زیباترین یخ های دنیا+تصاویر

مادرِ طبیعت یخ را به شکل‌های مختلفی حالت می‌دهد که گاهی‌اوقات عجیب و جذاب به نظر می‌رسد. موارد مختلفی در شکل‌‌گرفتن یخ به حالت‌های متفاوت دخالت دارد که درجۀ یخ‌زدن آب یا جهت وزش باد از این موارد هستند. مکانی که آب در آن قرار دارد نیز یکی دیگر از مواردی‌ست که می‌تواند در شکل‌‌گیری قالب یخ تأثیر داشته باشد.

اشکال مختلف یخ

با مقدمه‌ای که گفته شد، در ادامه هشت حالت عجیب و جذاب از قالب‌های یخ را معرفی خواهیم کرد. با ما همراه باشید تا با شگفتی‌های دنیای یخ‌ها آشنا شوید.

یخ‌های دامنه آند

این قالب‌های یخ که در دامنه‌ کوه‌های آند شکل می‌گیرند، در ارتفاعات حدود ۴ هزار کیلومتری این رشته‌‌کوه‌ها پیدا می‌شوند و ظاهری بلند و نوک‌تیز دارند. این یخ‌ها در ابعاد مختلفی حالت می‌گیرند و از چند سانتی‌متر تا ۵ متر ارتفاع دارند. جالب است بدانید که این یخ‌ها در فرهنگ اهالی ساکن نواحی آند با نام توبه‌کار شناخته می‌شوند و دلیل این امر نیز کلاه‌های بلند و نوک‌تیزی‌ست که مردم این ناحیه حین مراسم مذهبی و به نشانۀ توبه و مغفرت می‌پوشند.

در این ناحیه، خورشید به‌جای اینکه مستقیماً برف‌ها را آب کند مستقیماً به بخارِ آب تبدیل می‌کند و درنتیجه شاهد شکل‌گیری این یخ‌ها هستیم. یخ‌های دامنه آند در ابتدا به‌صورت لایه‌های نرمی از یخ و برفِ فشرده شکل می‌گیرند و سپس خورشید قسمت‌های منحنی‌دار سطح قالب یخ را که سریع‌تر به بخار تبدیل می‌شود گرم می‌کند. از آنجایی که نور خورشید دخالت مستقیمی در نحوه شکل‌گیری این یخ‌ها دارد، قالب‌های یخ دامنه آند در جهت نور آفتاب قرار دارند.

یخ‌های خرگوشی

این قالب‌های یخ که با نام‌های مختلفی مانند گل‌یخی، روبان‌یخی، پشم‌یخی و یخ خرگوشی شناخته می‌شوند زمانی شکل می‌گیرند که درجه هوا به زیر صفر می‌رسد، اما زمین هنوز یخ نزده است. در این شرایط شیره گیاهان که در ساقه آن‌ها انباشته شده است، در حالی که گسترش می‌یابد یخ می‌زند و ترک‌هایی در ساقه گیاهان ایجاد می‌شود. درنتیجه آب از این ترک‌ها خارج شده و با قرارگرفتن در مجاورت هوای بسیار سرد، یخ می‌زند. این موارد باعث می‌شود تا یخ‌هایی بسیار زیبا و جذاب در قالب گل‌های یخی یا همان یخ خرگوشی تشکیل شود.

این فرآیند برای گیاهانی که ساقه چوبی دارند نیز اتفاق می‌افتد. با این تفاوت که در این شرایط یخ ضخامت کمتری دارد و قالب یخی که شکل می‌گیرد شباهت بیشتری به تارهای مو پیدا می‌کند. ازآنجایی‌که این قالب‌های یخ بسیار ظریف و شکننده‌ هستند، در بیشترِ مواقع به‌سرعت آب می‌شوند و بنابراین، بهترین زمان برای مشاهده آن‌ها سپیده‌دم است.

یخ‌های سوزنی

همان‌گونه که از نام این یخ‌ها پیداست شباهت‌ زیادی به رشته‌هایی از سوزن دارند. این یخ‌ها نیز همانند یخ‌های خرگوشی شکل می‌گیرند و زمانی که دمای هوای داخل خاک بیشتر از درجه انجماد آب است و دمای هوای بیرون زیر صفر است و همه‌چیز در حال یخ‌زدن است. در این شرایط آب از داخل زمین به‌صورت مویرگی بیرون می‌آید و در همان حال پس از مجاورت در برابر سرمای زیر صفر یخ می‌زند. این فرآیند چندین بار تکرار می‌شود تا رشته‌ای باریک از یخ روی زمین ظاهر شود که شباهت زیادی به سوزن دارد.

از دست ندهید: عکس‌هایی شگفت‌انگیز از ژاپن در فصل بارانی

یخ‌های سوزنی طی فرآیندی ساده تشکیل می‌شوند و ظاهر جذاب این یخ‌ها به‌قدری زیباست که هر بیننده‌ای را مجذوب خود می‌کند.

یخ‌های گلی

این قالب‌های یخ نیز به‌لحاظ شکل‌گیری و ظاهر شباهت‌های زیادی به یخ‌های خرگوشی دارند، با این تفاوت که یخ‌های گلی را بیشتر در دریاچه‌های یخی می‌بینیم. این قالب‌های یخ که با نام‌های یخ شکوفه‌ای و همچنین شکوفه قطبی نیز شناخته می‌شوند، توجه بسیاری از دانشمندان را به خود جلب کرده‌‌اند.

در همین راستا در سال ۲۰۰۹ یک تیم متشکل از دانشمندان زیست‌شناس از دانشگاه واشنگتن به قطب شمال مسافرت کردند و با محیطی وسیع از یخ‌های گلی روبه‌رو شدند. جالب اینجا بود که این دانشمندان پس از آب‌کردن چند قالب از این گل‌های یخی متوجه شدند که در این یخ‌ها مقدار زیادی باکتری وجود دارد.

یخ‌های گلی چگونه شکل می‌گیرند و دلیل وجود باکتری در این یخ‌ها چیست؟ بر اساس یافته‌های این دانشمندان، هوا در این مناطق بسیار خشک است و از سطح آب اقیانوس هم سردتر است. درنتیجه زمانی که هوا در مجاورت سطح آب اقیانوس قرار می‌گیرد، خشکی هوا بخار آب اقیانوس را به خود جذب می‌‌کند و ازآنجایی‌که درجه هوا بسیار سرد است این آب به بخاری از یخ تبدیل می‌شود. در این شرایط هوای سطح اقیانوس بر اثر جذب رطوبت، مرطوب می‌شود و سردی هوا بخار آب را سنگین‌تر می‌کند. درنتیجه هوا برای اینکه سبک‌تر شود، کریستال‌های یخ را که در آن قرار دارد آزاد می‌کند و قالب‌های یخ بسیار جالبی را تشکیل می‌دهد که مانند دسته‌هایی از گل روی سطح اقیانوس شناور هستند.

اما دلیل وجود باکتری در این یخ‌ها، نحوه شکل‌گیری آن‌هاست. جالب است بدانید که یخ‌های گلی چیزی حدود ۳ برابر شوری بیشتری نسبت به آب اقیانوس دارند و هیچ موجود زنده‌ای قادر به حیات در این آب یخ‌زدۀ شور نیست. اما باکتری‌ها به‌خوبی در این یخ‌های سرد حضور دارند. تحقیقات دانشمندان همچنان ادامه دارد تا دریابند که این باکتری‌ها چگونه در این شرایط سخت زنده می‌مانند.

در این زمینه جودی دِمینگ، استاد دانشگاه واشنگتن، مدعی‌ست که با‌توجه‌به گرم‌شدن زمین و بالا آمدن سطح آب، در آینده شاهد گسترش گل‌های یخی در سطح اقیانوس‌هایی که در مناطق سرد قرار دارند خواهیم بود.

اخبار اختصاصی سایت رکنا را از دست ندهید

یک مرد به خانم آرایشگرها تتوی بدن آموزش می داد /دادستان وارد عمل شد

دعوای خونین بین شادی کنندگان دیشب گیشای تهران + فیلم

پشت پرده حمله مسلحانه به فرماندار آبادان چه بود؟! + عکس

عروسمان وقتی به اتاق رفت برادرم را در وضعیت ناجوری دید!

این زن تبهکار به کماندو شهرت دارد! + عکس

بی اعتنایی منیژه به شوهرش رنگ خون گرفت + عکس

مرد تهرانی در حمام زنش را با اره تکه تکه کرد!

آزادی پدر و نامادری کودک آزار ماهشهری با فیش حقوقی ! + عکس

فوتبالیست های تیم ملی جوانان در یک غار ناشناخته گیرافتادند! /خطر مرگ وجود دارد!

بهنوش بختیاری با لباس تیم ملی در کنار رونالدو +عکس

2 ماه تجاوز به زن شوهردار در اسارتگاه شرور ترسناک

پسر 14 ساله را برهنه در خرابه پیدا کردند! / 2 مرد شیطان صفت دستگیر شدند+عکس

 

کدخبر: 392635 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟