22 هزار نفر در 11 طوفان مرگبار جهان فوت شدند

 آشفتگی شدید جوّی، اختلال فشار هوا و یا برخورد دو جبهه‌ی هوای سرد و گرم، طوفان را به وجود می آورد که می تواند به صورت تندباد، گردباد دریایی یا گردباد خشکی باشد.

«مقیاس سفیر سیمپسون»، طوفان ها را به پنج دسته کلی تقسیم می کند. طوفان های گروه یک شدت کمی دارند و هرچه به گروه پنج نزدیک شویم شدت بیشتری پیدا می کنند. در این مطلب شما را با چند مورد از شدید ترین طوفان های تاریخ بشر آشنا می کنیم.

طوفان متیو _ ۲۰۱۶

این طوفان نوع ۵ یکی از قدرتمندترین و مرگبارترین طوفا‌ن‌های دریایی ثبت شده در تاریخ است که در ۲۲ سپتامبر ایجاد شد.

تلفات: ۱۰۲۷ نفر فوت شدند

خسارت: حدود ۵ میلیارد دلار

طوفان سندی _ ۲۰۱۲

طوفان سندی از نوع سوم بود و در کوبا آغازشد، همچنین ۲۴ ایالت آمریکایی را تحت تأثیر خود قرار داد. در این طوفان سیل به خیابان‌ها، خطوط مترو و تونل‌های شهرها وارد شد.

تلفات: ۲۳۳ نفر فوت شدند

طوفان کاترینا _ ۲۰۰۵

این طوفان نوع ۵ در باهاماس شروع شده و به خلیج مکزیک رسید. در طوفان کاترینا بیش از ۹۰ درصد از شهرهای ساحلی رودخانه‌ی می‌سی‌سی‌پی، به زیر آب رفته و بسیاری از مردم نیز در سیل غرق شدند. بیشترین خسارت نیز نصیب ایالت نیو اورلئان آمریکا شد.

طوفان جین _ ۲۰۰۴

طوفان جین که با بارش باران همراه بود، باعث جاری شدن سیل در مناطق مختلف شد. این طوفان در۳ کیلومتری محل طوفان‌های فرانس و ایوان که چند هفته قبل‌تر به وقوع پیوسته

بودند، رخ داد.

تلفات: ۳۰۳۵ نفر فوت شدند

خسارت: ۶٫۸ میلیارد

طوفان چارلی _ ۲۰۰۴

طوفان چارلی در کوبا و ایالت فلوریدای آمریکا اتفاق افتاد و نوع چهار بود. در این طوفان درخت‌ها از ریشه کنده، خودروها توسط درختان تخریب شد وتیرهای برق سقوط Fall کردند.

تلفات: ۱۰ نفر فوت شدند

طوفان میچ _ ۱۹۹۸

سرعت این طوفان نوع پنج ۲۹۰ کیلومتر بر ساعت بود که در دریای کارائیب شکل گرفت.

تلفات: ۱۱۰۰۰ نفر فوت شدند، ۱۱۰۰۰ گمشده و ۲٫۷ میلیون نفر بی‌خانمان

خسارت: ۶ میلیارد دلار

طوفان روز کارگر _ ۱۹۳۵

این طوفان یکی از مرگبارترین طوفان‌های قرن بیستم است که با باد و باران همراه بود و سرعت آن به ۳۲۰ کیلومتر در ساعت رسید. قربانیان این طوفان نوع پنج، سربازان بازنشسته‌ی جنگ جهانی اول بودند و داشتند روی پلی بین «کی‌وست» و «کی‌لارگو» کار می‌کردند.

تلفات: ۴۰۰ نفر فوت شدند

طوفان بزرگ میامی _ ۱۹۲۶

این طوفان در قسمت‌های مرکزی اقیانوس اطلس رخ داد و خسارت های بسیاری برجا گذاشت که اطلاعات دقیقی از آن برجا نمانده است.

تلفات: ۱۷ نفر فوت شدند، هزاران نفر بی‌خانمان و صدها نفر در سیل دریاچه‌ی اوکی‌چوبی غرق شدند

طوفان خلیج اطلس _ ۱۹۱۹

این طوفان در نواحی ساحلی ایالات جنوبی آمریکا و شمال دریای کارائیب اتفاق افتاد. طوفان خلیج اطلس یا طوفان فلوریدا‌کی علاوه بر خسارت های فراوان باعث غرق شدن کشتی «وارد لاین» در شهر کوریدون ایندیانا نیز شد.

تلفات: ۶۰۰ الی ۹۰۰ نفر فوت شدند که ۵۰۰ نفر از آنها سوار بر کشتی‌های مختلف بودند که غرق شدند

طوفان گالوستون _۱۹۰۰

به دلیل پیش‌بینی غلط اداره‌ی هواشناسی، مردم گالوستون آمادگی رویارویی با خطرات طوفان را نداشتند و بسیار متعجب شدند. این سونامی با ارتفاع ۴٫۵ متر، بیشتر مناطقی که تنها ۲٫۵ از سطح دریا بلندتر بودند را در آب غرق کرد.

تلفات: ۶۰۰۰ الی ۱۲۰۰۰ فوت شدند

طوفان بزرگ ۱۷۸۰

این طوفان در مجمع‌الجزایر «آنتیل کوچک» و در ۱۰ الی ۱۶ اکتبر سال ۱۷۸۰ و در بحبوحه‌ی انقلاب آمریکا رخ داد. سرعت این طوفان ۳۲۰ کیلومتر بر ساعت بود و خسارت زیادی به ناوگان دریایی فرانسه و بریتانیا وارد کرد.تلفات: ۲۰٫۰۰۰ الی ۲۲۰۰۰ نفر فوت شدند.

 

کدخبر: 377569 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟