یخ تنها راه تسکین سردردهای مزمن

بعضی وقت‌ها استفاده از کمپرس یخ تنها راه تسکین سردردی است که دچار آن هستید، اما اگر نوبت به مادربزرگتان برسد او نمی‌تواند لحظه‌ای درد پشت خود را بدون کیسه آبگرمش، از بین ببرد. هر دو روش سرد و گرم به‌طورمعمول برای تسکین درد استفاده می‌شوند، خواه این درد در اثر صدمات یا در اثر آرتریت به وجود آمده باشد، اما کدام‌یک از این دو بهترین روش در شرایط مختلف هستند؟ شاید برای برخی افراد، این مسئله سلیقه‌ای به نظر بیاید اما براساس آخرین دستورالعمل‌ها از سوی انجمن فیزیوتراپی آمریکا، استفاده از کمپرس‌های سرد و گرم در جای نادرست می‌تواند به‌جای تسکین درد، آسیب‌زننده باشد. توضیح آن‌ها این است که درواقع استفاده از چنین درمان‌های به اصطلاح «انفعالی»، به‌جای کمک به بیمار برای انجام افزایش فعالیت جسمی بیشتر، ممکن است وضعیت را بدتر هم بکند. با این حال، کیسه‌های یخ می‌توانند به کاهش تورم و التهاب پس از صدمات ناشی از ورزش Sport کمک کنند و سردرد را کاهش دهند. البته برای بیماران مبتلابه آرتریت، گرم کردن مفاصل می‌تواند به فرد کمک کند تا راحت‌تر حرکت کنند. این اینفوگرافی می‌تواند به شما کمک کند، با توجه به انواع دردهایی که ما با آن‌ها روبرو هستیم، بهترین گزینه را انتخاب کنیم:

مهم‌ترین چیزی که باید به یاد داشت این است: به‌طور معمول استفاده از کمپرس یخ برای التهاب‌هایی مانند آرتریت‌های مزمن بهترین گزینه است. یخ همچنین برای صدمات تازه رخ داده و حاد التهابی بسیار مناسب است زیرا رگ‌های خونی را منقبض و از تجمع مایع در محل آسیب دیده جلوگیری می‌کند. استفاده از یخ زمانی موثر واقع می‌شود که ما با دردهای حاد‌ همراه با التهاب و تورم روبرو هستیم. در مقابل حرارت در چنین مواردی، به چرخه التهاب تداوم می‌دهد و می‌تواند آسیب‌زننده باشد، زمانی که صدمه‌ای را با یخ کمپرس می‌کنید، هر 20 دقیقه آن را متوقف کنید. از سوی دیگر گرما به‌طور معمول برای دردهای مزمنی همچون آرتروز مفاصل مفیدتر است. بیماران دارای آرتروز مزمن از گرما احساس را می‌گیرند. گرما عضلات را شل می‌کند و می‌تواند به کاهش کشیدگی و گرفتگی مفاصل و عضلات کمک کند.

هر فردی که یکبار از دوش آب گرم طولانی برای بازکردن عضلات استفاده کرده باشد، می‌تواند به درستی آن گواهی دهد. گرما هم می‌تواند پس از آسیب دیدن، در روزهایی که تورم کاهش یافته است اما احساس کشیدگی همچنان وجود دارد، استفاده شود. بار دیگری که شما دچار سردرد، صدمه می‌شوید یا آرتریت به سراغ‌تان می‌آید، می‌تواند با دقت بیشتری از سرما یا گرما استفاده کنید. البته این ابزارها نمی‌تواند مشکل زمینه‌ای را از بین ببرند اما می‌توانند درد را کاهش دهند و احساس آرامش بیشتری به شما ببخشند؛ علاوه بر استفاده از این روش‌ها با پزشکتان مشورت و اطمینان حاصل کنید که برای درمان دردهای حاد یا مزمن خود بیشتر به استراحت نیاز دارید یا این تمرینات جسمی هستند که می‌توانند به شما کمک کنند.

چرا گرما برای آرتریت و صدمات بعد از 6 هفته موثر است؟

گرما جریان خون را افزایش می‌دهد که این کار گرفتگی ماهیچه‌ها را کم و درد مفاصل را تسکین می‌دهد

چرا یخ برای صدمات قبل از 6 هفته موثر است؟

یخ رگ‌های خونی را منقبض می‌کند که در نتیجه آن درد و تورم کاهش می‌یاید و کبودی و کوفتگی محدود می‌شود

مشکل

راه حل

فرسایش غضروف ها در مفاصل

(زانو، شانه، کتف، انگشتان)

آرتریت

گرمای مرطوب، گرفتگی مزمن مفاصل و ماهیچه ها را برطرف می کند

آرتریت مزمن و التهابی

(شست پا، پشت پا، پاشنه، مچ، زانو، شانه، ساق پا)

شعله وری یا حملات نقرس

یخ، شعله وری را فرو می نشاند و درد را آرام می کند

دردهای ناشی از عصب ها، رگ های خونی در سر یا ماهیچه های اطراف گردن

سر درد

یخ، سر درد تپش دار را تسکین می دهد. گرمای مرطوب اسپاسم های دردناگ گردن را آرام می کند

کشیدگی ماهیچه ها یا صدمه دیدن تاندون ها در قسمت میان زانو و لگن خاصره، پشت و ماهیچه های پشت ساق پا

پیچ خوردگی

یخ می تواند تورم (قرمزی، التهاب یا نازک شدن پوست) را کاهش داده درد را تسکین دهد

کشیده شدن یا پاره شدن رباط های مفاصلی همچون زانو، پاشنه، پا، کتف و مانند آن

کشیدگی و پارگی

یخ، التهاب و درد را کاهش می دهد

گرما، گرفتگی را پس از از بین رفتن التهاب کاهش می دهد

تحریک مزمن و کشیدگی تاندون های متصل به مفاصل

تاندینوز

گرما، گرفتگی را بعد از از بین رفتن التهاب، کاهش می دهد

تحریک حاد تاندون های متصل به مفاصل همچون شانه، آرنج، زانو، پاشنه، مچ و مانند آن پس از فعالیت

تاندینیت

یخ التهاب را کاهش و درد را تسکین می دهد

خواندنی های رکنا را در اینستاگرام دنبال کنید

 

کدخبر: 429952 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟