چطور با ماشین شخصی به سفر برون مرزی برویم؟

به گزارش رکنا، سفر به خارج از کشور مخصوصا در تعطیلات نوروز و کشورهای همسایه همچون ترکیه، گرجستان و آذربایجان در چند سال اخیر رونق بسیاری گرفته و طرفداران زیادی پیدا کرده؛ اما موضوع مهمی که مردم در سفرهای خارجی با آن درگیر هستند، بالا رفتن قیمت ارز و هزینه‌های سنگین مسافرت است.

راهی که ما پیشنهاد می‌کنیم و در این متن، توضیحات کامل را در خصوص آن می‌دهیم؛ مسافرت خارجی با خودرو شخصی به کشورهای هم مرز با ایران به عنوان یکی از ارزان ترین روش‌های سفر خارجی است.

در ادامه با ما همراه باشید تا شما را با شرایط خروج از کشور با ماشین شخصی، ترانزیت ماشین، مدارک و لوازم مورد نیاز، بیمه و هر آنچه که در خصوص سفر با خودرو شخصی باید بدانید را با شما به اشتراک بگذاریم.

مراحل اخذ مجوزهای لازم برای سفر با ماشین شخصی به کشور همسایه

اگر قصد مسافرت با خودرو شخصی خود در کنار خانواده‌تان را دارید در اولین قدم، هیچ دلهره‌ای به خود راه ندهید که شرایط سختی برای انجام این کار وجود دارد. سپس پیش از هر چیزی در خصوص مدارک ثابتی که برای سفر به هر طریقی و اصطلاحا خروج از کشور نیاز است، در این بخش بخوانید.

مدارک مذکور به شرح زیر است:

1. پاسپورت معتبر برای خود و تک تک همراهان

2. دریافت ویزای مدت‌دار سفر برای همه مسافران، البته در صورت نیاز ( به طور مثال شما برای سفر به ترکیه یا گرجستان نیازی به ویزا ندارید؛ اما برای کشورهایی همچون آذربایجان حتما باید ویزای سفر تهیه کنید)

3. عوارض خروج از کشور به ازای هر فرد

4. بیمه شخصی سفر

علاوه بر مدارک بالا برای سفر با ماشین شخصی به خارج از کشور، مراحل کار به صورت زیر است:

قدم اول: کاپوتاژ ماشین

کاپوتاژ به معنی اخذ مجوز خروج برای خودروهای شخصی است؛ بنابراین این مورد یکی از اساسی‌ترین کارهایی است که برای سفر به خارج از کشور باید انجام دهید. دو روش برای کاپوتاژ ماشین وجود دارد:

• مراجعه به گمرک نزدیک به شهر یا محل سکونت

• اقدام با کمک یکی از کارگزاران گمرک

به طور مثال برای مورد اول: اگر در تهران یا کرج سکونت دارید؛ جهت دریافت مجوز خروج از مرزها با ماشین باید همراه مدارک لازم به اداره گمرک غرب تهران که در جاده قدیم کرج قرار دارد، مراجعه کنید. تمام مراحل دریافت برگه تردد بین المللی یا همان کاپوتاژ، زمانی حدود یک تا دو ساعت از وقت شما را خواهد گرفت.

بیمه خودرو کاپوتاژ

مدارک لازم برای اخذ مجوز خروج از کشور با خودرو شخصی

• مدارک ماشین (برگ سبز، سند، کارت مشخصات)

• مدارک شناسایی مالک (شناسنامه، کارت ملی، پاسپورت و گواهینامه)

• فیش‌های پرداختی برای کاپوتاژ

توجه داشته باشید که علاوه بر مدارک بالا، خود مالک و ماشین باید در محل گمرک حضور داشته باشند. پس از طی مراحل و کنترل شماره شاسی و بدنه خودرو، هزینه‌ای است که باید پرداخت کنید.

زمان اعتبار کاپوتاژ خودرو

برگه مجوز خروج از کشور با خودرو شخصی، حدود یک سال اعتبار دارد. نکته مهم این است که جواز مذکور برای ماشین به ثبت می‌رسد نه برای شخص، بنابراین در صورت فروش وسیله نقلیه خود باید شخصا نسبت به ابطال آن اقدام کنید؛ پیشنهاد می‌شود جهت حفظ موارد امنیتی حتما این کار را انجام دهید.

قدم دوم: دریافت گواهینامه و پلاک بین‌المللی

شما پس از کاپوتاژ کردن، نیاز به دریافت سه مدرک زیر دارید که برای اخذ آن باید به کانون جهانگردی و اتومبیل‌رانی یا یکی از نمایندگان معتبر آن‌ مراجعه کنید:

• گواهینامه بین المللی

• کارت خودرو برون مرزی

• پلاک ترانزیت خودرو شخصی

مدارک لازم هنگام مراجعه به کانون جهانگردی و اتومبیل‌رانی

• برگه کاپوتاژ

• پاسپورت

• گواهینامه رانندگی

• 2 قطعه عکس

پلاک ترانزیت خودرو شخصی

قدم سوم: دریافت بیمه خودرو کاپوتاژ بین‌المللی

پس از طی تمام مراحل بالا در مرحله آخر باید نسبت به دریافت بیمه خودرو اقدام کنید اما توجه داشته باشید که قانون‌های مربوط به بیمه برای ورود به کشورهای مختلف یکسان نیست.

نویسنده: شیوا فاضلی

کدخبر: 812583 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟