ماجراجویی در قلعه بابک خرمدین

بابک خرمدین از مبارزانی شجاع در تاریخ ایران است که در مقابل قوم عرب مقاومت بسیاری کرده است. بابک از مردمان عادی و ستمدیده بود که در برابر قدرت طلبی اعراب از مرزهای ایران دفاع کرد. قلعه بابک مقر نظامی این سردار و سربازان او بوده است. برای رفتن به قلعه بابک و تماشای اقتدار اسطوره‌های تاریخی ایران، باید به سمت کلیبر در آذربایجان شرقی بروید. فراموش نکنید که باید در روشنی صبح از کلیبر به سمت قلعه بابک حرکت کنید. قسمتی از مسیر را با اتومبیل و قسمتی دیگر را باید پیاده طی کنید تا در نهایت به قلعه بابک، روی ارتفاعات کوه برسید.

قلعه بابک و شهر سوخته

قلعه بابک و شهر سوخته

قلعه بابک و شهر سوخته

به گفته مجله گردشگری نابرو، در فصل بهار مسیر قلعه بابک بسیار تماشایی و سرسبز است. بنابراین بهترین زمان سفر به قلعه بابک، روزهای بهاری است تا بتوانید از زیبایی مناطق جنگلی و کوهستانی این منطقه لذت ببرید. برای آشنایی بیشتر با جزئیات سفر به قلعه بابک، سری به مجله گردشگری نابرو بزنید و عبارت قلعه بابک را میان مطالب این سایت جستجو کنید.

قلعه بابک و شهر سوخته

قلعه بابک و شهر سوخته

قلعه بابک و شهر سوخته

دانستنی‌هایی جالب از شهر سوخته

شهر سوخته از اولین شهرهای متمدن شناخته شده در جهان است که در خاک زابل و در استان سیستان و بلوچستان کشف شده است. کاوشگران و تاریخ‌شناسان، ردپای تمدن و هوش ایرانی را در سبک زندگی مردمان شهر سوخته پیدا کرده‌اند. تمدن شهر سوخته در زمانی که شهرنشینی برای مناطق جهان، تعریف مشخصی نداشته است، نشان از علم و فرهنگ مردمان گذشته ایران دارد.

قلعه بابک و شهر سوخته

به گفته مجله گردشگری نابرو، شهر سوخته قدمتی 5 هزار ساله دارد و در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده است. کاوش‌های انجام شده در شهر سوخته زابل نشان می‌دهد که مردمان این شهر برای خود شغل داشته‌اند. به گفته مجله گردشگری نابرو، صید ماهی، معرق‌کاری، نساجی، زرگری، حصیربافی، کوزه‌گری، سنگ‌تراشی و ساخت جواهر و زیورآلات از مشاغل مردم شهر سوخته و روش درآمدزایی آن‌ها بوده است.

قلعه بابک و شهر سوخته

اکتشافات باورنکردنی در شهر سوخته

به گفته مجله گردشگری نابرو به آدرس www.nabro.ir ، در شهر سوخته یک چشم مصنوعی کشف شده که از مفتول‌های طلا، قیر و چربی حیوانی ساخته شده است. بررسی‌ها انجام شده روی این پروتز باستانی نشان‌می‌دهد که صاحب آن یک زن بوده و این پروتز چشم چپ او را پوشش می‌داده است. همچنین قدیمی‌ترین تخته نرد جهان متعلق به شهر سوخته بوده و از چوب آبنوس ساخته شده است. نقش پیچش یک مار روی این تخته نرد دیده می‎‌شود.

برای آشنایی با دیگر اکتشافات جالب و عجیب شهر سوخته، پیشنهاد می‌کنیم، سراغ مجله گردشگری نابرو بروید و نام این شهر باستانی را در این سایت جستجو کنید. در مجله گردشگری نابرو می‌توانید در مورد جاذبه‌های تاریخی، فرهنگی، تفریحی و طبیعی شهرها و روستاهای ایران مطالب مفیدی بخوانید و از ویژگی‌های هرکدام بیشتر بدانید.

 

 

کدخبر: 544015 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟