیریها دیده شود. شما میتوانید اعضای دولت را هم با هم هماهنگ کنید. شما میتوانید روی مجلس تاثیر بگذارید. شما میتوانید کاری کنید که در جلسات مجلس حضور داشته باشید.

وی افزود: پیش تر زمانی که وزیر شدم یک هزار میلیارد تومان جایزه صادراتی قرار دادیم تا با قدرت بالاتری در بازارهای خارجی حضور داشته باشید. اما انتظار نداشته باشید که 8 درصد رشد منفی اقتصاد را بتوان ظرف سال به شرایط ایده آل تبدیل کرد.

شریعتمداری گفت: باید یارانه نوسازی صنایع ایران داده شود. دولت هر حرفی که میزند باید هزینه آن را بپردازد. برای اینکه تولید بتواند حرکت کند، مشوق مالیاتی باید داده شود. من با طرحهای ضربتی هم مخالفم. اگر واقعا سرمایهها بر اساس آنچه در نظر گرفتهایم هزینه شود، میتواند تاثیرگذار باشد.

وی درباره نظارت نیز گفت: نظارت باید باشد و درست عمل شود. در دوره قبل که با عدهای از بدهکاران بانک مرکزی در زندان Prison ملاقات کرده بودم شاهد بودم که آنها به عنوان قاچاقچی Smuggler ارز شناخته میشوند. این در حالی است که اتاقها کلاهبرداران را از انسانهای گرفتار میشناسند.

وزیر بازرگانی در دولت اصلاحات گفت: در آن زمان من وزارت بازرگانی را با 30 هزار نفر تحویل گرفتم اما این نفرات را کم کردم و با 13 هزار نفر تحویل دادیم. این اتفاق باید دوباره انجام شود. حال اگر بخواهیم وزارت صنعت، معدن و تجارت را تفکیک کنیم، باید 4 وزارتخانه ایجاد کنیم و این یعنی باید دوباره به عقب بازگردیم. با رایزنان بازرگانی مخالفیم چرا که نباید این امور دولتی باشد.

وی همچنین درباره پیشنهاد مسعود کرباسیان به عنوان وزیر امور اقتصادی و دارایی نیز گفت: کرباسیان مرد توانمندی است و میان ما با سیف نیز هماهنگی کاملی وجود دارد که تمامی این عوامل دولتی مسنجم را ایجاد میکند اما با این حال به حمایت شما نیازمندیم.

 

منبع: پایگاه خبری گسترش

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

 

 

کدخبر: 294031 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟