افسردگی با آلزایمر ارتباط دارد؟

افسردگی از شایع ترین ناراحتی های روحی روانی است. عوامل زیادی بر افسردگی موثر است. اگر شما هم به هر دلیل به افسردگی مبتلا شده اید باید هرچه زودتر در صدد درمان برآیید. ذکر این نکته مهم است که بین افسردگی و آلزایمر ارتباط وجود دارد. افسردگی، خطر ابتلا به آلزایمر را تشدید می کند.

به گزارش رکنا، محققان هشدار دادند: ابتلا به افسردگی خطر بروز آلزایمر و اختلال مشاعر را در سنین بالاتر و سالمندی تا دو برابر افزایش می‌دهد.

پژوهشگران در این تحقیق، روی اطلاعات مربوط به 949 نفر با میانگین سنی 79 سال آزمایش و بررسی کردند.

در آغاز پژوهش هیچ یک از شرکت کنندگان به زوال عقل مبتلا نبودند و از نظر ابتلا به افسردگی هم با پرسشنامه‌هایی تحت آزمایش قرار گرفتند.

این بررسی‌ها نشان داد که 125 نفر از شرکت کنندگان یا تقریبا 13 درصد از آنها در آغاز پژوهش به افسردگی مبتلا بودند. این افراد تا 17 سال تحت مطالعه قرار داشتند. در پایان مطالعات 164 نفر از شرکت کنندگان به زوال عقل دچار شدند که 136 نفر آنها بویژه گرفتار آلزایمر شدند.

افسردگی موجب زوال عقل می شود

مقایسه‌ها نشان داد: احتمال بروز زوال عقل در بیماران افسرده، 70 درصد بیشتر از افراد سالم بوده است.

به گزارش هلت دی نیوز، احتمال بروز زوال عقل در افرادی که علائم افسردگی نداشتند، 21/0 و در کسانی که دارای علائم افسردگی بودند، 34/0 محاسبه شد.

به گفته پژوهشگران، این نتایج بدون در نظر گرفتن، جنسیت، سن، تحصیلات و فاکتورهای ژنتیکی موثر در بروز آلزایمر بدست آمده‌اند.

شرح این تحقیق در مجله آمریکایی آکادمی نورولوژی منتشر شد.

کدخبر: 702947 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟