غذایی که خوش اخلاقی را تضمین می کند

دیماج یکی از غذا‌های سنتی تبریز و حاوی ویتامین‌های A، B، C، E، D، K، کربوهیدرات، سدیم، پتاسیم، پروتئین، کلسیم، آهن، منیزیم، منگنز، فیبر، اسیدفولیک، روی (زینک)، فسفر، فولات، مس، اسیدچرب امگا ۳، اسیدآمینه تریپتوفان و غیره است.

برای بررسی خواص دیماج تبریز و اینکه مصرف این غذا برای چه افرادی مفید است با حیدرعظمایی محقق و پژوهشگر طب سنتی گفت وگو کردیم که در ادامه مشروح آن را می‌خوانید.

مهم‌ترین خواص دیماج تبریز

حیدرعظمایی محقق و پژوهشگر طب سنتی درباره مهم‌ترین خواص دیماج تبریز گفت: مقادیر بالای پروتئین در این غذا موجب تقویت عمومی، افزایش سطح انرژی و عضلانی شدن بدن می‌شود؛ لذا برای افرادی که فعالیت‌های فیزیکی سخت انجام می‌دهند از جمله کارگران و ورزشکاران، مخصوصا بدن‌سازان بسیار مفید است.

وی افزود: دیماج تبریز به علت داشتن ویتامین D، کلسیم، منیزیم، فسفر و سلنیوم تاثیر چشمگیری در تقویت و استحکام استخوان و دندان دارد و از پوکی استخوان و آرتروز پیشگیری می‌کند.

این محقق و پژوهشگر طب سنتی گفت: این غذا به علت داشتن ویتامین B۱۲، آهن و اسیدفولیک، موجب افزایش گلبول‌های قرمز خون و رفع کم‌خونی می‌شود؛ لذا برای زنان باردار و جنین بسیار مفید و سودمند است.

عظمایی بیان کرد: مصرف دیماج تبریز موجب بهبود عملکرد سیستم عصبی و تقویت حافظه می‌شود؛ همچنین از آلزایمر پیشگیری می‌کند.

وی اظهار کرد: اسیدآمینه تریپتوفان موجود در این غذا موجب ساخت سراتونین در بدن می‌شود؛ سراتونین نشاط آور است و از استرس، اضطراب و افسردگی پیشگیری می‌کند.

این محقق و پژوهشگر طب سنتی بیان کرد: از دیگر خواص دیماج تبریز می‌توان به افزایش اسپرم و تقویت قوای جنسی و بهبود خلق‌وخو اشاره کرد.

عظمایی گفت: این غذا بسیار مقوی و مغذی است؛ لذا غذای مناسب و مفیدی برای افراد لاغر و کم بنیه به شمار می‌رود.

وی بیان کرد: دیماج تبریز دارای انواع ویتامین‌ها و املاح معدنی مفید است؛ لذا موجب تقویت، طراوت و جوان‌سازی پوست و رشد مو می‌شود و از پیری زودرس پیشگیری می‌کند.

مواد لازم دیماج تبریز

-ماست خامه‌ای به مقدار لازم

-آب ۲ لیوان

-نان خشک تبریزی ۶ عدد

-پنیر تبریزی ۲۰۰ گرم

-گردو به مقدار لازم

-کره ۱۰۰ گرم

-سبزی خوردن خرد شده به مقدار لازم

-خیار، گلپر و نعناع به دلخواه

-مویز به مقدار لازم

طرز تهیه دیماج تبریز

-برای تهیه این غذا ابتدا نان را خرد می‌کنیم و درون یک کاسه بزرگ می‌ریزیم.

-آب را کم‌کم به نان اضافه می‌کنیم.

-سپس پنیر را ریز خرد کرده و به مواد اضافه می‌کنیم.

-کره آب شده را اضافه می‌کنیم.

-در مرحله بعد ماست خامه‌ای و سبزی خردشده به مواد اضافه می‌شود.

-گردوی خرد شده را اضافه می‌کنیم و هم می‌زنیم.

-در مرحله آخر بنا به دلخواه خیار، گلپر، نعناع و مویز اضافه می‌کنیم.

نکته: بهتر است پس از صرف این غذا چند عدد خرما مصرف شود؛ زیرا کلسیم برای جذب بهتر نیاز به پروتئین و ویتامین D۳ دارد که با خوردن چند عدد خرما این ویتامین جذب می‌شود و برای استخوان بسیار مفید است.

منبع: باشگاه خبرنگاران

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 465343 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟