جذابیت های گردشگری سمنان را بشناسید

به گزارش رکنا ، یکی از چندین استانی که برای ما ایرانی‌ها تجسمی از منطقه‌ای خشک و کویری را دارد، استان سمنان است، اما باور کنید همین استان دارای شهر بسیار زیبا و سرسبزی به نام « شاهرود » است.

شاهرود از هر نظر بهشتی برای طبیعت دوستان و علاقه‌مندان به سفر به حساب می‌آید همچنین این شهر زیباترین و خنک‌ترین شهر سمنان نیز محسوب می‌شود، این شهر علاوه بر داشتن آبشار، رودخانه، چشمه و جنگل‌های سرسبز از نظر تاریخی نیز دارای آثار ارزشمندی‌ست به طوری که لقب «شهر عارفان» را به خود اختصاص داده است. 

۱- جنگل ابر شاهرود

شاید راه رفتن بر روی ابرها رویایی غیر قابل تحقق باشد، اما باور کنید در این جنگل همه چیز ممکن است. این جنگل که در ۴۵ کیلومتری شمال شاهرود و در مسیر جاده شاهرود به سمت آزاد شهر قرار دارد، با داشتن جنگل‌های ۴۰ میلیون ساله هیرکانی، یکی از میراث‌های طبیعی مهم ایران محسوب می‌شود.

جنگل ابر شاهرود یکی از معروف ترین و زیباترین جاذبه های طبیعی ایران به شمار می رود و برای اقیانوسی از ابر که در زمان های مختلف سال، آن را در بر می گیرد، شهرت زیادی پیدا کرده است. جنگل ابر شاهرود قسمتی از قدیمی ترین جنگل های هیرکانی است و گونه های نادر و منحصر به فرد گیاهی و جانوری را در خود جای داده است و با مناظر خارق العاده خود، هر ساله گردشگران و طبیعت گردان زیادی را به سوی خود می کشاند. جنگلی به وسعت ۳۵ هزار هکتار که ادامه جنگل های سرسبز شمال کشور به شمار می رود و برای اقیانوس ابری که فضای آن را در بر می گیرد بسیار معروف شده است. اینجا جایی است که زمین و آسمان به هم می رسند؛ ابرها درختان را در آغوش می کشند و گاه به نظر می رسد زمین بر بال های آسمان سوار شده است.

به دلیل اهمیت بالای طبیعی جنگل ابر، این اثر به عنوان صد و چهاردهمین اثر طبیعی در تاریخ ۲۰ بهمن ۱۳۸۹ توسط سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در فهرست میراث طبیعی ایران قرار گرفت. در جلسه شورای عالی محیط زیست در ۲۹ بهمن ۱۳۹۳، جنگل ابر به عنوان منطقه حفاظت شده انتخاب شد و در فهرست مناطق چهارگانه سازمان حفاظت از محیط زیست قرار گرفت.

بیشتر مسیر جنگل پیمایی در جنگل ابر سخت، پیچیده و دشوار است و بدون حضور یک راهنمای کاربلد و آشنا به منطقه، رسیدن به قسمت های مختلف در آن امکان پذیر نیست. بنابراین اگر طبیعت گرد حرفه ای نیستید و آشنایی به قسمت های مختلف جنگل ندارید هرگز تنها و بدون حضور راهنما در آن به گردش نپردازید؛ چرا که خطر گم شدن در جنگل ابر بدون حضور راهنما بسیار زیاد است.

دو آبشار معروف شرشر و آلوچال دارد. رسیدن به اولی مخصوص کوهنوردان حرفه‌ایست، ولی با حدود ۶۴ کیلومتر پیاده روی در دل جنگل میتوان به دومی رسید. آلوچال از دو آبشار تشکیل شده که روی هم می‌ریزند. این آبشار ۲۵ متر ارتفاع دارد. راه رسیدن به آن هم از منطقه‌ای تماشایی به اسم دالان بهشت می‌گذرد. در حاشیه شمال غرب روستای ابر، جاده‌ای خاکیست که در انتها به روستای شیرین آباد می‌رسد و با در پیش گرفتن ادامه مسیر، کوه رستم پیش رویتان است. در کنار این کوه مسیری پایکوبی شده وجود دارد. در این راه به حرکتتان ادامه بدهید تا به دالان بهشت برسید. در ادامه مسیر به یک فرعی می‌رسید. آبشار آلوچال اَبر در فاصله یک ساعته از ابتدای این جاده فرعی است.

دو چشمه ترش و قطری هم در جنگل وجود دارد که کمپ کردن در کنار اولی متداول‌تر است.

سمنان و دیدنی های جذاب از زمین تا آسمان

۲- پارک ملی خارتوران

خارتوران یا آفریقای ایران، به عنوان یکی از بزرگ‌ترین منطقه‌های حفاظتی که به طور میانگین ۴۰۰ گونه‌ی کمیاب جانوری و گیاهی را در خود جای داده، شناخته می‌شود؛ همچنین این منطقه در سال ۱۳۵۱ هجری شمسی به عنوان منطقه حفاظت شده تحت مدیریت سازمان محیط زیست درآمده و بخشی از آن به عنوان پناهگاه حیات وحش انتخاب شده است.

منطقه حفاظت شده توران یا خارتوران یکی از سه منطقه حفاظت شده و دیدنی‌های طبیعی ایران است که با مساحت ۱,۴۷۰,۶۴۰ هکتار بعد از سرنگتی آفریقا، واقع در کشور تانزانیا، دومین منطقه بیوسفر جهان محسوب می‌شود. خارتوران پس از پناهگاه حیات وحش نایبندان در طبس عنوان دومین مجموعه حفاظت شده وسیع ایران را با خود یدک می‌کشد. همچنین، پارک ملی و پناهگاه حیات وحش توران با وسعت ۱,۰۰۰,۰۰۰ هکتار یکی از ۱۱ ذخیره‌گاه زیست‌کره در ایران است.

سمنان و دیدنی های جذاب از زمین تا آسمان

۲- چشمه هفت رنگ مجن

یکی از بی‌نظیر‌ترین و رنگی‌ترین چشمه‌هایی که در ایران یافت می‌شود، «چشمه‌ی مجن» است. این چشمه‌ی خاص در ۲۵ کیلومتری شمال شاهرود و در میان شکاف دره‌های شاهوار واقع شده و دارای یکی از گوگردی‌ترین آب ایران می‌باشد. جالب است بدانید چشمه‌ی دیگری در حوالی به نام چشمه‌ی مجنون وجود دارد که آب آن کاملا زلال و قابل آشامیدن است و بنا بر گفته‌ی محلی‌ها خواصی معجزه آسا دارد.

دست هنرمند طبیعت در این مکان ترکیبی خارق العاده از زیبایی را به نمایش گذاشته است. در این مکان نظر به هر طرف که میگردد، رنگ می بیند و رنگ.گویی رنگ ها در خلق این بوم طبیعی نقاشی با یکدیگر تبانی کرده تا تابلویی عظیم و سرشار از زیبایی و رنگ را به هر بازدید کننده ای هدیه دهند.

سمنان و دیدنی های جذاب از زمین تا آسمان

چشمه هفت رنگ با آب دهی حدود ۲۲ لیتر بر ثانیه در دامنه کوه شاهوار از دل سنگ ها به بیرون جاری می شود.ترکیب آب این چشمه ها گوگردی بوده و در مسیر حرکت خود رنگ های زیبا و فراوانی را به نمایش می گذارد.

دلیل وجود رنگ های متنوع در این منطقه وجود سنگ ها و رسوبات آهن، ماسه سنگ ها و ذغال سنگ ها در مسیر آب گوگردی چشمه بوده که به سبب اسیدی بودن آب انواع مواد معدنی را در خود حل کرده و در طی عبور از جویبارها، رسوبات را با رنگ های گوناگون در بستر جویبار ها بر جای می گذارد.

دمای آب چشمه هفت رنگ در حدود ۱۳ درجه سانتیگراد بوده و دارای مواد عالی معدنی بسیاری است.یکی از نکات ویژه و منحصر به فرد این چشمه ترکیب آب شفاف و زلال با آب گوگردی و تیره آن در یکی از بخشهای چشمه بوده و منظره ای زیبا از قدرت خالق را به نمایش می گذارد.

رنگ ها و مناظر زیبای این چشمه به حدی بوده که همه روزه علاقه مندان بسیاری را به سمت خود جذب کرده و گردشگران بسیاری برای بهره مندی از زیبایی های آن به این منطقه سفر می کنند.

سمنان و دیدنی های جذاب از زمین تا آسمان

۳- دشت آفتابگردان و شقایق کالپوش

اواخر اردیبهشت ماه و اوایل خرداد درست زمانی‌ست که سرتاسر «دشت کالپوش» را گل‌های آفتابگردانِ عاشق فرا می‌گیرد.کالپوش منطقه‌ای‌ست که ۲۲۰ کیلومتری شاهرود واقع شده و به دشت طلایی نیز معروف است. علاوه بر فصل بهار، این دشت در تابستان نیز به گل‌های شقایش بسیار می‌بالد.

سمنان و دیدنی های جذاب از زمین تا آسمان

۴- آرامگاه شیخ ابوالحسن خرقانی

درست در نزدیکی شاهرود آرامگاه یکی از عرفای بزرگِ قرن ۴ و ۵ هجری قمری به نام «شیخ ابولحسن خرقانی» است. شاید باورتان نشود ولی از جمله شاگردان معروف و نامدار وی خواجه عبدالله انصاری بوده است.

سمنان و دیدنی های جذاب از زمین تا آسمان

۵- منطقه شکار ممنوع تپال

یکی از مناطقی که متاسفانه به دست آدمی گرفتار آسیب و نقصان شده، «منطقه‌ی تپال» است. شکار بی‌رویه یکی از دلایل اصلی‌ست که باعث آن شده تا گونه‌های حیات وحش این منطقه مانند خرس قهوه‌ای، پلنگ و کیهو در خطر انقراض قرار گیرند.

سمنان و دیدنی های جذاب از زمین تا آسمان

۶- خانه‌ی یغمایی‌ها

شاید به جرات می‌توان گفت تنها خانه‌ی دارای بادگیر شاهرود، خانه‌ی «یغمایی‌ها» است. این عمارت که توسط استاد مهدی حیدریان و در سال ۱۳۰۴ هجری شمسی ساخته شده، دارای یکی از خاص‌ترین فرم پلان‌های خانه‌های ایرانی می‌باشد.

سمنان و دیدنی های جذاب از زمین تا آسمان

۷- باغ گردشگری اورس

یکی از آن مناطق گردشگری ایمن و خانوادگی شاهرود، باغ بسیار زیبا و دیدنی «اورس» است.

اورس با الهام از جلوه‌های زیبا شناسی باغ‌های ایرانی طراحی شده و همچنین با داشتن امکاناتی نظیر:

کافی شاپ و فست فود، باغ رستوران، آمفی تئاتر، آلاچیق‌های تابستانه و زمستانه، پیست دوچرخه سواری، پارک کودک، پل معلق و غیره به عنوان یکی از مکان‌های گردشگری مجهز شاهرود به حساب می‌آید.

سمنان و دیدنی های جذاب از زمین تا آسمان

۸- بازار تاریخی شاهرود

اگر در شاهرود به دنبال مکانی برای خرید هستید و نمی‌دانید کجا بروید، این بازار تاریخی میزبان شما است. «بازار شاهرود» از دو راسته اصلی به نام «راسته بازار» و «بازار انارکی ها» تشکیل شده و دارای پنج ورودی می‌باشد.

سمنان و دیدنی های جذاب از زمین تا آسمان

۹- روستای رضا آباد شاهرود

این روستای کویری که در ۲۵۰ کیلومتری شهر شاهرود قرار دارد، جزو معدود روستاهایی‌ست که در آن آدرنالین بالا و آرامش صحرا را توام می‌تووان تجربه کرد. اگر هم به دنبال خرید سوغاتی هستید، بهترین انتخاب، خرید گلیم‌های دست بافت روستای «رضا آباد» است.

سمنان و دیدنی های جذاب از زمین تا آسمان

۱۰- پارک آبشار

«پارک آبشار» شاهرود، مکانی مناسب برای استراحت و لذت بردن از طبیعت زیبا، آب و هوای مطبوع و تماشای چشم‌اندازهای دیدنی است. از امکانات این پارک می‌توان به باغ‌وحشی کوچک، جاده سلامت با امکانات ورزشی و جایگاهی برای اقامت شبانه با چادرهای مسافرتی اشاره کرد.

سمنان و دیدنی های جذاب از زمین تا آسمان

اقامتگاه کلوت

اگر به دنبال لمس زندگی بومیِ کویری هستید، «اقامتگاه بو‌گردی کویری کالوت» را از دست ندهید که تجربه‌ای بس خوشاند است، علاوه بر این‌ها این اقامتگاه جزو معدود اقامتگاه‌های بوم‌گردی می‌باشد که امکان بازدید از حیات وحش (گور خر و یوزپلنگ آسیایی،آهو،بز کوهی) منطقه حفاظت شده دلبری را برای مسافرین عزیزش فراهم می‌کند.

سمنان و دیدنی های جذاب از زمین تا آسمان

لیست بیمارستان های استان سمنان

در ادامه لیست آدرس و شماره تلفن بیمارستان‌های دولتی استان سمنان را مشاهده می‎کنید.

سمنان و دیدنی های جذاب از زمین تا آسمان

لیست رستوران ها و فست فودهای  شاهرود 

ساندویچ پانیذ شاهرود

انواع پیتزا و ساندویچ شماره تلفن: ۰۲۳۳۲۲۲۰۳۷۱ شماره همراه:۰۹۱۲۴۷۳۹۵۵۱ آدرس: ایران – سمنان – شاهرود میدان آیت الله حسینی شاهرودی، نبش میدان

رستوران هفت خوان شاهرود

آدرس: ایران – سمنان – شاهرود حد فاصل میدان آزادی و میدان امام رضا (ع)

رستوران کبابچی شاهرود

آدرس: شاهرود – میدان آزادی – بلوار آزادی

شماره تلفن: ۰۲۳۳۲۲۴۶۴۶۴ ۰۲۳۳۲۲۴۶۱۶۱

غذاهای محلی شاهرود را امتحان کنید 

یکی از انواع گردشگری در جهان گردشگری غذا است. این نوع گردشگری امروزه سبب جذب توریست های بسیاری در جهان است.

گردشگری غذایی در جهان امروز آمیخته با فرهنگ ، آداب و رسوم هر کشوری است که دارای جذابیت های فراوان است.

شاهرود سرزمین چند اقلیم به دلیل تنوع محصولات کشاورزی، دامی خود و واقع شدن در مرز میان کوهستان، جنگل و کویر دارای غذاهای بومی فراوانی است که هر یک بر اساس نوع آب و هوا و تنوع مواد اولیه و شیوه پخت و آماده سازی متفاوت و خوشمزه هستند. به جاذبه های گردشگری شاهرود می توان بجز فرهنگ و طبیعت ، غذا را نیز افزود.

از غذاهای محلی شاهرود می توان به قورمه، تاک پلو، ته چین شاهرود، شنگی پلو، دیگی، آلبالو پلو، خورشت سیب آلبالو، آش زنگلاچو، آش گوجه فرنگی، دلمه برگ مو و رشته پلو را نام برد.

نان‌های استان سمنان

نان پیچو: پیچو نوعی نان سنتی است بیشتر در نواحی محلی شهرستان میامی طبخ می‌شود این نان مانند همه فرآورده‌های نانی، با خمیری از ترکیب آرد گندم، آب، نمک و خمیرترش به دست می‌آید اما تفاوت عمده آن با سایر نان‌ها افزودن مقادیر فراوانی زردچوبه، روغن و کنجد به خمیر اولیه است.

محلی‌های میامی درباره پخت این نان می‌گویند زمانی که خمیر اصطلاحاً ورآمد، آن را به‌صورت چانه‌های بزرگ یا به زبان محلی «زواله» درمی‌آورند و ترکیب روغن و زردچوبه که از قبل با یکدیگر مخلوط کرده و به آن دما داده‌اند را به خمیر می‌افزایند سپس خمیر را بازکرده و آن را در تنورهای خانگی پخت می‌کنند.

سمنان و دیدنی های جذاب از زمین تا آسمان

توصیف بوی کنجد برشته روی نان پیچو و عطر خوش نان که در تنور خانگی پخته است در هیچ قلمی نمی‌گنجد همچنین درباره این نان باید گفت، محلی‌ها معتقدند پیچو از خوشمزه‌ترین نان‌های محلی شهرستان میامی است.

نان فطیر: نان فطیر ازجمله نان‌های محلی شهرستان شاهرود و میامی است که خمیر آن از مخلوط آرد، روغن، شیر و شکر درست می‌شود پس از چند ساعت خمیر را به‌صورت چانه‌های بزرگ درآورده و نان دوار فطیر را در تنور خانگی می‌پزند.

نکته قابل‌توجه درباره فطیر آن است که قدیمی‌ها برای تخمیر خمیر نان فطیری، آن را زیر لحاف‌کرسی می‌گذاشتند و برای پخت نان فطیر آداب‌ورسوم مختلفی را اجرا می‌کردند که برای مثال می‌توان به الک کردن آرد توسط بانوان محله و خواندن دعا در هنگام این کار اشاره کرد.

نان سلم(اسفناج کوهی): پخت این نان تنها در ماه‌های اردیبهشت و خرداد ممکن است چراکه گیاه سلم(اسفناج کوهی) تنها در آن زمان می‌روید خمیر این نان از ترکیب آرد، آب، نمک، روغن دنبه گوسفند، مایه‌خمیر، پیاز فراوان و اسفناج کوهی درست می‌شود و به‌عنوان یک نان مقوی و خوشمزه در روستاهای بخش کالپوش شهرستان میامی مانند روستای نام نیک، طرفداران بسیاری دارد.

برای طبخ این نان ابتدا باید خمیر را با آب، آرد، نمک و مایه‌خمیر ورز داد سپس پیاز و اسفناج کوهی که از قبل با حرارت زیاد و با ادویه فراوان اصطلاحاً سرخ‌شده باشد، را به آن می‌افزاییم و آن را در تنور قرار می‌دهند طبخ این نان کمی دشوار است چراکه چسباندن خمیری سنگین متشکل از اسفناج کوهی و پیاز، به دستانی هنرمند و چالاک نیازمند است و در غیر این صورت خمیر از تنور جداشده و اصطلاحاً می‌ریزد.

نان‌روغنی: نان‌روغنی یا جزغاله(چربی گوسفند) بیشتر در شاهرود و شهمیرزاد تهیه می‌شود و مواد موردنیاز برای تهیه آن، چربی پخته دنبه گوسفند، ادویه، آرد گندم، نمک، ماست و مایه‌خمیر است.

آش‌های محلی استان سمنان

یخنی: یکی از غذاهای محلی بسطام است که آن را در دسته آبگوشت‌ها نیز می‌توان طبقه‌بندی کرد این غذا با طبخ پیازداغ، در دیگ مسی یا همان قلیف و افزودن آب، ادویه، نخود، لوبیا، سبزی آش و گوشت چرب گوسفند آغاز می‌شود و در ادامه، زردآلوی نارس که در شاهرود به آن زنگلاچو یا چاقاله نیز می‌گویند، به مخلوط یخنی افزوده می‌شود.

سمنان و دیدنی های جذاب از زمین تا آسمان

جوش بره: جوش بره یکی از خوشمزه‌ترین غذاهای محلی استان سمنان است که البته یکی از دشوارترین دستورالعمل‌های پخت در بین آش‌های این دیار را نیز به خود اختصاص داده است.

طبخ جوش بره پخت موادی متشکل از لوبیا، نخود، سبزی آشی، زیره سیاه، فلفل و ... است که پس از مخلوط شدن به میانه خمیرهای مربعی افزوده‌شده سپس خمیر که از این موارد پرشده، به شکل دوار پیچیده و به دیگ جوشان آب و ادویه و آش افزوده می‌شود.

کله‌جوش: یا کال جوش یا ماست جوش از غذاهای مشترک بین مردم دیار خراسان و قومس است این غذا را نیز می‌توان در زمره آش‌ها طبقه‌بندی کرد که طعمی بسیار دل‌چسب و پرطرفدار دارد.

این غذای محلی با پیازداغ فراوان و سیر تازه سرخ‌شده در روغن گوسفندی آغاز می‌شود و در ادامه به آن زردچوبه، گشنیز، مرزه و فلفل افزوده می‌شود پس از کمی درنگ، محلول آب و ماست چکیده به پیاز، سیر و سبزی‌ها افزوده‌شده و برای مدت ۱۵دقیقه می‌جوشد.

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 501974 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟