دره زرانگوش شما را به دل طبیعت می برد+ فیلم
حجم ویدیو: 4.58M | مدت زمان ویدیو: 00:00:28

به گزارش رکنا، روستای زرانگوش در شهرستان بدره در ۱۱۰ کیلومتری مرکز استان ایلام قرار دارد. این روستا دارای دره ای به همین نام است.

روستای زرانگوش ایلام

روستای زرانگوش با جمعیتی بیش از یک و هزار و ششصد نفر، یکی از روستاهای بزرگ است که در قسمت مرکزی شهرستان دره شهر استان ایلام قرار گرفته است. بیشتر مردمان این روستا به کشاورزی و دامپروری مشغول هستند و به زبان لری صحبت می کنند. نام قدیم این روستا زراموش و پشته بوده که این را فقط قدیمی ترهای روستا می دانند. هرچند این روستا دارای جاذبه های طبیعی زیادی است اما متاسفانه کمتر به آن پرداخته شده است. یکی از این جاذبه های تنگه یا دره زرانگوش است که اکنون به آن می پردازیم.

تنگه یا دره زرانگوش

تنگه زرانگوش را می توان یکی از جاذبه های منحصر به فرد روستای زرانگوش دانست که در غرب این روستا واقع شده است. این تنگه جاذبه های تاریخی و طبیعی زیادی را در دل خود جای داده است که از طریق جاده ای خاکی در روستا می توان به آنها رسید. تنگه زرانگوش حدود ٢ کیلومتر طول و ٥٠٠ متر ارتفاع دارد و در این مسیر، بیش از ١٢ اثر تاریخی و طبیعی را در آغوش گرفته که بعضی از آنها زیر تخته سنگ های بزرگ به خواب رفته اند...

جالب است بدانید که طبق گفته کارشناسان، قدمت بعضی از این آثار به دوران ماقبل تاریخ بازمی گردد که متاسفانه به خاطر عدم حفاظت صحیح، از بین رفته اند! هرچند کارشناسان در تلاشند تا این تنگه را به ثبت ملی برسانند اما هنوز موفق به این کار نشده اند. هرچند اگر این تنگه تا به حال بکر و دست نخورده باقی مانده به این دلیل است که پای گردشگران زیاد به آنجا باز نشده است.

در سال های گذشته این تنگه چهره زیباتری داشته است زیرا در تمامی فصول آب در تنگه جاری بوده است و این باعث سرسبزی درختان بلند قامت می شد اما در چندسال اخیر به علت بی توجهی بیشتر آن مناظر از بین رفته است.

کدخبر: 856988 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟