جذب توریست برای کیش، شکست خورد

رکنا : طرح جذب توریست از جام جهانی قطر به مناطق آزاد کشور به ویژه جزیره کیش ، به طور کامل شکست خورد. این درحالی است که بارها از تشکیل ستاد هماهنگی برای جذب توریست، نامه نگاری و انعقاد تفاهم نامه با قطر و مواردی از این دست، سخن به میان می‌آمد.

به گزارش رکنا، 25 دی ماه  سال 99 بود که خبر تشکیل ستاد هماهنگی برای جام جهانی منتشر شد. در این خبر آمده است که اعضای ستاد هماهنگی و پیگیری مسائل جام جهانی ۲۰۲۲قطر ، ناصر آخوندی، داریوش سلیمی، خسرو نشان، سعید پورعلی، علی مقدس زاده، ابوالفضل طیبی، علی عرب، عزیزاله فرضی پور، محسن قریب، رحمان سادات نجفی بوده و مسیح الله صفا با حکم غلامحسین مظفری، رئیس ستاد هماهنگی و پیگیری مسائل جام جهانی ۲۰۲۲ قطر انتخاب شد. البته بعدها ریاست این ستاد به مهدی کشاورز، مدیرعامل وقت منطقه آزاد کیش واگذار شد.

مظفری در آن زمان با اشاره به اهمیت تعامل سازنده بخش خصوصی از جمله جامعه بازاریان و هتل داران در ارائه خدمات با کیفیت به گردشگران این منطقه گفته بود: با هم افزایی و همدلی بخش خصوصی در قالب ستاد هماهنگی و پیگیری مسائل جام جهانی ۲۰۲۲قطر می توانیم اقدامات موثری در ترغیب و جذب گردشگران و شرکت کنندگان رویداد ۲۰۲۲ قطر برای سفر به منطقه آزاد کیش داشته باشیم؛ که نتوانستند.

همچنین در 23 فروردین 1401، سعید محمد، دبیرشورای عالی مناطق آزاد تجاری، صنعتی و ویژه اقتصادی، طی حکمی مهدی کشاورز، مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش را به عنوان عضو ستاد هماهنگی های مناطق آزاد برای جام جهانی ۲۰۲۲ قطر و ‌ رئیس کمیته اجرایی کیش منصوب کرد. اکنون کشاورز استعفا داده و سعید پورزادی به مدیریت سازمان منطقه آزاد کیش منصوب شده است. احتمالا شکست کامل او در جذب توریست از جام جهانی که در مجاورت کیش برگزار می‌شد، بی تاثیر نبود. حال پرسش اینجاست که چرا اینهمه برنامه، ادعا و طرح های آقایان در ستاد عملی نشد؟ این طرح با شکست مسلم مواجه شد و مسافران از قطر به کیش و دیگر مناطق آزاد نیامدند.

 

مشکلات زیرساختی

فعالان گردشگری مقیم کیش، بر این باورند که اگر همه چیز آرام و مملکت در بهترین روزهای خود بود، بازهم کیش زیرساخت‌های لازم برای خدمات رسانی به مسافران را نداشت.

مینافولادوند، فعال گردشگری در جزیره کیش به « رکنا » گفت: منطقه آزاد کیش زیرساخت ها و ظرفیت های لازم برای حضور تعداد زیادی از توریست های خارجی را ندارد.

به گفته او اگر تعداد زیادی توریست در این جزیره حضور یابند، جزیره حتی از نظر تامین آب و برق نیز با مشکل مواجه خواهد شد.

این فعال گردشگری معتقد است در بسیاری از موارد حتی با وجود تعداد کم مسافران نیز زیرساخت های کیش با مشکلات جدی مواجه بوده و مشکلات قطعی آب و برق در این جزیره وجود دارد. اگر توریست های بسیاری به جزیره سفر کنند، زیرساخت ها پاسخگوی آنها نخواهد بود. بنابراین طرح سفر توریست های جام جهانی فوتبال قطر 2022 به کیش از ابتدا با شکست مواجه بود. او معتقد است این مشکلات هیچ ارتباطی به مسائل اخیر کشور ندارد بلکه کیش از خدمات رسانی به تعداد زیاد مسافران ناتوان است.

فولادوند گفت: مسئولان در هنگام تشکیل ستاد هماهنگی برای جذب توریست و انعقاد تفاهم نامه با قطر به تنها چیزی که فکر نکردند، تکمیل زیرساخت ها و رفع مشکلاتی مانند قطعی آب و برق و گاز در جزیره بود. در صورتی که اگر توریست ها به جزیره می آمدند و این مشکلات را مشاهده می کردند، خود بزرگترین ضد تبلیغ برای ایران بود. 

 

زیرساخت های ناقص، بزرگترین ضد تبلیغ 

مشکلات گردشگری کشور تنها به ایران هراسی ختم نمی شود؛ مشکلات زیرساختی، تاسیسات شهری و گردشگری و عدم وجود استانداردهای مورد نیاز در مناطق گردشگرپذیر، بسیار مهم تر و بزرگتر هستند. چراکه در صورت مشاهده چنین مشکلاتی توسط توریست ها، دیگر امکان ندارد به ایران سفر کنند. چنین مشکلاتی و عدم اهتمام برای رفع آن، خود بزرگترین ضد تبلیغ برای صنعت گردشگری کشور است. 

 

 

 

کدخبر: 857398 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟