پیشنهاد عالی برای تعطیلات نوروز / مسیر کلاردشت به سمت چکاد زیبای علم کوه + فیلم
حجم ویدیو: 4.04M | مدت زمان ویدیو: 00:00:15

به گزارش رکنا، علم‌ کوه کوهی در شمال ایران است که دومین کوه بلند ایران پس ازدماوند است. این کوه زیبا به دلیل جاذبه های ویژه آن مانند یخچال ها، دیواره شمالی با عظمت، منطقه زیبای هسارچال (حصارچال) به عنوان یک نماد در کوهنوردی کشور به شمار می رود. یکی از بهترین مکان های انتخابی برای سفر در تعطیلات نوروز همین بازدید از علم کوه است.

علم کوه در کجاست ؟

چکاد علم کوه از نظر تقسیم بندی های کوهستانی در رشته کوه البرز غربی و در میان قلل منطقه تخت سلیمان واقع شده است. این کوه از نظر تقسیمات کشوری در استان مازندران و شهرستان کلاردشت قرار دارد. بهترین دسترسی به علم کوه از طریق رودبارک می باشد. رودبارک روستایی بسیار زیبا از توابع کلاردشت است که همواره به عنوان یکی از مراکز کوهنوردی کشور شناخته شده است.

بلندای علم کوه

بلندای چکاد علم کوه 4850متر می باشد. در مجاور این قله نیز شاخک به ارتفاع ۴۷۸۰ متر واقع شده است. به طور کلی بنابر نظرات موجود، از ۳۵ تا ۴۰ قله بالای ۴۰۰۰ متر در منطقه تخت سلیمان یاد شده است.

مسیرهای صعود علم کوه

مسیرهای  فراز بر چکاد علم کوه از چندین نظر بسیار متفاوت می باشد. مسیر سمت جنوب کوه که با چند ساعت کوهپیمایی ساده به  چکاد میرسد. تا دیواره شمالی که شامل چند صد متر صعود در ارتفاعات بالا می گردد.

علم کوه از مسیر حصارچال

صعود علم کوه از مسیر حصارچال (در بعضی منابع هسارچال نیز خوانده شده است) یا مسیر جنوبی چکاد علم کوه از طریق کلاردشت، رودبارک، ونداربن میسر است. برای رسیدن به پای کار در منطقه تنگ گلو باید از جاده خاکی تقریبا ۲۰ کیلومتری گذر کرد. جاده تا ناحیه ونداربن را می توان با سواری طی کرد. اما جاده ونداربن به تنگ گلو مناسب سواری نیست. پس از تنگ گلو مسیر کوهپیمایی به سمت حصارچال آغاز می شود. در حدود ۲ تا ۳ ساعت با سرعت معمول طول می کشد تا به منطقه حصارچال برسید. اکثر تیمها شب را در اینجا می گذرانند و فردا صبح برای چکاد علم کوه  اقدام می کنند. حصار چال در ارتفاع تقریبی ۳۸۰۰ متری قرار دارد.

پس از آن حرکت از پای مرجی کش به سمت قله امتداد می یابد. ادامه حرکت به سمت قله نیز دارای درگیری فنی نیست. با سه ، چهار ساعت پیاده روی نیز به قله خواهید رسید.

    لطفا در نظافت منطقه بسیار کوشا باشید.

    شب هنگام غذای سبک بخورید تا در ارتفاع اذیت نشوید.

    قبل از اقدام برای صعود آب و هوای منطقه را چک کنید.

    بهترین فصل صعود از این مسیر تیر و مرداد است.

کدخبر: 827128 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟