پیدا کردن جسد نهنگ 6 تنی که 30 کیلو پلاستیک در شکمش بود!

یکی از ناخوشایندترین داستان‌های این سال تاکنون گزارشی از جسد نهنگ اسپرم ۶ تُنی بود که آب آن را به سواحل جنوب اسپانیا آورده بود و حدود ۳۰ کیلو پلاستیک در شکمش داشت. این، نشانه‌ای باورنکردنی از نرخ هشداردهنده‌ ریختن پلاستیک‌ها به اقیانوس است.

بحران پلاستیک واقعاً مسئله‌ای جهانی‌ست و اعداد این حوزه میخکوب‌کننده‌اند؛ در تحقیقی در سال ۲۰۱۵ معلوم شد که سالانه بین ۸/۴ تا ۷/۱۲ میلیون تُن پلاستیک از زمین به اقیانوس می‌رسد. تا سال ۲۰۵۰، وزن پلاستیک‌ها در اقیانوس بیشتر از وزن ماهی‌ها می‌شود.

از آنجایی که پلاستیک مصنوعی‌ست، فرآیندهای طبیعیِ کمی برای تجزیه‌ آن وجود دارد و کیسه‌ها، نی‌ها و بسته‌بندی‌ها می‌توانند دهه‌ها و حتی قرن‌ها در طبیعت باقی بمانند. ما هم در زمینه‌ نگهداشتن آن‌ها در زمین چندان موفق نبوده‌ایم. حدود ۳۲ درصد از پلاستیک‌ها وارد طبیعت می‌شوند که اغلب هم به شکم ماهی‌ها و پرندگان و نهنگ‌ها می‌روند و داریم می‌فهمیم که احتمالاً به شکم خودمان هم می‌رسند.

شرکت غیرانتفاعی اورب مدیا در تحقیقی در ۸۳ درصد از نمونه‌های آب آشامیدنی از سراسر جهان، رد پای فیبرهای پلاستیکی را پیدا کرد که نشان می‌داد آب آشامیدنی کاخ کنگره‌ آمریکا حاوی درصد زیادی از این مواد بودند. در تحقیق دیگری که امسال منتشر شد، ذرات میکرونی پلاستیک در ۹۳ درصد از نمونه‌های آب معدنی بسته‌بندی‌شده (۲۵۰ بطری از ۱۱ برند پیشگام از جمله داسانی و آکوافینا) پیدا شد.

این یافته‌ها فعالان زیست‌محیطی را ترغیب کرده است که برای کاهش یا حتی پایان‌دادن به مصرف پلاستیک‌های یک‌بارمصرف تلاش کنند. مهار آلودگی پلاستیک یکی از درون‌مایه‌های اصلی روز زمین امسال بود.

ترزا می، نخست‌وزیر بریتانیا، این هفته را هفته‌ طرد نی‌ و کف‌شوی و همزن پلاستیکی اعلام کرد. در سال گذشته برخی محققان برای توافق بین‌المللی بر سر کنترل آلودگی پلاستیک درخواست عمومی دادند. خبر امیدوارکننده‌ای هم آمد که احتمالاً در آینده روش‌های بهتری برای دورریختن زباله‌ها خواهیم داشت؛ دانشمندان آنزیمی کشف کرده‌اند که می‌تواند پلاستیک را هضم کند.

اخبار اختصاصی سایت رکنا را از دست ندهید:

لحظه حمله وحشتناک شیر گرسنه به گاو وحشی+ فیلم و عکس

2 جوان ، سارای 15 ساله را زنده زنده دفن کردند! + عکس

هم خوانی گلاره عباسی با بازیگر مرد در یک کافی شاپ + فیلم

راز هولناک ناپدید شدن دختر 10 ساله که به خانه همسایه رفته بود + عکس

اعدام علنی 2 کرکس در مشهد + عکس

به خواهرم مشکوک بودم او را با یک گلوله راحت کردم! جوان کرجی محاکمه شد + عکس

گفتگو با گربه سیاه توریست های خارجی در خیابان ویلای تهران + فیلم و عکس

نسخه عجیب رمال برای تازه عروس تهرانی / روزبه 5 سال است که نتوانسته به او نزدیک شود + عکس

داماد کینه جو خانواده عروس را در کرمانشاه به گلوله بست

کشته شدن زن جوان در اعتراض به ایجاد معدن سنگ در ایذه

رهایی 10 کودک از شکنجه گاه مادر و ناپدری + عکس

قاتلان لاریجانی در پاکدشت دستگیر شدند

اعدام «خرچنگ‌های سیاه» در ملأعام / صبح دیروز در مشهد اجرا شد + عکس

کدخبر: 380348 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟