محدود کردن کرونا با ماسک

به گزارش رکنا ، محققان علوم پزشکی در انگلیس گفتند استفاده از ماسک، روند شیوع بیماری کرونا را محدود می‌کند و در صورتی که در انگلیس، چنین کاری انجام می‌گرفت قطعا کرونا در این سطح، در این کشور، شایع نمی‌شد.

دولت انگلیس از مدت‌ها پیش اعلام کرد استفاده از ماسک‌های ظریف، محافظت اندکی در برابر کرونا ایجاد می‌کند، زیرا این ماسک‌ها نازکند و ذرات حاوی ویروس می‌توانند به راحتی از آن عبور کنند.

ولی محققان دانشگاه لیدز گفتند استفاده از ماسک، خطر انتقال بیماری را به دیگران کاهش می‌دهد؛ زیرا ویروس کرونا هنگام صحبت کردن، تنفس، سرفه یا عطسه، از طریق قطرک‌های بدن بیمار، به دیگران منتقل می‌شود؛ همچنین ماسک باعث می‌شود افراد از تماس دست با صورتشان خودداری کنند و از این طریق، امکان انتقال ویروس از انگشتان به بینی و دهان کاهش می‌یابد.

در واقع، یافته جدید نشان می‌دهد اهمیت زدن ماسک، بیشتر از چیزی است که پیشتر تصور می‌شد به ویژه که اکنون مشخص شده افراد مبتلا به کرونا، ممکن است تا روزها، با وجود نداشتن نشانه‌های بیماری، ناقل آن باشند.

پروفسور یان جونز استاد ویروس شناسی دانشگاه ریدینگ انگلیس نیز گفت باید استفاده وسیع و گستره از ماسک در سراسر انگلیس، مورد مداقه قرار گیرد؛ و هر چیزی که سرعت انتقال ویروس را کاهش دهد باید به عنوان وسیله‌ای برای کنترل کرونا، مورد استفاده قرار گیرد؛ کره جنوبی، ژاپن، سنگاپور و هنگ کنگ برای مردم کشورشان، میلیون‌ها ماسک سفارش دادند و از این طریق، از شیوع وسیع بیماری مانع شدند با اینکه فاصله بسیار اندکی با چین داشتند.

به گفته محققان، استفاده از ماسک در فضا‌های عمومی، به کاهش بحران کرونا کمک می‌کند.

دکتر استفان گریفین از دانشگاه لیدز نیز گفت: استفاده از ماسک، روند انتقال بیماری کرونا را از افراد مبتلای بدون علائم، به افراد سالم، متوقف می‌کند، زیرا قطرک‌های حاوی ویروس، از بدن بیمار بدون علامت، به بیرون منتشر نمی‌شود و توسط ماسک، گرفته خواهند شد.

وی افزود: ماسک‌ها برای کسانی که علائم بیماری کرونا را دارند نیز از آن جهت مفیدند که سرفه یا عطسه را در آن‌ها متوقف می‌کنند؛ ماسک‌ها همچنین از تماس دست بیمار با صورتش، جلوگیری می‌کنند، زیرا افراد به طور معمول در طول روز، چندین بار صورت خود را با دستانشان لمس می‌کنند.

دکتر جورج گائو، مدیر کل مرکز کنترل و جلوگیری از بیماری‌ها در چین این هفته گفت اشتباه بزرگ در آمریکا و اروپا این است که مردم این کشور‌ها از زدن ماسک خودداری می‌کنند.

وی در گفتگو با نشریه ساینس افزود: این ویروس از طریق قطرک‌ها و نیز تماس نزدیک منتقل می‌شود؛ قطرک‌ها نقشی مهم دارند و مردم باید ماسک بزنند، زیرا همواره، قطرک‌های بدن، در حال خارج شدن از دهان افراد هستند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 555824 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟