درد مفاصل در سرما  چه دلایلی دارد؟

یک فیزیوتراپ گفت: یکی از دلایل این‌که سرما موجب درد مفاصل می​شود، وجود سابقه قبلی التهاب در مفاصل، آرتروز یا رماتیسم مفاصل در فرد است.

دکتر علی​اصغر ارسطو اظهار کرد: سرما موجب انقباض عضلات از جمله عضلات اطراف مفاصل شده و این منجر به ایجاد یک فشردگی می​شود. همین فشردگی، ناحیه ملتهب را تحریک می​کند و در این شرایط شخص احساس درد بیشتری در مفاصل خود خواهد کرد.

وی ادامه داد: از سوی دیگر، سرما موجب انقباض عروق و کاهش قطر عروق می‌شود. در چنین شرایطی مفاصل تحریک شده و دردناک می​شود.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز افزود: قرار گرفتن در محیط گرم، موجب می​شود انرژی بیشتری آزاد شده و عروق و عضلات بازتر شود و سوخت و ساز افزایش یابد. این امر موجب تسکین و کاهش درد می​شود. بنابراین برای کاهش درد مفاصل ناشی از سرمای هوا، ناحیه دردناک را گرم کنند. به این منظور فرد می​تواند حوله​ای را گرم و بر موضع دردناک قرار دهد تا درد تسکین یابد.

ارسطو گفت: گیرنده‌های درد در اطراف مفاصل زیاد است و یکی از دلایل درد مفاصل در سرما نیز این است که سرمای هوا موجب تحریک گیرنده درد می​شود.

وی برای کاهش درد مفاصل در زمستان، توصیه کرد: کسی که از درد مفاصل رنج می​برد برای جلوگیری از تشدید درد، باید در وضعیت بدنی صحیح قرار گیرد. همچنین اگر فردی به مدت زیادی سرپا می‌ایستد یا چنانچه قصد پیاده​روی داشته باشد، حتما از زانوبند استفاده کند. به عبارتی یک ساپورت بیرونی برای زانو ایجاد کند تا فشار بر زانو کاهش یابد.

این فیزیوتراپ افزود: گرم کردن ناحیه مورد نظر موجب ایجاد یک فیزیولوژی مثبت شده به گونه​ای که عروق باز می​شود و خون بیشتری به آن قسمت می​رسد. افزایش سوخت و ساز به همراه تخلیه مواد زاید از بدن، موجب تسکین و کاهش درد مفاصل ناشی از سرمای هوا است.

ارسطو گفت: در مواردی نیز فرد می​تواند به فیزیوتراپی یا پزشک جهت درمان مراجعه کند. پمادهای موضعی برای استعمال خارجی و دارویی مانند ژلوفن و دیکلوفناک نیز مسکن درد هستند.

اخبار 24 ساعت گذشته رکنا را از دست ندهید

 

کدخبر: 453813 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟