ساحل مقام از زیبایی های هرمزگان + فیلم
حجم ویدیو: 8.23M | مدت زمان ویدیو: 00:00:20

به گزارش رکنا، بندر مقام از زیباترین شهرهای غربی هرمزگان است که اطراف آن را جاذبه‌های طبیعی زیبایی پوشانده‌اند. تلاقی کوهستان‌های بلند با خلیج فارس در نزدیکی این بندر زیباترین سواحل صخره‌ای جنوب ایران را به وجود آورده‌اند. ساحل بندر مقام از زیباترین جاهای دیدنی هرمزگان است.

در طول سالیان اخیر، گردشگران زیادی برای بازدید از بندر مقام و دیدنی‌های اطراف آن به غرب هرمزگان سفر کرده‌اند. ازدحام گردشگران در این نواحی آسیب‌هایی را نیز به سواحل بکر این منطقه وارد کرده‌ است. عدم رعایت برخی نکات سبب نابودی اکوسیستم سواحل صخره‌ای مقام خواهد شد.

بندر مقام کجاست؟

    آدرس بندر مقام: غرب استان هرمزگان، کیلومتر ۱۷۰ جاده بندر لنگه به پارسیان، رستاق، جاده بندر مقام، بندر مقام (مشاهده روی نقشه)

بندر مقام یکی از شهرهای بندری استان هرمزگان در فاصله تقریبی ۱۷۰ کیلومتری غرب بندر لنگه است. این بندر از توابع شهرستان شیبکوه بندر لنگه به شمار می‌رود و به‌دلیل نزدیکی به بکرترین سواحل صخره‌ای خلیج فارس شهرت دارد. تا چند سال پیش پای کمتر گردشگری به این بندر و سواحل صخره‌ای اطراف آن باز شده بود. در طول سال‌های گذشته طبیعت‌گردی جای خود را میان علاقه‌مندان به سیر و سفر باز کرده است و توجه گردشگران به نقاط بکر و دست نخورده جلب شده است.

بندرهای نخیلو، جزه و بستانه نزدیک‌ترین شهرها در امتداد خط ساحلی در شرق و غرب بندر مقام هستند. کوه سنجول نیز در جوار این بندر قرار دارد. مردم این خطه و روستاهای اطراف آن عرب زبان هستند و از بومیان اصیل جنوب ایران به شمار می‌روند. شغل اصلی اهالی بندر مقام، ملوانی و ماهیگیری است. یکی از مرغوب‌ترین انواع میگو در سواحل بندر مقام صید می‌شود. بانوان این منطقه نیز به تولید صنایع دستی، پخت نان و نگهداری از دام‌ها مشغول هستند. با استقبال طبیعت‌گردان از بندر مقام در طول سال‌های اخیر، اقتصاد مبتنی بر گردشگری در این بندر و نواحی اطراف آن پیشرفت کرده است.

حرکت با قایق به سوی جزیره لاوان

مردمان بندر مقام بسیار خون‌گرم و مهمان‌نواز هستند. در گوشه و کنار این بندر لنج‌های چوبی خودنمایی می‌کنند. سواحل بندر مقام برای شنا و تفریحات آبی مختلف موقعیت مناسبی دارند. در این بندر اسکله عمومی برای تردد مسافران با کشتی و قایق وجود ندارد؛ هرچند با توجه به افزایش تردد از این بندر به جزایر اطراف، ضرورت احداث آن احساس می‌شود. در حال حاضر مسافران به‌صورت سنتی و با قایق‌های محلی از بندر مقام به‌سمت جزیره لاوان رفت و آمد می‌کنند.

مسیر دسترسی

برای سفر به بندر مقام با توجه به محل سکونت یا مسیر سفر خود دو راه پیش رو دارید. چنانچه از سمت غرب و استان بوشهر وارد استان هرمزگان می‌شوید، نخست باید خود را به بندر پارسیان برسانید. این بندر از مسیر جاده ساحلی و زیبای مقام بستانو به بندر مقام می‌رسد. طول جاده بستانو در حدود ۵۶ کیلومتر است و از خط ساحلی در جوار خلیج فارس عبور می‌کند. فاصله بندر عسلویه تا بندر مقام در حدود ۱۲۰ کیلومتر است و پیمودن آن نزدیک به دو ساعت طول می‌کشد.

اگر از مرکز و شرق هرمزگان قصد سفر به بندر مقام را دارید، نخستین مقصد شما بندر لنگه خواهد بود. فاصله بندر لنگه تا بندر مقام در حدود ۱۷۰ کیلومتر است. این جاده نخست در مسیر ساحلی تا بندر چارک پیش می‌رود. پس از عبور از بندر چارک باید در مسیر جاده حمیران تا روستای لشتانی پیش بروید. این روستا بعد از روستای رستاق قرار دارد. سپس از دوربرگردان پس از روستای لشتانی به سوی مخالف جاده بپیچید و وارد جاده بندر مقام شوید. پس از طی مسیری ۴۰ کیلومتری به بندر مقام خواهید رسید.

در حال حاضر، تنها راه سفر به بندر مقام مسیر زمینی است. این بندر فرودگاه ندارد و وسایل حمل و نقل عمومی نیز به تعداد کم در این مسیر تردد می‌کنند. با توجه به فاصله بندر مقام از سواحل و جاذبه‌های دیدنی اطراف آن، بهترین انتخاب برای سفر به این منطقه استفاده از خودروی شخصی است. با دیگر وسایل نقلیه عمومی مانند هواپیما باید نخست به شهرهای بزرگ اطراف این بندر بروید و سپس خود را با تاکسی یا اتوبوس به بندر مقام برسانید.

کدخبر: 813656 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟