دنیای ملکه زنبور عسل چگونه است؟

ملکه به عنوان رهبر کندو محسوب می‌شود و اگر ملکه را بردارند یا کشته شود و جانشینی برای او وجود نداشته باشد بعد از سه یا چهار ساعت تمام کارهای کندو متوقف می‌شود و بعد از مدتی زنبورها حدوداً ظرف دو روز اگر داخل کندو تخم روز وجود داشته باشد شروع به تولید شفیره ملکه برای تولید ملکه جدید می‌کنند.

به گزارش رکنا ، پس از مدت دو هفته ملکه‌ها از شفیره بیرون می آیند و با هم مبارزه می‌کنند تا سرانجام قوی‌ترین آن‌ها دوباره رهبری کندو را به عهده می‌گیرد اما اگر تخم روز داخل کندو نباشد. بعد از مدت کوتاهی کارگران شروع به بکرزایی می‌کنند یعنی کارگران که عقیم بودند از حالت عقیم خارج شده و تخم گذاری می کنند که تمام تخم هایشان تبدیل به زنبور نر شده و چون زنبور نر کار نمی کند.

ملکه زنبور عسل در زمان شفیرگی عسل و گرده نمی‌خورد و به جای آن ژل رویال که از غدد ترشحی زنبوران کارگر می‌باشد مصرف می‌کند و بخاطر همین تک غذا بودن در ۵ روز اول زندگی ۱۲۵۰ برابر بزرگتر از بقیه زنبوران می‌شود و عمر این زنبور از حدود ۴۵ روز به ۵ تا ۷ سال افزایش پیدا می‌کند وشفیره‌ای که از عسل و گرده تغذیه شود هیچگاه به ملکه تبدیل نشده و کارگر خواهد شد. ملکه تا آخر عمر توسط ژله رویال تولیدی کارگران تغذیه می‌شود.

زنبور کارگر

جنسیت زنبور کارگر ماده بوده و بیشتر جمعیت کندو را تشکیل می‌دهند. در یک کندوی قوی با بیش از ۱۰ قاب، حدود ۷۰ هزار زنبور کارگر وجود دارد. زنبورهای کارگر با اینکه ماده هستند توانایی بارور شدن ندارند؛ ولی در صورت نبودن ملکه در کندو می‌توانند تخم ریزی کنند؛ که به دلیل عقیم بودن زنبور کارگر تمام تخم هایشان به زنبور نر تبدیل می‌شود. نیش زنبوران کارگر خار دار است به خاطر وجود همین خارها پس از نیش زدن و ورود زهر به بدن موجوداتی که ساختار گوشتی دارند نیش در پوست گیر کرده و موجب جدا شدن کیسه زهر از زنبور می‌شود؛ و پس از چند دقیقه زنبوری که نیش زده خواهد مرد.

زنبور نر

زنبورهای نر در کندو تنها وظیفه جفت‌گیری با ملکه را دارند و تا می‌توانند عسل می‌خورند و دارای نیش نمی‌باشند. توانایی جمع‌آوری شهد و گرده را ندارند.

زنبور عسل نر بخش کمتری از یک کلنی هستند و فقط یک هدف را در اختیار دارند: جفت‌گیری با زنبور ملکهٔ بکر. البته پس از جفت گیری، زنبورهای نر می‌میرند. زنبور نر در حجره‌های بزرگ‌تری نسبت به زنبورهای کارگر پرورش می‌یابند. تخم‌های بارور نشده ملکه به زنبور نر تبدیل می شوند.آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 668287 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟