خانه هایی که به مهاجران ایرانی در استرالیا می دهند

شاید بزرگترین دغدغه افراد قبل از مهاجرت نوع اسکان و خانه ی آنها در کشور جدید باشد. شرایط خرید خانه در کشورهای پیشرفته دنیا تفاوت های زیادی با کشورمان دارد. استرالیا نیز از این قاعده مستثنا نیست. خرید خانه در استرالیا مقوله پیچیده‌ی نیست اما وابستگی بسیار زیادی به شرایط شما دارد. اگر سوال شماهم این است که خانه هایی که به مهاجران ایرانی در استرالیا می دهند، چه خانه هایی هست؟ با ما در ادامه این مطلب همراه باشید.

روش مهاجرتی شما

یکی از عوامل تاثیر گذار در سکونت و خانه ی شما در استرالیا روش مهاجرتی شما است. به طور کلی شما بعد از مهاجرت به استرالیا یا ویزای موقت دارید یا ویزای دائم. معمولاً برای خرید ملک در استرالیا باید شهروند یا مقیم دائمی باشید و بسیاری از وام های مسکن موجود نیز مستلزم این هستند که استرالیایی باشید. اما نگران نباشید، مهاجران هنوز هم می توانند خانه بخرند، به این عنوان که ملک باید یک سرمایه گذاری طبقه بندی شده باشد و شما تایید دولت استرالیا را داشته باشید. در ادامه بیشتر این موضوع را شرح می دهیم.

ویزای موقت استرالیا

اگر ویزای شما موقت و زمان ویزای شما کمتر از یک سال است، شما حق خرید خانه را در کشور استرالیا ندارید. اما اگر ویزای شما موقت و بیش از یک سال زمان دارد، با دریافت مجوز از سازمان (FIRB) استرالیا می توانید حق تملک یک ساله یک ملک را داشته باشید. زمان پروسه دریافت مجوز ۱ الی ۲ ماه به طول می‌انجامد و برای یک خانه ۱ میلیون دلاری مبلغ ۵۷۰۰ دلار را برای دریافت مجوز باید پرداخت کنید. فراموش نکنید که دارندگان ویزای موقت و اتباع خارجی باید قبل از خرید ملک مسکونی در استرالیا توسط هیئت بررسی سرمایه گذاری خارجی (FIRB) تایید شوند.

سوالی که در این بین پیش می آید این است که چه مدت از حضور مهاجرین در خاک استرالیا باید گذشته باشد تا بتوانند خانه خریداری بکنند؟ جواب این سوال یکسان نیست. ایالت های مختلف استرالیا در این زمینه قوانین مختلفی دارند و برخی از ایالت ها الزامات اضافی برای اجتناب از هزینه ها یا دریافت تاییدیه دارند. به عنوان مثال در نیوساوت ولز شما باید ۲۰۰ روز در ایالت زندگی کنید تا از پرداخت حق تمبر اضافی اجتناب کنید. در حالی که در ایالت کوئینزلند، اگر ایالت متوجه شوند که شما تنها با هدف خرید ملک به استرالیا آمده اید، ممکن است مجبور شوید هزینه های اضافی بپردازید.

ویزای دائم استرالیا

اما اگر یکی از انواع ویزای دائم اقامت در استرالیا را دارید، بسته به درآمد ماهانه و اعتبار بانکی شما بین ۳۰ تا ۹۵ درصد مبلغ خانه را می توانید از بانک وام بگیرید، که این نکته برای افراد دارای اقامت دائم یک امتیاز محسوب می شود. به بیان ساده شما تا ۶ برابر درامد سالانه خود را می توانید برای خرید خانه از دولت استرالیا وام دریافت کنید و طی ۳۰ سال اقساط آن را پرداخت کنید. البته این سقف دریافتی وام منوط به اخذ اعتبار کافی براساس شواهد شغلی و درامدی شما و اظهارنامه مالیاتی شما می باشد. به عنوان مثال یکی از بهترین ویزای هایی که افراد می توانند با داشتن آن وام دریافت کرده و خانه خریداری کنند ویزای ساب کلاس 189 یا 190 استرالیاست. دارندگان ویزا 189 یا 190 به طور بالقوه می توانند تا ۷۰ الی ۹۵ درصد ارزش ملک را وام بگیرند. به عبارت دیگر، شما می توانید خانه خود را تنها با ۵ درصد سپرده به اضافه حق تمبر و هزینه ها بخرید.

پناهجویان

افرادی که امکان زندگی در کشور خود را بنا بر شرایط خاص ندارند و اقدام به مهاجرت به دیگر کشورها می کنند، پناهجو نامیده می شوند. در سال ۲۰۲۱ تعداد ۱۳۹۷۷ درخواست پناهندگی از جانب پناهندگان دراسترالیا دریافت شد که بیشتر این افراد بی تابعیت، اهل مالزی و چین بودند. از این تعداد پناهجو، ۲۸۸۷ نفر پرونده پناهجویی آنها پاسخ داده شده، تعداد نفرات قبول شده در کشور استرالیا ۵۸۷ نفر و تعداد نفرات ریجک شده ۱۸۳۴ نفر. درصد احتمال قبول افراد با کیس پناهندگی در کشور استرالیا ۲۴ درصد است. باتوجه به امارهای ارائه شده، درصد قبولی پرونده پناهندگان در استرالیا بسیار پایین است.

پناهندگان به دلیل وضعیت پناهندگی خود به طور خودکار مسکن رایگان دریافت نمی کنند، اما مانند سایر ساکنان استرالیا، در صورت مشکل و داشتن معیارهای واجد شرایط بودن، می توانند برای دریافت مسکن طرح حمایتی درخواست دهند. خانه هایی که به پناهندگان در استرالیا داده می شود، بیشتر به صورت کمپ و کانکس است. در بدو ورود افراد پناهجو چه مجرد و چه متاهل داخل کمپ اسکان داده می شوند. بعد از انجام گزینش­های اولیه و شروع بررسی پرونده افراد در کمپ استقرار دارند تا زمانی که جواب پرونده به دستشان برسد. در صورت موافقت دولت استرالیا با حضور افراد پناهجو در خاک این کشور، حمایت بیشتری برای اسکان پناهجویان صورت می گیرد. اغلب افراد بعد از حضور در کمپ به وسیله موسسات خدمات اجتماعی استرالیا به خانه هایی انتقال می یابند. افراد مجرد معمولا به صورت چند نفری در یک سویت اسکان می یابند و افراد متاهل به صورت جداگانه. اما در نظر داشته باشید کمک های دولت فقط تا زمانی به پناهجویان ادامه می­یابد که مشغول به کار شوند.

انواع خانه در استرالیا 

در استرالیا برای تامین نیازها، سلیقه و بودجه  ۲۶ میلیون نفر جمعیت این کشور انواع مختلفی از خانه ها وجود دارد. این سبک های مختلف خانه به دلیل تقاضای مالی یا افزایش مهاجران ساخته شده اند. بدون هیچ مقدمه ای نگاهی کوتاه به برخی از سبک های خانه ای  در استرالیا بیاندازیم.

۱. استعماری

این ساختمان‌های بزرگ و جادار مربوط به دوران استعمار ( طراحی دهه ۱۸۰۰) برای اسکان دادن کشاورزان و کارگران در مزارع ساخته شده‌اند. این خانه ها بسیار متراژ وسیعی دارند و از معماری بسیار قدیمی بهره میبرند. فضای های باز و اتاق های بزرگ مشخصه این خانه هاست.

۲. پیش ساخته

صنعت مسکن در استرالیا پس از جنگ با بحران مواجه شد. دولت مشترک المنافع استرالیا خواهان روشی هوشمندانه و مقرون به صرفه برای مقابله با این موضوع بود و به این ترتیب خانه های پیش ساخته متولد شدند. این خانه‌های در بریتانیا ساخته و با جزئیات و ساختارهای آماده ارسال می شدند. این خانه ها بسیار ساده هستند، با سقف های شیبدار، طرح های جعبه ای، و پنجره های متوسط.

صنعت مسکن در استرالیا

۳. ویکتوریایی 

خانه های اولیه و اواسط دوره ویکتوریا عجیب و ساده هستند. این خانه ها معمولاً دیوارهای آجری، چه تزئینی و چه ساده، و حصارهای کوچک را شامل می شدند. سقف های شیبدار آنها پنجره های متوسطی را می پوشاند. این خانه ها کاربردی هستند و دارای لبه های ظریفی هستند.

خانه‌های اواخر دوره ویکتوریایی یک درجه ظرافت بالاتر داشتند. این خانه ها معمولاً در داخل و خارج بسیار تزئین شده اند و با کاغذ دیواری طرح دار، آجر تزئینی، نرده های آهنی، و چندین طبقه تشکیل شده اند. این عمارت ها در دوران رونق اقتصادی که به نفع ثروتمندان بود ساخته شدند.

۴. ملکه آن (Queen Anne)

معماران و صاحبان خانه های استرالیایی می خواستند خود را از نفوذ معماری ویکتوریایی که در سال های گذشته حاکم بود، رها کنند. یک معماری استرالیایی‌تر نیاز بود و نتیجه آن اقامتگاه‌هایی به سبک ملکه آن (Queen Anne) شد. سقف این خانه ها بسیار شیب دارتر است، با آجرهایی با رنگ تیره­تر تزیین شده اند. تزئینات داخل و خارج خانه شامل کاغذ دیواری های طرح دار و لبه های فانتزی روی سقف پاسیو است. این خانه ها در این دوران مظهر سبک استرالیایی بودند.

۵.  مدرن

امروز خانه های مستقل و وسیع در استرالیا به صورت مدرن ساخته می شوند. سبک مینیمال و هوشمند که فضاهای کاربردی و زیبایی در عین سادگی را برای بیننده می سازد. اکثر خانه های مدرن ساحته شده در استرالیا هوشمند بوده و از تکنولوژی بسیار بالایی بهره می برند. برای دیدن عکس های خانه ها کلیک کنید.

۶. خانه های غیر مستقل در استرالیا

آپارتمان ها ، یونیت ها ، سوییت ها و استدیو ها همگی جز خانه های غیر مستقل به حساب می آیند. تمام این سبک خانه ها فضا های بسیار کوچکتری را شامل می شوند. اگر برای سرمایه گذاری قصد خرید خانه در استرالیا را دارید، خانه های غیر مستقل انتخاب مناسبی نیستن و ارزش انها طی زمان بالا نمی رود. در میان خانه های غیر مستقل نامبرده، استودیو ها بسیار کوچک بوده به گونه ای که هیچ اتاقی را ندارند، تمام فضای زندگی در یک اتاق خلاصه شده است.

خانه های غیر مستقل در استرالیا

سخن پایانی

کشور استرالیا به دلیل وسعت بسیار زیاد و البته تراکم جمعیتی منطقی، دارای خانه های ویلایی بزرگی است. مهاجران ایرانی در بدو ورود به استرالیا می توانند نسبت به شرایط ویزا و بودجه خود خانه خریداری کنند. قیمت خانه های در استرالیا مبلغی بین ۵۰ هزار تا ۲۰ میلیون دلار است که بستگی زیادی به موقعیت مکانی و دسترسی و متراژ آن خانه دارد. بهترین گزینه برای افراد جدیدالورود خرید خانه غیر مستقل و آپارتمانی برای شروع زندگی است.

 

کدخبر: 877053 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟