تصاویر برداشت زغال اخته /  سمبلی از هویت کلیبر

زغال اخته، یکی از برکات خوشمزه ی این سرزمین است که حتی شنیدن نامش باعث می شود تا طعم ترش و ملس آن در دهان حس شود. در کشورمان جنگل های ارسباران، کوه های البرز، منطقه ی الموت، کوهین قزوین و جنگل های بین مازنداران و گیلان میزبان این میوه ی خوشمزه هستند و با آغوش باز و طعمی به یادماندنی از میهمان خود پذیرایی می کنند. با از راه رسیدن فصل جمع آوری زغال اخته، شور و شوق زیادی در میان کشاورزان به راه می افتد؛ آنان که شب و روزشان را چشم به راه رسیدن این برکات خوش رنگ و لعاب بوده اند، حالا می توانند شاهد به بار نشستن زحمات و تلاش های خود باشند و دسترنج خود را برداشت کنند. آنها در زمستان به تماشای شکوفه های زرد و خوشه ای درختانشان نشسته و آغازین روزهای پاییزی صبر پیشه کرده و ساعاتی از روزشان را برای رسیدن به محصول صرف نموده اند تا امروز شادمانه لبخند بزنند و زغال اخته ها را دانه به دانه بچینند.
شاید هنگامی که از فواید بی شمار زغال اخته آگاه شوید، علاقه‌تان به این میوه ی خوش رنگ دو چندان شود. این میوه مانند همه ی میوه های قرمز رنگ از جمله گوجه و گیلاس، دارای ماده ای به نام آنتی اکسیدان است که می تواند از بیماری هایی چون بیماری قلبی، سرطان، دیابت، آب مروارید، آرتروز و آرتریت جلوگیری کند. 
امروز راهی منطقه ی ارسباران می شویم و به روستای کلیبر در آذربایجان شرقی سر می زنیم که به سبب برخورداری از محیط کوهستانی و آب و هوای ویژه، بهترین شرایط را برای کشت زغال اخته دارند و با تلاش و پشتکار، این میوه را به سمبل اقتصادیشان تبدیل کرده اند. هرساله در فصل جمع آوری این میوه سرخ، جشنی با شکوه برگزار می شود و باغات زغال اخته میزبان گردشگران می گردند.
تصاویری که در ادامه می بینید را پرویز گلی زاده به ثبت رسانده و در خبرگزاری میزان با دیگران به اشتراک گذاشته است.

cornelin-cherry7
cornelin-cherry5

cornelin-cherry1 copy

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 313273 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟