سفر چینی ها به ایران بلامانع است

رکنا : شیوع سویه های جدید اومیکرون در چین مجددا منتشر شده است اما مسئولان کشور می‌گویند مانعی برای پرواز آن‌ها به ایران وجود ندارد. شهروندان نگرانند که سفر چینی‌ها به ایران موجب شیوع مجدد ویروس اومیکرون در کشور به طور گسترده شود. در اوایل ماه گذشته، چین به سیاست کووید صفر پایان داد که مستلزم قرنطینه برای مهار شیوع بیماری می‌شد. با این حال، پایان این سیاست با توقف تقریباً ناگهانی ارائه داده‌های مربوط به موارد ابتلا و مرگ‌ومیر ناشی از کووید-۱۹ در چین بود؛ چینی که با شیوع بیماری ناشی از سویه‌های مرگبارتر و مسری‌تر زیرمجموعه از این ویروس، دست‌وپنجه نرم می‌کند. فقدان ارائه اطلاعات شفاف و دقیق از سوی مقامات چینی در این باره موجب بروز نگرانی‌هایی در میان سایر کشورها شده است؛ چرا که بنابر باور برخی از کارشناسان شمار موارد ابتلای روزانه در چین به میلیون‌ها نفر می‌رسد.  

 

مانعی برای پرواز چینی‌ها وجود ندارد

شهنام عرشی، رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با تاکید بر این که انتظار بالا رفتن شدید آمار مرگ‌ومیر روزانه کرونا در موج هشتم وجود ندارد، گفت: قرار نیست ورود پرواز از هیچ کشوری به ایران محدود شود، زیرا هیچ دلیل علمی برای انجام این کار وجود ندارد و در شرایط کنونی در هیچ کشوری به این سمت نمی‌روند، چون اکنون تمام سویه های کرونا که در کشورهای مختلف در گردش هستند، در ایران هم مانند سایر کشورها وجود دارد.

در هفته های اخیر با بالا رفتن آمار ابتلا به کرونا در برخی کشورهای جهان با گسترش زیرسویه‌های جدید امیکرون و شیوع مجدد زیرسویه‌های قبلی این ویروس، نگرانی‌ها از آغاز موج هشتم کرونا در کشورمان تشدید شده است، بخصوص که در روزهای گذشته، مسئولان وزارت بهداشت از شناسایی مواردی از ابتلا به زیرسویه‌های تازه یعنی XBB و BQ1 در ایران خبر داده اند و با توجه به این که میزان سرایت زیرسویه‌های جدید از امیکرون اولیه بیشتر است و البته مدت زیادی از تزریق آخرین دُز واکسن توسط بیشتر ایرانیان گذشته، انتظار می رود که در روزهای آتی شاهد موج گسترده ای از شیوع کرونا در ایران باشیم. 

هنوز آمار ابتلا به کرونا در ایران چندان بالا نرفته است، اما در کشورهایی نظیر چین، کره جنوبی، ژاپن، تایوان، هنگ‌کنگ، فیلیپین، آمریکا، مکزیک، برزیل، آلمان، فرانسه و روسیه، شاهد آمارهای بالایی از مرگ‌ومیر و ابتلای روزانه کووید19 هستیم، از همین رو کارشناسان بهداشتی کشور بر لزوم تشدید مراقبت های بهداشتی در مرزها تاکید دارند و معتقدند باید مانند روزهای اوج شیوع کرونا در ایران، دریافت تست PCR و گواهی تزریق واکسن کرونا از مسافران ورودی به کشورمان الزامی شود و حتی در صورت مشاهده افرادی که علایم ابتلا به زیرسویه‌های امیکرون را دارند، باید این افراد جداسازی و حداقل به مدت پنج روز قرنطینه شوند. 

 

دفاع مالزی از گردشگران چینی

به گزارش سایت خبری مالزی اکنون، «تیونگ کینگ سینگ»، وزیر گردشگری، هنر و فرهنگ مالزی خواستار احتیاط درباره اظهارنظرهای مربوط به ورود قریب‌الوقوع گردشگران از چین به این کشور شده است؛ زیرا منبع اصلی درآمد این کشور از محل گردشگری تامین می‌شود.  

این اظهارنظر در حالی مطرح شده است که نگرانی‌هایی درباره رونق گردشگری و متعاقب آن تجدید اوج‌گیری همه‌گیری کووید-۱۹ وجود دارد؛ چرا که مردم چین در حال حاضر با افزایش چشمگیر موارد ابتلا به ویروس کرونا دست و پنجه نرم می‌کنند، هر چند دولت چین تصمیم گرفته آمارهای رسمی و روشنی از میزان ابتلا و فوتی‌های کرونا منتشر نکند.  

وزیر گردشگری مالزی در پست فیسبوکی به زبان چینی نوشته که گردشگران چینی نباید در مالزی احساس نارضایتی کنند و اضافه کرده است: من از این فرصت استفاده می‌کنم و از همه می‌خواهم که در گفتار و اعمال خود محتاط باشند، قبل از این‌که تصویر کامل را بدانید، اظهارنظرهای غیر دوستانه نکنید. دوستی بین مالزی و چین را خدشه‌دار نکنید یا این تصور را ایجاد نکنید که ما از گردشگران چینی استقبال نمی‌کنیم.

او افزود: هر گونه پرسش یا تردید در این‌باره باید از طریق کانال‌های مناسب و برای پیگیری یک راه حل بُرد-بُرد مطرح شود.

وزارت بهداشت مالزی اعلام کرده است تمام مسافران ورودی از چین و همچنین فاضلاب هواپیماهایی که در این مسیر پرواز دارند، را آزمایش خواهد کرد.

پس از تقریبا سه سال تعطیلی، سرانجام مرزهای چین از تاریخ ۸ ژانویه با لغو محدودیت‌های مرزیِ سختگیرانه کووید برای مسافران ورودی و خروجی، دوباره به روی گردشگری بین‌المللی باز خواهد شد.  

با این حال، برای مسافران خروجی از چین، بسیاری از کشورها مانند ژاپن،  هند،  فرانسه،  اسپانیا،  تایوان،  ایالات متحده،  بریتانیا و استرالیا، الزامات آزمایشی را در نظر گرفته‌اند؛ زیرا موارد کووید در حال حاضر در این کشور به طور چشمگیری افزایش یافته است و قرنطینه‌های منطقه‌ای در سراسر چین، قرنطینه برای افراد محلی که آلوده هستند و آزمایش‌های اجباری در این کشور دیگر اجرا نمی‌شود.

 

گردشگری را وارد بازی‌های جناحی نکنید

سفیر جمهوری اسلامی ایران در چین در توییتی نوشت: پروتکل های بهداشتی با جذب گردشگر منافاتی ندارد. گردشگری را وارد بازیهای جناحی نکنید.

محمد کشاورز زاده سفیر کشورمان در پکن در توییتی نوشت: ‌با عادی شدن رفت و آمد در ‎چین اکثر سفارتخانه های خارجی با درج پست هایی در حساب های کاربری خود از گردشگران چینی برای سفر دعوت کردند. فرانسه، اسپانیا و یا هلند. چرا همین اقدام ما مورد خوشایند برخی نبوده است. 

پروتکل های بهداشتی با جذب گردشگر منافاتی ندارد. گردشگری را وارد بازیهای جناحی نکنید.

او همچنین در توییت دیگری نوشته است که سفارت فرانسه در پکن در پستی اعلام کرده" بدون قرنطینه، مرزهای فرانسه به روی گردشگران چینی باز است. 

 

 

 

 

 

 

 

کدخبر: 858352 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟