عوامل موثر بر ناهنجاری جنینی

نتایج یک مطالعه در مورد اثر تنش‌های حرارتی و رطوبتی در موش‌های باردار نشان داد که این تنش‌ها موجب کاهش اندازه و وزن جنین و ایجاد ناهنجاری در جنین‌ها می‌شود.

به گزارش رکنا، عوامل محیطی مثل درجه حرارت، رطوبت،‌ سرعت باد و تابش، عواملی هستند که شرایط آسایش و یا تنش را برای موجودات زنده فراهم می‌کنند. برخی بررسی‌ها عوامل محیطی و اقلیمی را از مهم‌ترین علل ایجاد نتایج نامطلوب بارداری مثل ناهنجاری‌های کروموزومی، سقط جنین، تولد یا زایمان زودرس و ... می‌دانند.

باتوجه به این‌که تاثیر عوامل آب‌وهوایی بر سلامت و رشد جنین، کم‌تر مورد توجه قرار گرفته و همچنین کشور ایران، تنوع آب‌وهوایی زیادی دارد، پژوهشگران تاثیر تنش‌های حرارتی رطوبتی را بر موش‌های باردار بررسی کردند.

فاطمه میوانه، علیرضا انتظاری، فاطمه صادقی‌فر، محمد باعقیده و آزاده عتباتی؛ پژوهشگران گروه اقلیم‌شناسی و زیست‌شناسی دانشگاه حکیم سبزواری در این مطالعه مشارکت داشتند.

تقسیم موش ها در 4 گروه

پژوهشگران برای انجام این مطالعه موش های باردار را در چهار گروه قرار دادند. یک گروه به عنوان گروه شاهد در شرایط دما و رطوبت عادی محیط قرار داده شدند. گروه‌های دیگر در زمان‌های متناوب به مدت۱۰ و ۱۵ دقیقه داخل محفظه‌هایی برای ایجاد تنش حرارت و رطوبت (میزان دما و رطوبت مختلف) قرار می‌گرفتند. پس از انجام آزمایش‌ها جنین موش‌ها پس از تشریح، مورد بررسی قرار گرفتند.

بررسی‌های پژوهشگران نشان داد که وزن، قد جنین و وزن و قطر جفت، در موش‌هایی که تحت تنش دمایی و رطوبتی بودند، نسبت به موش‌های گروه شاهد کاهش چشم‌گیری داشت.

به گفته پژوهشگران؛ موش‌های گروهی که در معرض بیشترین دما و رطوبت آستانه‌ای قرار داشتند، هیچ‌کدام برای بررسی نمونه جنین زنده نماندند.

نمونه‌هایی از ناهنجاری‌های جنین‌

در این مطالعه مشخص شد که بروز ناهنجاری‌های مورفولوژیکی و ظاهری، یکی از رایج‌ترین انواع نقایص زایمان و بارداری در شرایط تنش حرارتی و رطوبتی است. نمونه‌های متعددی از ناهنجاری‌های مورفولوژیکی شامل نقایص ساختاری گوش، همانژیوم (تومورهای دوره نوزادی)، بیرون‌زدگی کبد، چسبندگی اندام‌های حرکتی، بدشکلی صورت و بدن C شکل در جنین‌ها مشاهده شد. در بین این ناهنجاری‌های چسبندگی اندام حرکتی، بد شکلی صورت و همانژیوم، بیشترین فراوانی را داشتند.

پژوهشگران این مطالعه معتقدند: احتمال وقوع رویدادهای حدی در هر شرایط آب‌وهوایی وجود دارد و تنوع آب‌وهوایی ایران موجب شده انواع مختلفی از رویدادهای حدی آب‌وهوایی در مناطق مختلف جغرافیایی اتفاق بیفتد که از مهم‌ترین آن‌ها می‌ توان به موج‌های گرمایی، موج‌های سرما و شرایط شرجی اشاره کرد.

این محققان می‌گویند: نتایج این پژوهش نشان داد زنان باردار به عنوان یک جمعیت آسیب‌پذیر در برابر تنش‌های تلفیقی حرارت-رطوبت، با افزایش معنی‌دار نتایج نامطلوب بارداری روبرو هستند.

یافته‌های این مطالعه، پاییز سال جاری به صورت مقاله علمی پژوهشی با عنوان «بررسی اثرات کوتاه‌مدت شرایط تنش حرارتی-رطوبتی بر رشد و نمو جنین در موش‌های آزمایشگاهی باردار» در فصل‌نامه محیط‌زیست جانوری، منتشر شده است.آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 654235 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟