خطر تحریم‌های آمریکا برای پروژه‌های گازپروم روسیه

رکنا سیاسی: به نقل از روزنامه ودمستی، در تحلیل خود از شرایط کنونی نوشته است: شرکت‌های اروپایی شرکت کننده در ساخت "جریان شمالی 2" (Engie، Uniper، OMW و Wintershall) از آمریکا درخواست می‌کنند از اعمال مجازاتها علیه پروژه خودداری کند.

مدیر کل Engie می‌گوید: آمریکایی‌ها می‌خواهند مجازاتها را علیه پروژه‌ای اعمال کنند که در حاک آمریکا اجرا نشده، شرکت‌های آمریکایی در آن حضور ندارند و با دلار آمریکا پرداخت نمی‌شود". ریاست گازپروم سابقاً گفته بود اعمال مجازاتها از اجرای "جریان شمالی 2" جلوگیری نمی‌کند.

آندری پالیشچوک تحلیل گر "رایفایزن بانک" می‌گوید شرکت‌های خارجی حین شرکت در اجرای "جریان شمالی 2" و ساخت خط لوله به ترکیه امکان اعمال مجازاتها را در نظر می‌گیرند ولی حتی درصورت خروج آنها از پروژه گازپروم امکان کافی برای ساخت خط لوله با امکانات خود را دارد. اما ریسک اتخاذ تصمیم سیاسی در مورد عدم ساخت خطوط لوله اندک است.

ولی میخاییل کروتیخین شریک "روس انرجی" نقطه نظر دیگری دارد. اگر مجازاتهای آمریکایی گسترش داده شود شرکت مسئول کشیدن خط لوله در بستر دریا می‌تواند عملیات مربوطه را متوقف کند. اگر این شرکت از پروژه خارج شود دیگر پیمانکاران از ادامه عملیات بجای آن خودداری می‌کنند. فعلاً تصمیمی اتخاذ نشده و گازپروم کشیدن خط لوله را ادامه می‌دهد

دمیتری مارینچنکو مدیر بخش شرکت‌های تجاری "فیتچ ریتینگز" قبول می‌کند که بکار گرفتن مجازاتها می‌تواند اجرای "جریان شمالی 2" و جریان ترکی را بطور محسوس کُند کرده یا حتی اجرای آنها را غیرممکن کند. ضمناً خودداری گازپروم از ساخت این پروژه‌ها می‌تواند به نفع آن تمام شود زیرا بنظر این کارشناس منتفع شدن آن از "جریان شمالی 2" امر حتمی نیست: امروز میزان آمادگی اروپا برای افزایش وارد کردن گاز از روسیه معلوم نیست.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 282470 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟