چاق ها در مقابل بیماری های عفونی قوی تر از لاغرها هستند

اگرچه چاقی همراه با خود مشکلات سلامت عدیده ای به همراه دارد اما به گفته محققان می تواند نقش حفاظتی خوبی در مقابل بیماری های عفونی داشته باشد.

طبق گزارش محققان دانمارکی، افراد چاق و دارای اضافه وزن که در بیمارستان دچار عفونت بیمارستانی می شوند احتمال مرگ شان نصف افراد دیگر است.

محققان بیمارستان دانشگاه آرهوس دانمارک در این مطالعه داده های بیش از ۳۵ هزار بیمار بستری شده در بیمارستان به خاطر عفونت از سال ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۵ را مورد بررسی قرار دادند.

در بین این بیماران، محققان به بررسی این موضوع پرداختند که آیا وزن بر خطر مرگ در سه ماه اول بعد از ترخیص از بیمارستان نقش دارد.

محققان دریافتند ریسک مرگ افراد کم وزن در مقایسه با بیماران دارای وزن نرمال دو برابر بیشتر بود. یافته جالب توجه این بود که بیماران دارای اضافه وزن ۴۰ درصد کمتر با احتمال مرگ روبرو بودند و ریسک مرگ در افراد چاق در مقایسه با افراد دارای وزن عادی ۵۰ درصد کمتر بود.

یافته های مشابهی نیز در سه مطالعه دیگر بدست آمده است:

- در مطالعه مشترک محققان ایالات متحده آمریکا و تایوان، بررسی گزارش پزشکی حدود ۱.۷ میلیون آمریکایی بستری شده در بیمارستان به خاطر ذات الریه نشان داد که احتمال مرگ افراد چاق یا دارای اضافه وزن ۲۰ تا ۳۰ درصد کمتر است.

- مطالعه دیگر انجام شده توسط تیم تحقیق مشابه نیز نشان داد که بیماران چاق یا دارای اضافه وزن بستری شده در بیمارستان در مقایسه با بیماران دارای وزن عادی ۲۲ تا ۲۳ درصد کمتر در معرض مرگ ناشی از عفونت خونی "سپیس" قرار دارند.

- محققان هلندی هم با مطالعه گروهی متشکل از ۲۶ بیمار دریافتند در ۹ بیمار چاق از این گروه، تحلیل ماهیچه ها و عضلات به مراتب کمتر بود.

 

کدخبر: 384210 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟