پیشنهاد باغ گردی برای روزهای پاییزی شیراز

رکنا : پاییزهمانند بهارفصل سفر به طبیعت ، کوه وجنگل و دیدن  صحنه های مسحور کننده است، اما ؛پاییز هراز رنگ زیبایی هاش را همانند بهار پنهان نمی کند و در هرکوه و دشتی از کشورمان می توان سراغ پاییز را گرفت.پاییز فصل مورد علاقه بسیاری از سفردوستان است، چرا که بسیاری از مکان ها در خنکای پاییز و مسحور شده در تابلوی رنگ ها جذاب تر خواهد بود . یکی از مقاصد هزاررنگ پاییزی شیراز است شهر راز؛و چه نام زیبایی است چرا که گمان می برند باید بهار شیراز را دید فاغل از اینکه هزار راز در پاییز آن نهفته است. اگر برای سفر پاییزی خود به دنبال یک مقصد متفاوت می گردید، شیراز و 4 باغ مهم پاییزی آن را از دست ندهید. ما برای شما سفری متفاوت مجازی را در بازدید از باغ های شیراز در پاییز برگزیده ایم.

 

1- باغ ارم

باغ ارم در شیراز رنگین کمان پاییزی است و رقص رنگ های آن در آفتاب پاییزی زیبا و فریبنده است، این باغ یکی از 9 باغ ثبت شده ایران در ثبت جهانی یونسکو است و بلند ترین سرو شیراز در این پارک قرار دارد. باغ ارم در دوران صفویه، سلجوقیان و آل اینجو پابرجا بوده و توسط کریمخان زند نیز مرمت شده است. اما در اواخر دوره زندیه و با روی کار آمدن قاجاریان و فتحعلیشاه، عمارت اصلی باغ ارم شیراز توسط اولین ایلخان قشقایی و پسرش محمد قلی خان ساخته شد.هم اکنون این باغ ریز نظر دانشگاه شیراز اداره می شود.

باغ 110 هزار متر وسعت دارد و در وسط آن استخری مستطیل شکل با فواره آب، خنکای پاییز را بیشتر به صورتتان سیلی می زند.نخل های فونیکس بلندقامت در دوسوی استخر   ستونهای طبیعی باغ را تشکیل می دهند.

باغ ارم در بلوار امام شیراز واقع شده است. همه روزه از ساعت ۸ صبح تا 6 بعد از ظهر میزبان گردشگران است و بهای بلیت ورودی 5 هزار تومان است. عکس گرفتن را فراموش نکنید.

 

2-باغ نارنجستان قوام

بازدید از مجموعه و باغ نارنجستان، سفر به شیراز  را معنا دار می کند. باغ قوام  باغ رنگ ها و عطرهای جادویی است که هر گردشگری را غرق شگفتی می کند.داستان باغ نارجنستان که از دل تاریخ می آید، رازی از این عمارت و صاحبش و مردمان زمانی دیگر است.

باغ نارنجستان متعلق به خاندان قوام الملک است.برای رسیدن به عمارت اصلی باید از باغی پر از درختان بهار نارنج رد شد.محوطه باغ طرحی متقارن دارد و گذرگاهی برای رسیدن به عمارت در میان آن کشیده شده است. در وسط گذرگاه آب یا آب نمایی با اشکال هندسی و گل کاریهای زیبا وجود دارد که به حوض جلوی عمارت میرسد. این حوض بزرگ و زیبا با قطعات سنگ سرخ ساخته شده است.

کاشی کاری هفت رنگی از حیوانات و جانوران  واشخاص در کنار موتیف های گل و بته های اسلیمی و ختایی و گل های برگرفته از سبک غربی  چشم نواز گردشگران پاییزی باغ نارنجستان خواهد بود.

باغ نارنجستان قوام در خیابان لطفعلی خان شیراز قرار دارد و همه روزه از 8 صبح تا 20 شب می توان از آن بازدید کرد چای نوشید و لذت برد.

 

3-باغ عفیف آباد

باغ عفیف آباد یا گلشن که امروزه تحت نظارت ارتش است و یکی از بزرگترین موزه های نظامی است. باغ پوشیده ازدرختان سربه فلک کشیده، صدای پرندگان و صدای خش خش برگ ها در زیرپای گردشگران پاییزی است که دلچسب بودنش را دو چندان می کند.

داستانی دارد از ساخت تا رسیدنش به ارتش . اما نکته جالب در آن است که بعد از مرمت وبهسازی از کاخ ورسای فرانسه برای محوطه باغ الگوبرداری شده است.

برای ساخت این باغ فرحانگیز ایرانی از ویژگیهای معماری هخامنشی، ساسانی و قاجار الهام گرفتهاند. اگر میخواهید نمونهعالی و کاملی از باغبا الگوی ایرانی را ببینید، باغ عفیفآباد همانی است که دنبالش هستید. به دلیل اینکه در الگوی باغآرایی سنتی آن دست برده نشده و باغ از 500 سال پیش به همان شکل اولیه حفظ شده است.

 در محوطه باغ ادوات جنگی نظیر هواپیما و تانک برای نمایش گذاشته شده است.در ورودی غربی باغ یک حمام سنتی دوره قاجار به چشم می خورد که نقشهای برجسته صحنه ورود یوسف به جمع زنان مصری، دیدار مردم با خسرو پرویز و فرهاد در کوه بیستون چشم نوازی می کند.

در کنار حمام باغ، یک قهوهخانه سنتی نیز دیده میشود که حجرههایش داستانهای شاهنامه را به نمایش گذاشتهاند.

باغ عفیف آباد در محله عفیف آباد شیراز قرار داد. این منطقه یکی از مناطق اعیان نشین شیراز است.

درهای باغ عفیف آباد شیراز از ساعت ۸ صبح تا ۵ بعد از ظهر به روی گردشگران و بازدیدکنندگان گشوده میشوند

 

4-باغ جهان نما

باغ جهان نما بهشت خدا بر روی زمین است و بخاطر گل های زیبا و خوشبو آنجا به «زینت الدنیا»نیز مشهور است،یکی از قدیمی ترین باغ های شیراز است و به زمان پیش از یوروش تیمور گورکانی بر می گردد. اینجا همان رکن آباد حافظ است،که آب آن حیات بخش و جاری است.

باغ جهانما، با الهام از باغ ایرانی پاسارگاد در دوره هخامنشیان ساخته شده است. پر از درختان سرو، نارنج، گل های خوشبو و رنگارنگ رز، بنفشه، اطلسی، شمشاد و داوودی است که عطرشان سرمستت می کند و برگ های ریزانشان جادو می کند. باغ بیش از ۳هزار و پانصد متر وسعت دارد و با قدم نهادن در آن تمام دغدغه های زندگی روزمره را فراموش می کنید.

خانه میان باغ  عمارتی ۸ ضلعی است که دورتادور آن را پنجره‌هایی فراگرفته‌ است .پلان باغ جهان نما شیراز، پلانی مربعی و منظم است. و معماران آن  این باغ بزرگ رادر واقع به ۱۶ باغ کوچک‌تر در قالب ۴ مربع تقسیم‌بندی کرده اند.

باغ جهان نما در نزدیکی آرامگاه حافظ قرار دارد و همه روزه از ساعت ۸تا۱۸قابل بازدید است و قیمت بلیت آن ۲هزار تومان است.

شادی کابیانی

کدخبر: 853895 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟