سفر به شهر گلمکان

شهر گلمکان منطقه‌ای کوهستانی و سردسیر واقع در دامنه شمالی رشته کوه بینالود است و همچنین از توابع بخش گلبهار شهرستان چناران به شمار می‌رود.

به گزارش رکنا ، این شهر به دلیل جاذبه‌های طبیعی، گردشگری و دیدنی که در خود جای داده به عنوان سرزمین گل و صخره در میان مردم معروف شده است چراکه در هر گوشه از این سرزمین چیزی جزء گل، طراوت و زیبایی نمی‌توان مشاهده کرد.

در شهر گلمکان محصولات بسیار مرغوبی مانند گیلاس، آلبالو، سیب، زردآلو و گردو تولید می‌شود که این امر نشان از شرایط اقلیمی کوهستانی و سردسیری این منطقه به شمار می‌رود و همچنین با وجود باغات، رودخانه‌های دائمی و ارتفاعات این منطقه از مناسب‌ترین و زیباترین ییلاقات در اطراف شهر مشهد محسوب می‌شود.

دریاچه طبیعی چشمه سبز

یکی دیگر از زیبایی‌های شهر گلمکان که تماشای آن بسیار توصیه می‌شود، دریاچه طبیعی چشمه سبز است که وسعت این دریاچه تقریبا 15 هکتار و با ارتفاع 2500 متری از سطح دریا قرار دارد و برای دیدن آن باید 20 کیلومتر از گلمکان فاصله گرفت و باید این نکته را یادآور شد که آب سبک و گوارای آن برای آبیاری باغات و مزارع شهر گلمکان بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد و خوش طعم‌ترین محصولات صادراتی را نصیب باغداران منطقه می‌کند.

در این رابطه جواد زنگنه ابراهیمی، کارشناس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان چناران در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: شهر گلمکان تنها منطقه نمونه گردشگری شهرستان چناران است و همچنین تالاب چشمه سبز به عنوان تنها اثر قدیمی ثبت شده در میراث طبیعی است. در منطقه گلمکان پنج اثر تاریخی به ثبت ملی رسیده که یکی از مهم‌ترین آن‌ها اثر تاریخی عبدالرحمن گهواره‌گر و حسینیه گلمکان است که یکی از بناهای تاریخی این منطقه به شمار می‌رود.

وی ادامه داد: موضوع دیگری که برای توسعه گردشگری منطقه گلمکان مورد اهمیت است، احداث پارک‌هایی برای رواج و رونق گردشگری است که باید در اطراف شهر گلمکان انجام شود تا شاهد توسعه گردشگری بیشتری در این منطقه باشیم.

استقبال مردم از منطقه گلمکان

زنگنه ابراهیمی در خصوص استقبال مردم از منطقه گلمکان، خاطرنشان کرد: اواخر هفته، گردشگران به خصوص از شهر مشهد که آشنایی بیشتری با این منطقه دارند حضور پیدا کرده و به طرف کوه‌های بینالود و چشمه سبز حرکت می‌کنند. این منطقه ‌جاذبه‌های مهم دیگری هم دارد که گردشگران خاص خود را می‌طلبد و بازدیدکنندگان در اواخر زمستان تا اواسط اردیبهشت ماه که منطقه سردسیرتر است، استقبال بیشتری از آن می‌کنند.

این کارشناس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری چناران اضافه کرد: متاسفانه گردشگران خارجی آشنایی کمتری با گلمکان دارند و بیشتر توسط تورها و آژانس‌های مسافرتی مشهد به صورت یک روزه در مناطق اخلمد و رادکان حضور پیدا می‌کنند و بیشتر از اروپا و آمریکای جنوبی هستند.

زنگنه ابراهیمی تصریح کرد: مسیر چشمه سبز گلمکان نیازمند بهسازی است و با همکاری دستگاه‌های مرتبط باید مسیر جاده شهر گلمکان تا چشمه سبز آسفالت شود و قطعا با انجام این اقدام، جذب گردشگر بیشتر به این منطقه سوق داده می‌شوند.

احداث اقامتگاه‌ بوم‌گردی در گلمکان

وی در خصوص احداث اقامتگاه‌ بوم‌گردی در گلمکان، گفت: در حال حاضر این منطقه، اقامتگاه بوم‌گردی یا خانه مسافر ندارد اما تفاهم نامه‌ای با شورای شهر گلمکان منعقد شد و از افراد خواستیم که بناهای قدیمی خود را معرفی کنند و حتی در این تفاهم‌نامه خواستار برگزاری کلاس‌های صنایع دستی در شهر گلمکان شدیم تا هنرمندان آثار و کارهای خود را در بازارچه به صورت مستقیم برای گردشگران ارائه کنند.

زنگنه ابراهیمی خاطرنشان کرد: در منطقه گلمکان هنرمندانی هستند که به کار بافتن گلیم، جاجیم و نیز به دوخت لباس‌های محلی می‌پردازند و ما اگر بازارچه صنایع دستی را ایجاد کنیم می‌توانیم تمامی صنایع دستی شهرستان و گلبهار را داشته باشیم.

دو ‌نوع اقامتگاه در منطقه گلمکان

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه یک اقامتگاه خوب و استاندارد دارای چه ویژگی‌هایی است، اظهار کرد: در مناطق مختلف دو ‌نوع اقامتگاه وجود دارد نخست اقامتگاه‌های بوم‌گردی که در واقع خانه‌های قدیمی و تاریخی هستند که با همان شکل و ساختار گذشته مرمت کلی می‌شوند و مورد استفاده قرار می‌گیرند. در این میان، بررسی‌های لازم برای وجود استانداردهای کافی در اقامت‌گاه هم انجام می شود.

این کارشناس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری چناران ادامه داد: خانه مسافر در واقع مکان‌هایی است که با مصالح جدید ایجاد شده و در واقع برای اقامت شبانه‌ای گردشگران مورد استفاده قرار می‌گیرد و البته آن هم در واقع باید از استانداردهایی برخوردار باشد و این استانداردها را افراد متخصص برآورد می‌کنند.

منطقه گلمکان از آثار طبیعی و گردشگری متعددی برخوردار است و امیدواریم که در آینده نزدیک شاهد استقبال بیشتر گردشگران داخلی و خارجی از این منطقه باشیم. همچنین دستگاه‌های مربوطه شهرستان چناران به مشکلات این منطقه توجه بیشتری داشته باشند تا این منطقه دیدنی و جذاب مورد بی مهری قرار نگیرد.آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 656654 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟