این دره های عمیق جان زمین را نجات می دهد

محققان دره های عمیقی زیر طبقه یخ در قطب جنوب کشف کرده اند که احتمالا تاثیرات گرمایش جهانی بر روند ذوب شدن یخ ها را می کاهد.

به گزارش میل آنلاین، محققان رشته کوه ها و دره هایی عمیق در قطب جنوب کشف کرده اند. آنها با استفاده از رادارهایی که در یخ نفوذ می کند، دره هایی کشف کرده اند که سه رشته کوه عظیم زیر طبقه یخ قطب جنوب را قطع می کنند.

این درحالی است که گرمایش جهانی قطب های کره زمین را گرمتر می کند و به گفته دانشمندان این دره ها نقشی مهم در کنترل جریان یخ ها دارند.

محققان دانشگاه Northubria بخشی از گروه محققان بین المللی بودند که در پروژه PolarGAP سازمان فضایی اروپا این دره ها را بررسی کردند.

تصاویر رادار نشان داد این دره های عمیق صدها مایل زیر یخ وجود دارند و کوه های زیرزمینی را قطع می کنند.

کیت وینتر محقق ارشد این تحقیق می گوید: در اطلاعات ماهواره ای مربوط به قطب جنوب شکاف هایی وجود داشت که هیچ کس دقیقا نمی دانست آنها چه هستند. اکنون متوجه شده ایم که مناطق کوهستانی اجازه نمی دهد یخ از شرق قطب جنوب به سمت غرب جریان یابد.

همچنین متوجه شدیم سه دره در غرب قطب جنوب وجود دارد. عمیق ترین دره در این منطقه ۳۵۰ کیلومتر طول و ۳۵ کیلومتر عرض دارد.

این دره که Foundation Trough نام گرفته، درحقیقت یک بزرگراه یخ زده است. دو دره دیگر Patuxent Trough و Offset Rift basin نام گرفته اند و هر دو از دره مذکور کوچکتر هستند.

عرض Patuxent Trough بیش از ۱۵ کیلومتر و طول آن ۱۸۵ کیلومتر است. از سوی دیگر طول و عرض Offset Rift basin نیز به ترتیب ۱۵۰ و ۳۰ کیلومتر تخمین زده شده است.

این سه دره بین رشته های وایتمور و ترانس آنتارتیک قرار دارد.حداقل ارتفاع قله های زیر زیمنی به ۲۵۰۰ متر بالای سطح دریا می رسد.

دانشمندان معتقدند وجود رشته کوه ها نیز به کند شدن روند ذوب شدن یخ های قطبی منجر می شود.

 

کدخبر: 384202 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟