سفر چینی ها بدون قوانین پیشگیرانه به ایران / نگران کرونا نباشید آن ها می آیند؟!

به گزارش رکنا، مرزهای چین به روی دنیا باز شده و قرنطینه این کشور آسیایی تمام شده است. از طرفی مقامات ایرانی نیز از سفر چینی ها به کشورمان استقبال کرده اند. این در حالی است که بر اساس آمارهای خبرگزاری‌های رسمی مانند رویترز، آمار کشته های چین بر اثر ابتلا به دو سویه جدید اومیکرون  به 9 هزار نفر در روز رسیده است. از سویی دیگر کشورهای اروپایی اگرچه اجازه سفر چینی ها را صادرکرده اند اما قوانینی مانند تست PCR و کارت واکسن را شرط حضور چینی‌ها اعلام کرده اند اما هیچ یک از این قوانین توسط مقامات ایرانی در قوانین تیماتیک یاتا وضع نشده است.

با باز شدن مرزهای چین به هنگ کنگ، پایان قرنطینه برای بازدیدکنندگان و آغاز سفر میلیون‌ها نفر در تعطیلات سال نوی چینی، زنگ خطر برای افزایش چشمگیر شمار مبتلایان به کرونا به صدا درآمده است.

به گزارش گاردین، در حالی که چین با افزایش موارد کووید دست و پنجه نرم می‌کند، شرایط قرنطینه را برای مسافران ورودی لغو کرده است و تقریبا به سه سال انزوای خودخواسته پایان داده و با باز کردن مرز خود با هنگ کنگ، آخرین ستون‌های سیاست کووید-صفر را که مردم را در برابر ویروس محافظت می‌کرد، از بین برد.

از روز  ۱۸ دی، مسافران ورودی به چین پس از تقریبا سه سال که در معرض دوره‌های مختلف قرنطینه اجباری بودند، دیگر نیازی به این کار ندارند.

چندی پیش شهنام عرشی، رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با تاکید بر این که انتظار بالا رفتن شدید آمار مرگ‌ومیر روزانه کرونا در موج هشتم وجود ندارد، گفت: قرار نیست ورود پرواز از هیچ کشوری به ایران محدود شود، زیرا هیچ دلیل علمی برای انجام این کار وجود ندارد و در شرایط کنونی در هیچ کشوری به این سمت نمی‌روند، چون اکنون تمام سویه های کرونا که در کشورهای مختلف در گردش هستند، در ایران هم مانند سایر کشورها وجود دارد.

از سویی دیگر محمد کشاورز زاده سفیر کشورمان در پکن در توییتی نوشت: ‌با عادی شدن رفت و آمد در ‎چین اکثر سفارتخانه های خارجی با درج پست هایی در حساب های کاربری خود از گردشگران چینی برای سفر دعوت کردند. فرانسه، اسپانیا و یا هلند. چرا همین اقدام ما مورد خوشایند برخی نبوده است. 

هنوز خبری از تورهای چینی ها نیست

هنوز خبری از تورهای چینی‌ها به ایران نیست و هیچ برنامه ریزی برای آن توسط توراپراتورها صورت نگرفته است.

ارژنگ انتصاری، تورلیدر و فعال گردشگری به « رکنا » گفت: هنوز از ورود تورهای چین به ایران خبری در دست نیست اما از شرکت هایی که در زمینه تورهای چینی ها به ایران فعالیت می کردند و توراپراتورها درخواستی نیامده است.

بسیاری نگران سفر چینی ها به ایران هستند اما نکته اینجاست که چینی ها مقاصد سفر بسیار جذابتری از ایران را در نظر دارند. بعد از سه سال قرنطینه جهانی و عدم امکان سفر به اقصی نقاط دنیا، چرا ایران؟ آنهم تا زمانی که پاریس و اروپا با تمام آزادی هایش وجود دارد. حتی اگر ویزای سفر به ایران برای چینی ها لغو شود بازهم مناطق دیگری مد نظر آنهاست.

او افزود: مدت ها مرزهای چین به روی دنیا بسته بود و مردم حق سفر به دیگر کشورها را نداشتند اما اکنون که مرزهایش باز شده است، ایران جزو مقاصد اول نیست. مقصد اول برای آن‌ها اروپاست. دمای سرد این قاره سبز برای چینی‌ها اهمیتی ندارد. ترجیح می‌دهند در سال نوی چینی که نزدیک است، به اروپا سفر کنند تا ایران. برای چینی‌ها ایران آنقدرها هم آش دهن سوزی نیست. اگرچه چینی‌ها چندان اهل تفریح نیستند اما اهل عیش و نوش هستند که در ایران یافت نمی‌شود. آزادی‌های اروپا به همراه جاذبه‌های معروف کشورهای اروپایی برایشان دلپذیرتر است تا ایران. این تصور که مرزها باز می‌شود و چینی‌ها بالافاصله به ایران سفر می‌کنند، درست نیست.

این کارشناس گردشگری گفت: برای سفر به اروپا چینی‌ها باید مواردی را رعایت کنند؛ تست PCR بدهند و برخی کشورها نیز اعلام کرده اند تنها گردشگرانی که ویزای دی دارند می‌توانند در آن کشور حضور یابند. به این معنا که تنها آن دسته از چینی‌هایی که ویزای اقامت دارند می‌توانند به کشورشان سفر کرده و ویزای تایپ سی اجازه سفر ندارند.

او با اشاره به اینکه پروازها به چین بیشتر شده و قیمت آن به طرز چشمگیری ارزان‌تر شده است، بیان کرد: پروازهای زیادی به چین داریم. نسبت به سه ماه قبل تعداد پروازها بسیار بیشتر شده است. به مقصد سه شهر شانگهای، شنزن و گوانجو پرواز مستقیم داریم و از قطر و امارات نیز به چین پرواز غیرمستقیم. قیمت پرواز نیزز از 170 میلیون تومان رسیده به 50 میلیون تومان. در واقع قیمت بلیت متعادل تر شده و به دورانی که قیمت‌ها استاندارد بوده رسیده است.

سفر خارجی به چین بیش از سفر چینی ها

انتصاری با پیش بینی این که سفر ایرانی ها به چین بیشتر از سفر چینی ها به ایران خواهد بود، بیان کرد: به زودی چین ویزای کاری نیز صادر می‌کند. از سویی دیگر به نظر می‌رسد بیشتر از چینی‌ها ایرانی‌ها تمایل دارند به چین سفر کنند. گردشگر از ایران به چین بیشتر خواهد بود تا از چین به کشورمان.

او در رابطه با لغو ویزای ایران برای چینی‎‌ها گفت: گفته شده ویزای ایران برای مردم چین لغو شده اما هنوز اجرایی نشده است. تا زمانی که این امر اجرایی نشود، نمی‌توان از آن اطمینان حاصل کرد. بارها گفته شد ویزای روسیه برای ایران لغو شده اما معضلات بسیاری داشت، تا اجرایی شود طول کشید، برای برخی شهرها ویزا لغو شده بود و برای برخی دیگر نیاز به ویزا داشت. برای همین نسبت به لغو ویزای ایران برای چین و بالعکس نیز تا زمان اجرایی شدن، نمی‌توان اطمینان حاصل کرد.

انتصاری در رابطه با آمار کشته‌های اومیکرون در چین گفت: چین آماری در رابطه با مرگ و میر اومیکرون منتشر نکرده و رسانه‌های غربی این آمارها را بر اساس میزان ابتلا، ژنتیک چینی‌ها و عوامل دیگر منتشر کرده‌اند. چینی‌ها اجازه انتشار آمار به رسانه‌های بین المللی فعال در کشورشان نیز نمی‌دهند. خبرگزاری‌های چین نیز دولتی بوده و خصوصی و مستقل اجازه فعالیت ندارند. بنابراین آمار روزی 9 هزار نفر کشته بر اثر ابتلا به اومیکرون برای غربی‌ها بوده و صرفا پیش‌بینی است.

او با اشاره به این‌که شیوع اومیکرون در چین طبیعی است، بیان کرد: بعد از مدت‌ها چین قرنطینه را برداشته و در خیابان‌هایی که تاکنون هیچ فردی حضور نداشت، اکنون درها باز شده و شهروندان چینی می‌توانند در خیابان‌ها حضور یابند. طبیعی است که ناگهان اومیکرون شیوع می‌یابد. شانگهای 25 میلیون نفر جمعیت دارد، پیش از این در خیابان‌ها پرنده پر نمی‌زد. اکنون خیابان‌ها مملو از جمعیت است.

انتصاری در رابطه با قوانین ایران برای سفر چینی‌ها به کشورمان گفت: بسیاری از کشورها قوانین سخت‌گیرانه‌ای برای چینی‌ها وضع کرده‌اند اما ایران هنوز قانون تیماتیک برای حضور چینی‌ها در فرودگاه‌های ایران را به روزرسانی نکرده است. قانون تیماتیک متعلق به یاتا (انجمن بین‌المللی حمل ونقل هوایی) است. شرایط سفر هوایی کشورها در آن وضع می‌شود، مثلا اسپانیا شرط تست PCR را برای چینی‌ها در نظر گرفته است. اما ایران هنوز هیچ قانونی در نظر نگرفته و قوانین تیماتیک را به روز نکرده است.

 باز شدن ترسناک درهای چین

پیش‌بینی می‌شود با ورود به تعطیلات سال نوی چینی در این ماه، شیوع این بیماری وارد شرایط بحرانی تازه‌ای شود که در طی آن انتظار می‌رود میلیون‌ها نفر از کلان شهرهای کرونازده به حومه شهر سفر کنند تا از اقوام آسیب‌پذیر و مسن‌تر خود بازدید کنند.

چین از روز شنبه اولین روز از دوره ۴۰ روزه سفر سال نوی قمری (چینی) که پیش از همه‌گیری به عنوان بزرگترین مهاجرت سالانه مردم در جهان شناخته می‌شود را آغاز کرده است. این تعطیلات رسمی سال نو که به طور رسمی از ۲۱ ژانویه آغاز می شود، اولین تعطیلات از سال ۲۰۲۰ بدون محدودیت سفرهای داخلی خواهد بود.

مسافران ترسناک

وزارت حمل و نقل چین اخیرا اعلام کرده که انتظار دارد بیش از ۲ میلیارد مسافر در ۴۰ روز آینده سفر کنند.

در منطقه نیمه خودمختار هنگ کنگ در جنوب چین، محدودیت‌های شدید سفر برون مرزی با سرزمین اصلی چین از روز یکشنبه کاهش یافته است و اقتصاد راکد هنگ کنگ امیدوار است تا با بزرگترین منبع رشد خود دوباره ارتباط برقرار کند و خانواده هایی که با مرز از هم جدا شده‌اند، مشتاق دیدار مجدد در سال جدیدشان هستند.

تا ۵۰ هزار نفر از ساکنان هنگ کنگ پس از ثبت نام آنلاین می توانند روزانه در سه ایستگاه بازرسی زمینی از مرز عبور کنند. ۱۰ هزار نفر دیگر مجاز خواهند بود از طریق دریا، هوا یا پل، بدون نیاز به ثبت نام قبلی، از مرزهای هنگ کنگ خارچ شوند.

تاکنون بیش از ۲۸۰ هزار نفر برای سفر در عرض یک روز پس از اعلام قوانین جدید ثبت نام کرده بودند، اما مسافران هنگ کنگ همچنان باید نتیجه آزمایش اسید نوکلئیک منفی (در راستای کرونا) را ارائه دهند که حداکثر ۴۸ ساعت قبل از حرکت گرفته شده باشد.

به گفته تحلیلگران، اگرچه ممکن است سفرهای بین‌المللی خیلی زود به سطح قبل از همه‌گیری باز نگردد، شرکت‌ها، صنایع و کشورهایی که به گردشگران چینی متکی هستند در سال ۲۰۲۳ افزایش خواهند یافت.

چین در سال ۲۰۱۹ به طور متوسط حدود ۱۲ میلیون مسافر هوایی خروجی در ماه داشت، اما این تعداد در طول سال های کووید ۹۵ درصد کاهش یافت، اما پیش‌بینی می‌شود که این رقم تا تابستان به حدود ۶ میلیون در ماه بهبود یابد.

کدخبر: 859834 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟