عرق اسطوخودوس مفید برای پوست و مو

به گزارش رکنا ، عرق اسطوخودوس خواص و فواید بیشماری دارد که شاید نتوان در یک مطلب به تمام این خواص اشاره کرد. در این مطلب از سایت ، به برخی از مهمترین خواص عرق اسطوخودوس اشاره خواهد شد. لطفا با ما همراه باشید .

خواص عرق اسطوخودوس

از اسانس اسطوخودوس در بسیاری از محصولات بهداشتی مربوط به سلامت پوست و مو استفاده می شود.

1 - برای پوست

عرق اسطوخودوس سرشار از آنتی اکسیدان های مفید برای سلامت پوست است .همچنین خواص آنتی بیوتیک طبیعی دارد و می تواند التهاب پوست را نیز کاهش دهد.می توان از این عرق گیاهی برای درمان جوش ، آکنه ، جای نیش حشرات ، جای جوش و کاهش واکنش های آلرژیک استفاده کرد.

برای استفاده از این خاصیت می توانید به روش های مختلفی عمل کنید. برای مثال :

یک قاشق چای خوری عرق اسطوخودودس را با کمی روغن نارگیل و یا روغن جوجوبا و یا روغن آرگان مخلوط کرده و به صورت خود بمالید و 15 دقیقه ماساژ داده و سپس با آب ولرم بشویید. از این روش می توانید دوبار در روز و حداکثر به مدت 14 روز استفاده کنید. بعد گذشت چند روز احساس خواهید کرد که صورت شما لطیف تر و درخشان تر شده است .

برای از بین بردن التهاب پوست می توانید یک قاشق چای خوری عرق اسطوخودوس را با کمی روغن زیتون و روغن آفتاب گردان مخلوط کرده و به محل آسیب دیده بمالید و بعد از 10 دقیقه با آب و ماده شوینده ملایم بشویید.

اگر در حمام وان دارید می توانید کمی عرق اسطوخودوس را به آب وان حمام خود اضافه کرده و همچنین مقداری هم به شامپوی خود اضافه کنید.

2 - برای درمان جوش

بر خلاف داروهای شیمیایی ، درمان جوش توسط عرق اسطوخودوس هیچ عوارض جانبی در پی ندارد.این داروی گیاهی خاصیت آنتی بیوتیک طبیعی دارد و می تواند منافذ پوست را تمیز کرده و به کاهش التهاب ناشی از جوش صورت کمک کند.بعد از درمان می توانید برای از بین بردن جای جوش نیز از همین روش استفاده کنید.

دو قاشق چای خوری عرق اسطوخودوس را به کمی روغن فندق و یا گردو اضافه کنید و بر روی جوش ها بمالید و ماساژ دهید.بعد از 15 دقیقه بشویید و به آرامی خشک کنید. از این روش می توانید 2 بار در روز و به مدت 14 روز استفاده کنید.

و یا می توانید دو قاشق از این عرق گیاهی را با یک قاشق عرق برگ زیتون و کمی روغن آرگان مخلوط کرده و مانند روش قبل بر روی جوش بمالید.

3 - برای درمان اگزما

اگزما باعث خشک شدن شدید پوست و پوسته پوسته شدن آن می شود و خارش بسیار زیادی ایجاد می کند. همان خواصی که قبلا برای این عرق گیاهی اشاره شد می تواند برای کاهش علائم اگزما نیز بسیار مفید باشد .

نحوه استفاده از این عرق برای درمان اگزما به این صورت است که دو قاشق چای خوری عرق اسطوخودوس را با مقداری روغن نارگیل و روغن آرگان مخلوط کرده و بر روی محل آسیب دیده بمالید.

4 - برای درمان خشکی لب

اگر لب های شما خشک هستند و به راحتی ترک می خورند و دچار خونریزی می شوند می توانید از روش زیر برای درمان استفاده کنید.

یک قاشق چای خوری عرق اسطوخودوس را با کمی ژل آووکادو و روغن نارگیل مخلوط کرده و بر روی لب های خود بمالید. از این روش می توانید شب قبل از خواب استفاده کرده و صبح به محض بیدار شدن ، لب های خود را با آب ولرم بشویید. برای اثر بخشی بهتر می توانید کمی هم عسل طبیعی به آن اضافه کنید.

5 - برای درمان سوختگی

اجزای تشکیل دهنده فعال عرق اسطوخودوس می تواند برای تسکین درد سوختگی مفید بوده و روند بهبود محل آسیب دیده را تسریع کند.همچنین خاصیت ضد التهابی آن می تواند به کاهش تورم و قرمزی محل سوختگی کمک کند.

برای این منظور هم می توانید از ترکیب روغن نارگیل و عرق اسطوخودس استفاده کنید.توجه داشته باشید که محل سوختگی نباید دارای زخم باز باشد.از این روش می توانید برای درمان آفتاب سوختگی هم استفاده کنید.

6 - برای سلامت مو مفید است

عرق اسطوخودوس می تواند برای جلوگیری از ریزش مو و افزایش سرعت رشد مو مفید باشد.همچنین خواص ضد التهابی و ضد میکروبی آن می تواند باعث رفع خارش پوست سر و درمان شوره سر شود.

برای این منظور می توانید عرق اسطوخودوس را به شامپوی خود اضافه کنید. همچنین می توانید دو قاشق چای خوری از این عرق را به کمی روغن نارگیل اضافه کرده و به عنوان ژل سر استفاده کنید.

ماساژ پوست سر با استفاده از ترکیب عرق اسطوخودوس + روغن نارگیل + اسانس سدر می تواند در مدت سه ماه ، ریزش مو را به شدت کاهش داده و سرعت رشد مو را افزایش دهد.همچنین می تواند باعث درخشان شدن موها شده و از سفید شدن زود هنگام مو جلوگیری کند.

برای درمان شوره سر نیز می توانید به ترکیب اشاره شده در بند قبل ، یک الی دو قطره اسانس روغن درخت چای اضافه کرده و پوست سر را با آن ماساژ دهید.

7 - به کاهش درد مفاصل کمک می کند

به دلیل خواص ضد التهابی و ضد درد این عرق گیاهی و همچنین به دلیل اینکه می تواند باعث افزایش گردش خون در محل شود ، از این عرق می توان برای کاهش درد مفاصل استفاده کرد.

برای این منظور می توانید از ترکیب روغن آرگان و عرق اسطوخودوس استفاده کرده و خمیر به دست آمده را بر روی مفصل بمالید .

8 - برای درمان سردرد مفید است

برای این منظور می توانید عرق اسطوخودوس را در هوای اتاق اسپری کنید .نوشیدن چای همراه با این عرق نیز می تواند بسیار مفید باشد .

همچنین می توانید این عرق را با روغن نارگیل مخلوط کرده و بر روی پیشانی و شقیقه های خود بمالید.

9 - برای کاهش استرس و اضطراب مفید است

تحقیقات زیادی وجود دارد که نشان می دهد اسطوخودوس می تواند برای کاهش علائم افسردگی ، استرس ، اضطراب و خستگی و بی حالی روزانه مفید باشد.

بوی اسطوخودوس می تواند بصورت مستقیم باعث احساس آرامش شود.برای این منظور می توانید این عرق را در هوای اتاق اسپری کند. همچنین می توانید آن را با کمی روغن آرگان مخلوط کرده و به کف دست خود بمالید و گاهی بو کنید و یا می توانید با کمی روغن نارگیل مخلوط کرده و به پشت گوش خود بمالید.

همچنین مصرف خوراکی این عرق دارویی نیز می تواند برای درمان افسردگی و کاهش استرس و اضطراب بسیار مفید باشد.

10 - برای درمان بی خوابی مفید است

بجای استفاده از قرص های شیمیایی برای درمان بی خوابی می توانید از اسطوخودوس استفاده کنید.برای این منظور می توانید این عرق را در هوای اتاق اسپری کنید و یا کمی اسطوخودوس را با روغن نارگیل مخلوط کرده و به پشت گوش خود بمالید.

11 - برای دفع حشرات

استفاده از این عرق دارویی می تواند باعث دفع حشراتی مانند مگس و پشه شود. برای این منظور می توانید در هوای اتاق اسپری کنید.در صورتی که در جایی هستید که پشه ها شما را نیش می زنند و فضا باز است ، می توانید از ترکیب عرق اسطوخودوس و روغن نارگیل استفاده کنید.

12 - برای مشکلات تنفسی مفیداست

از عرق اسطوخودوس می توانید برای کاهش علائم سرماخوردگی مانند گلودرد ، سرفه ، گرفتگی بینی ، عفونت های گلو و .... استفاده کنید.با توجه به این که این عرق دارویی خاصیت آنتی اکسیدانی و آنتی بیوتیک طبیعی دارد می تواند برای این مورد بسیار مفید باشد.

برای درمان گلودرد ، سرفه و گرفتگی بینی می توانید دو قاشق چای خوری عرق اسطوخودوس را همراه با 3 قطره اسانس اکالیپتوس در یک لیوان آب بریزید و آب را بجوشانید و با بخار آن ، بخور کنید.

همچنین می توانید عرق اسطوخودوس را با کمی روغن نعناع و اسانس اکالیپتوس مخلوط کرده و بر روی سینه ، گردن ، گونه ها و پیشانی خود بمالید و بعد از 15دقیقه بشویید.

13 - برای کاهش علائم سرطان مفید است

تحقیقات نشان داده اند که اسطوخودوس می تواند علائمی مانند تهوع ، استفراغ و بی حالی ناشی از سرطان را کاهش دهد.برای این منظور هم می توانید به صورت خوراکی و هم به صورت رایحه درمانی استفاده کنید.

14 - برای کاهش قند خون مفید است

عرق اسطوخودوس جذب گلوکز را در بدن تحت تاثیر قرار داده و به دلیل خاصیت آنتی اکسیدانی می تواند استرس اکسیداتیو را در بدن کاهش دهد.به همین دلیل در برخی از تحقیقات اشاره شده است که می توان از آن برای کاهش قند خون نیز استفاده کرد.

عوارض عرق اسطوخودوس

مصرف این عرق گیاهی در حال معمول عوارض جانبی ندارد ولی در صورتی که به قصد دارویی و به مقدار زیاد و طولانی مدت مصرف شود ممکن است باعث بروز عوارض جانبی شود.

شما مجاز به خود درمانی نیستید و برای استفاده دارویی ، حتما باید با متخصص طب سنتی مشورت کنید.این عرق گیاهی ممکن است در صورت مصرف زیاد باعث سرگیجه و بی حالی شود.

همچنین افت قند خون و افت فشار خون دور از انتظار نیست .در مصرف خوراکی نیز می تواند باعث سوزش سر دل و در مواردی باعث اسهال شود.

تداخل دارویی عرق اسطوخودوس

معمولا تداخل دارویی چندانی ایجاد نمی کند . در موارد زیر باید احتیاط شود .

در صورتی که داروهای کاهش فشار خون مانند کاپتوپریل و آتنولول مصرف می کنید

در صورتی که داروهای کنترل قند خون مانند متفورمین مصرف می کنید

در صورتی که داروهای خواب آور مصرف می کنید .

در صورتی که داروهای ضد افسردگی مصرف می کنید. مانند سرترالین و فلوکستین

اسطوخودوس در بارداری

عواملی مختلفی می تواند باعث شود تا این گیاه دارویی در بارداری مفید با شد و یا مضر. برای این منظور توصیه می شود با پزشک مشورت کنید.ولی به طور کلی و در حالت عادی به نظر میرسد که اسطوخودوس در بارداری بی خطر است .

انقباضات رحمی ایجاد نمی کند و اثرات هورمونی ندارد.همچنین توجه داشته باشید که مصرف کم و معمول این عرق گیاهی به هیچ عنوان نمی تواند عوارض جانبی داشته باشد .برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 595189 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟