آجیل شب عید را به این دلایل با دقت بخرید!

 مهندس غفاری کارشناس مسئول اداره نظارت بر مواد غذایی معاونت غذا و دارو اراک بیان کرد: بی شک در روزهای پایانی سال، بازار آجیل و مشتقات آن پر رونق می شود و به طبع آن بازارچه های غیر استاندارد فصلی دایر و دست فروشان هم وارد عرصه می شوند، بنابر این توجه به کیفیت و سلامت آجیل، اهمیتی مضاعف پیدا می کند .

مهندس غفاری اشاره کرد: ابتدا شهروندان می بایست آجیل مورد نیاز عید نوروز را از فروشگاه های معتبر که اجناسی مرغوب و تازه عرضه می کند، تهیه و خریداری کنند.

ثانیا باید گفت که خرید آجیل فله ای از دستفروشان اقدامی ناپسند است، همچنین در هنگام خرید آجیل به ظاهر آن توجه کنند ، وجود حفره یا آثار کپک زدگی از نشانه های کهنگی و فساد آن است.

کارشناس تغذیه تصریح کرد که آجیل های بسته بندی شده می بایست حتما دارای پروانه ساخت از سازمان غذا و دارو با تاریخ مصرف معتبر، بر آجیل های فله موجود در فروشگاه ها ارجح است، زیرا از لحاظ آلودگی به قارچ ها ، آفت و آفت زدگی بطور مستمر در آزمایشگاه کارخانه یا شرکت طرف قرارداد ،بررسی و آزمون می شود، همچنین در هنگام خرید، به تازگی آجیل توجه شود. آجیل تازه نباید هیچگونه بوی ماندگی ، تند شدگی و ترشیدگی داشته باشد.

غفاری ادامه داد:آجیل های رنگی به دلیل ممنوعیت استفاده از رنگ و احتمال استفاده از رنگ های غیر مجاز و پوشاندن معایب آجیل ، به هیچ وجه مورد تایید نیست، آجیل خام از لحاظ تغذیه ای ارزشمند تر از آجیل شور و بو داده است.بیماران قلبی و عروقی و فشار خونی و افراد مسن ، از مصرف آجیل شور بوداده جدا پرهیز کنند. نگهداری طولانی آجیل، به ویژه در مکان مرطوب باعث بروز تغییرات شیمیایی نا مطلوب و تغییر طعم و بوی آن می شود. از مصرف آجیل کهنه خودداری شود. از جمله تقلبات آجیل، بو دادن مجدد آجیل های کهنه است ،لذا بدان توجه شود.

در پایان کارشناس تغذیه معاونت غذا و دارو افزود: مراقب باشید کودکان پوست آجیل را با دندان نشکنند ، آجیل را در جای خشک و بدور از رطوبت نگهداری کنید. آشپزخانه برای این کار مناسب نیست. مصرف به اندازه آجیل بسیار مفید و مصرف بیش از حد آن، مضر است و در پایان باید تاکید شود که افراد مسن و بیماران فشار خونی و قلبی - عروقی از مصرف آجیل شور پرهیز کنند.

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 459186 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟