بررسی 12 ماهگی کودک

اکنون ممکن است با دیدن این گلوله انرژی به یاد زمانی که او را آرام و بی‌دفاع از بیمارستان به منزل آوردید بیفتید.

به گزارش رکنا ، کودک شما اکنون احساس خود بودن را تجربه می‌کند. او اکنون می‌فهمد که شخصی متفاوت و مجزا از دیگران است. او از اندازه،‌ نیازها و علائق خود آگاه است. حدود سه پنجم کودکان در اولین سال تولدشان راه می‌روند اما این فقط یک حد متوسط است. برخی از کودکانی که می‌توانند در پایان دوازده ماهگی به تنهایی بایستند ممکن است هنوز کاملاً آماده راه رفتن نباشند.

همان‌طور که کودک در مسیر یادگیری استقلال است ناگزیر بارها و بارها به زمین می‌خورد و در این مواقع اگر او را به سرعت در آغوش گرفته و نوازش کنید می‌تواند دوباره به راه خود ادامه دهد و اگر گریه او ناشی از شکست او در این امر باشد بسیار شیرین‌تر از موقعی است که به دلیل آسیبی که دیده گریه می‌کند. و اگر عکس‌العمل شما بسیار شدید باشد وقتی کودک دوباره زمین بخورد بسیار بیشتر از سابق گریه و ناراحتی خواهدکرد. اگر دیدید کودک پس از راه رفتن دوباره گاهی چهار دست و پا می‌رود تعجب نکنید.

کودکانی که تازه راه افتاده‌اند گاهی برای اینکه سریع‌تر به جایی برسند از مهارت قبلی خود یعنی چهار دست و پا رفتن استفاده می‌کنند. به هر حال کودک به تدریج کل ساختار راه رفتن را خواهد آموخت. به محض اینکه بتواند محکم در یک خط راست بایستد می‌تواند بفهمد چگونه از گوشه‌ها بچرخد و هر وقت که می‌خواهد بایستد. یک کودک فعال می‌تواند از گهواره‌اش بالا برود که احتمال خطر افتادن را دارد.

اگر کودک شما بالارفتن را دوست دارد،‌می‌توانید یک طرف گهواره‌اش را به سمت پایین شیب دهید که احتمال افتادن و آسیب دیدن او را پایین آوریدد. (اتاق او را به دقت ایمن کنید) کودک شما اکنون قادر است خودش غذا بخورد، اگرچه او هنوز نمی‌تواند قاشق یا چنگال را درست در دست گیرد. هر وقت توانستید به او اجازه دهید که با انگشتانش غذا بخورد و سعی نکنید اوضاع را آشفته کنید.

اغلب وقتی والدین می‌خواهند به کودک در غذا خوردن کمک کنند، کودک نمی‌خواهد آن را بخورد در حالی که اگر به او اجازه دهند که خودش بخورد با لذت این کار را می‌کند. کودک اکنون آرام‌تر وزنش افزایش می‌یابد و تا حدی به دلیل فعالیت‌های فیزیکی است که طی آن کالری‌های زیادی را می‌سوزاند. او ممکن است در طول روز فقط یک غذای خوب بخورد و مابقی را بجز برخی رد کند .

یک دلیل برای کم غذا خوردن او این است که سیستم هاضمه او در مقایسه با قبل قادر است غذا را بهتر استفاده کند. علاوه بر تغییرات زیاد در عادات غذایی،‌تک غذایی نیز در این سن بسیار مشهود می‌شود. مثلاً ناگهان ممکن است کودک شما میوه مورد علاقه‌اش یعنی موز را رد کرده و در هر وعده هلو بخواهد و این کاملاً طبیعی است. کودکان در این سن هنوز به یکزمان خاص در روز برای استراحت نیاز دارند هر چند برخی از آنها واقعاً نخوابند و هرچند بهترین زمان برای خواب و استراحت او بعد از ناهار است اما همیشه این‌گونه نمی‌شود. در این‌گونه موارد اگر می‌توانید او را در زمان‌های متفاوتی بخوابانید تا ریتم طبیعی او را نیز حفظ کرده باشید.

با آغاز این ماه،‌ کودک شما بیشتر آنچه در مورد فعالیت‌های روزانه به او می‌گویید می‌فهمد. در پایان این ماه دایره لغات او به یک یا دو می‌رسد که آن را با زبان خود ادا می‌کند. کودک هنوز با در دست گرفتن اشیا سعی در کشف آنها دارد. بنابراین آنها را در دست گرفته، تکان داده و به زمین انداخته و پرتاب می‌کند. روشن و خاموش کردن چراغ برای او یک کار بسیار جالب است و هر چیزی که تکان بخورد توجه او را جلب می‌کند و در حالی که قبلاً دوست داشت همه چیز را از هم جدا کند،‌اکنون دوست دارد آنها را سر جای خود بگذارد.

وقتی می‌خواهید برای او اسباب‌بازی بخرید به برچسب سنی آن توجه کنید. آنها مطابق توانایی‌های فکری کودکان هستند اما دلایل ایمنی نیز دارند. اگر روی جعبه اسباب‌بازی نوشته که مناسب زیر سه سال نمی‌باشد ممکن است به این دلیل باشد که حاوی قطعات ریزی است که شاید کودک در دهان گذاشته و موجب حادثه ناگواری شود. مراقب هدایایی که مناسب او نیستند نیز باشید. کودک شما ممکن است لحظه‌ای به حرف شما گوش کند و لحظه‌ای دیگر از آن سر باز زند. وقتی کسی کنار او باشد که با او بازی کند، سعی می‌کند رفتار دوستانه‌ای داشته باشد و حتی اگر آن شخص با کودک دیگری غیر از او نیز بازی کند او از در کنار هم بودن لذت می‌برد.

او اگر با کودک بزرگ‌تری همبازی شود، حتی فعال‌تر نیز می‌شود. عروسک‌های نرم در این سن برای او بسیار مهم هستند و او به آنها بسیار توجه می‌کند. اضطراب جدایی از والدین نیز هنوز ادامه دارد و کودک می‌خواهد با والدینش باشد. اما این تشویش‌ها طبق موقعیت متغیرند. ترس از غریبه‌ها نیز الگوی مشابهی دارد. در یک مکان غریب شما باید کاملاً نزدیک او بمانید. اگرچه ترس از جدایی طی دو یا سه ماه پیش در او از بین رفته باشد با بیشتر شدن تحرک و استقلال در او، ممکن است این ترس دوباره عود کند.

در پایان این ماه کودک احساس در حال رشد احترام را از خود نشان می‌دهد. مثلاً وقتی به کاری که می‌کند بخندید او لذت برده و دوباره آن کار را تکرار می‌کند. این سن،‌سن بدخلقی و بهانه‌گیری نیز هست و ممکن است شما از شدت احساسات کودکتان تعجب کنید . همچنین همان‌طوری که کودک بزرگ‌تر می‌شود متوجه می‌شود که هماهنگی در دنیای بیرون همیشه هم ممکن نیست اگر شما همیشه و در هر کاری پشت سر او باشید او دیگر به شما توجهی نخواهد کرد. بنابراین سعی کنید برای رفتارهای خطرناک و یا مزاحم در او، قوانین سخت و محکمی قرار دهید و اگر قوانین کم باشند کودک بهتر می‌تواند آنها را به خاطر سپرده و به آنها عمل کند. کودک شما بزودی با نزدیک شدن با اولین سالگرد تولدش نوزادی را پشت سر گذارده و روز به روز بزرگ‌تر می‌شود و تبدیل به یک انسان مستقل می‌شود.

رویدادهای مهم 12 ماهگی

اجتماعی

ـ به والدین،‌پرستار خود و اشیاء مطلوبش محبت می‌کند.

ـ هنوز ساعاتی در روز را می‌خوابد.

ـ ممکن است بدخلقی و بهانه‌گیری کند.

ـ نسبت به جدایی از والدین واکنش‌های شدیدی نشان می‌دهد.

ـ بیش از حد لازم از والدین انتظار کمک دارد.

ـ ممکن است از خوردن غذاهای جدید اجتناب کند.

ـ احساس احترام را از خود نشان می‌دهد.

فیزیکی

ـ ترکیبی از ایستادن، راه رفتن و بالارفتن را انجام می‌دهد.

ـ می‌تواند بدون گرفتن از چیزی یک یا دو قدم راه برود و می‌تواند با یک اسباب‌بازی چرخ‌دار راه برود.

ـ می‌تواند از گهواره و یا تختش بالا برود.

ـ از پله‌ها بالا می‌رود.

ـ به آرامی خود را خم کرده و می‌نشیند.

ـ می‌تواند از حالت چمباتمه به حالت ایستاده قرار بگیرد.

ـ استفاده صحیح از اسباب‌بازی‌هایی مانند چکش یا تلفن را می‌آموزد.

ـ می‌تواند دو شیء را در دهان و یا زیر بازو گذارده و سومی را نیز بردارد.

هوشی

ـ جهت‌ها و آنچه به او گفته می‌شود را می‌فهمد.

ـ می‌تواند یک یا دو سه کلمه شامل «ماما» را ادا کند.

ـ حیوانات را در عکس کتاب‌ها و مجلات تشخیص می‌دهد.

ـ به دنبال شیء گم‌شده می‌گردد حتی اگر گم شدن آن را ندیده باشد مکان قبلی آن را به خاطر می‌آورد.

ـ اتفاقاتی که در گذشته افتاده را به خاطر می‌آورد.آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

مترجم: لیلا کاظمی

کدخبر: 649970 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟