عواملی که سبب گرمایش زمین شده اند/حقایقی درباره از بین رفتن حیات در زمین

اجازه دهید تعریف ساده‌ای از گرمایش جهانی داشته باشیم. در طول ۵۰ سال گذشته میانگین درجه حرارت افزایش چشم‌گیر و سریعی داشته است. جالب است بدانید ناسا اعلام کرده در طی ۱۳۴ سال گذشته گرم‌ترین سال‌ها از سال ۲۰۰۰ تا سال ۲۰۱۷ بوده است.

تحقیقات دانشمندان و مستنداتی که در سال ۲۰۱۵ منتشر شد نیز اثبات می‌‌‌کند گرمایش جهانی سرعت گرفته است. با‌این‌حساب دانشمندان بر این باور هستند که جلوی گرمای جهانی باید گرفته شود. در‌غیر‌این‌صورت درجۀ حرارت کره زمین تا قرن آینده به میزان ۱۲ درجه سانتیگراد افزایش پیدا خواهد کرد.

دلایل گرمایش جهانی چیست؟

زمانی که دی‌اکسید کربن و سایر آلودگی‌ها در کنار گازهای گلخانه‌ای در اتمسفر زمین جمع می‌شود پرتوهای خورشید را جذب و به زمین منتقل می‌کند. در شرایط معمولی این پرتوها به داخل فضا راه پیدا می‌کنند، اما وقتی اتمسفر زمین آلوده باشد این آلودگی‌ها که برای چند قرن در جو زمین باقی می‌مانند گرما را در خود نگه می‌دارند و گرمایش جهانی را به دنبال دارند. به‌لحاظ علمی به چنین فرآیندی «گرمایش جهانی» می‌گوییم.

سوزاندن سوخت‌های فسیلی بیشترین منبع برای ایجاد الکتریسیته در آمریکاست، این فرآیند چیزی حدود ۲ میلیارد تن گاز دی‌اکسید کربن در هر سال تولید می‌کند. آلودگی ناشی از سوزاندن سوخت‌های فسیلی نیز یکی از اصلی‌ترین منابع تجمع آلودگی‌ها در اتسمفر زمین است. از‌طرف‌دیگر کارخانه‌هایی که نیروی خود را از سوخت ذغال‌سنگ بدست می‌آورند یکی دیگر از منابع بزرگ آلودگی به حساب می‌آیند. صنعت حمل‌‌و‌نقل آمریکا نیز یکی دیگر از منابع اصلی آلوده‌کننده اتمسفر زمین است، این صنعت چیزی حدود ۱.۷ میلیارد تن گاز دی‌اکسید کربن در هوا متصاعد می‌کند.

خوشبختانه فرآیند تصاعد دی‌اکسید کربن در آمریکا از سال‌های ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۴ کاهش داشته که این امر را مدیون فناوری‌های جدید و تجهیزات کم‌مصرف‌تر هستیم. استفاده از سوخت‌های بنزینی که آلودگی کمتری دارد نیز به این امر کمک می‌کند. دانشمندان نیز دائم به‌دنبال راه‌های جدیدی برای مدرن‌‌کردن نیرو‌گاه‌های برق و تولید الکتریسیته پاک هستند. اما پیاده‌سازی این راه‌کارهای جدید گاهی اوقات با مشکل روبرو می‌شود.

گرمایش جهانی تا چه اندازه با هوای بسیار گرم ربط دارد؟

دانشمندان بر این باور هستند که افزایش دمای کره زمین موج گرمای بیشتری را به دنبال دارد و خشکسالی‌های بیشتر، بارش شدید و طوفان‌های هاریکان قدرتمند را می‌توان از نشانه‌های گرمایش جهانی دانست. برای نمونه در سال ۲۰۱۵، دانشمندان متوجه شدند خشکسالی کالیفرنیا که در ۱۲۰۰ سال گذشته بی‌سابقه بوده به دلیل افزایش ۵ درصدی گرمایش جهانی صورت گرفته است. از‌طرف‌دیگر دانشمندان بر این باور هستند که خشکسالی‌های دیگری نیز با شدت دو برابر در آینده قسمت‌های مختلف کره زمین را تهدید می‌کند. در همین راستا آکادمی ملی علوم، مهندسی و پزشکی آمریکا در سال ۲۰۱۶ مدعی شد که با قاطعیت می‌توان اعلام کرد آسیب‌های زیست‌محیطی مانند موج گرفتن هوای گرم در یک منطقه ارتباط مستقیمی با گرمایش جهانی زمین دارد.

درجۀ حرارت اقیانوس‌ها در حال افزایش است و در نتیجه می‌توان انتظار توفان‌های حاره‌ای را با قدرت بیشتری در آینده داشت. دانشمندان به این نتیجه رسیده‌اند که احتمال وقوع طوفان‌های هاریکان آتلانتیک شمالی از سال ۱۹۸۰ تاکنون افزایش پیدا کرده است. همان‌‌گونه که حتماً می‌دانید طوفان کاترینا در سال ۲۰۰۵ بیشترین تلفات را گرفت. طوفان سَندی (Sandy)، نیز در سال ۲۰۱۲ سواحل شمالی آمریکا را در نوردید و خسارات زیادی بر جای گذاشت.

در این بین، موج گرما در قسمت‌های مختلف دنیا سالانه جان افراد زیادی را می‌گیرد. از سال ۲۰۰۲ تاکنون میزان ۱۳۴ میلیارد متریک تن (واحد محاسبه)، یخ در قطب جنوب آب شده است. اگر سوزاندن سوخت‌های فسیلی با همین میزان فعلی ادامه پیدا کند کارشناسان بر این باور هستند که سطح آب دریا در ۵۰ تا ۱۵۰ سال آینده چندین متر بالاتر خواهد رفت.

سایر تأثیرات گرمایش جهانی

هر سال علم دانشمندان نسبت به عواقب گرمایش جهانی چیست بیشتر می‌شود و بسیاری از جوامع علمی بر این باورند که اگر جلوی گرمایش جهانی گرفته نشود، می‌تواند عواقب اقتصادی، پزشکی و زیست‌محیطی بیشتری را به دنبال داشته باشد. در ادامه به فهرستی از عواقب ادامه گرمایش جهانی اشاره می‌کنیم.

از دست ندهید: حقایق زیست‌محیطی؛ آلودگی‌ هوا در میان ده عامل بیماری‌زای مخاطره‌آمیز

آب‌شدن کوه‌‌های یخی، آب‌شدن زودهنگام برف‌ها، خشکسالی‌های شدید و افزایش احتمال آتش‌سوزی در جنگل‌های غرب آمریکا. بالا‌آمدن سطح آب که سیل‌های ساحلی را در مناطق شرقی آمریکا و به‌خصوص فلوریدا به دنبال دارد، این خطر سواحل سایر کشورها را نیز مانند خلیج مکزیک تهدید می‌کند.

باران‌های شدید، موج گرما و افزایش سیل جنگل‌ها، مزارع و شهرها را تهدید می‌کند. این موارد صدمه‌های جبران‌ناپذیری به صنایع کشاورزی و شیلات وارد می‌کند و گونه‌های جانوری مختلفی نیز در معرض خطر انقراض قرار می‌گیرند. در کنار این موارد آلرژی، آسم و بیماری‌های عفونی نیز رواج بیشتری پیدا خواهد کرد.

آمریکا به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین آلوده‌کننده‌های هوا چه رویکردی در آینده دارد؟

در سال‌های اخیر چین سهم زیادی در آلودگی جهانی هوا داشته است و ۲۸ درصد از میزان کل دی‌اکسید کربن متصاعد شده در اتمسفر در چین تولید می‌شود و آمریکا در مقام دومین آلوده‌کننده بزرگ دنیا قرار گرفته است. به‌این‌ترتیب با یک حساب سرانگشتی می‌توان گفت آمریکا که ساکنین آن تنها ۴ درصد از جمعیت کل دنیا را تشکیل می‌دهد چیزی حدود ۱۶ درصد از میزان کل دی‌اکسید کربن تولید شده در دنیا را ایجاد می‌کنند. کشورهای اتحادیه اروپا و هندوستان نیز به ترتیب در رتبه‌های سوم و چهارم آلوده‌کنندگان هوا قرار دارند. با‌این‌حساب آمریکا باید بیشتر به فکر روش‌هایی برای کاهش گرمایش جهانی باشد.

آمریکا تاکنون چه سیاست‌هایی را برای کاهش گرمای جهانی در پیش گرفته است؟

همان‌گونه که اشاره شد آمریکا تاکنون اقدام‌هایی را برای کاهش گرمای جهانی انجام داده است اما باید وابستگی صنعت آمریکا به سوخت‌های فسیلی کمتر شود و در عوض از سوخت‌های پاک کمک بگیرند.

در سال ۲۰۱۵ سازمان محیط زیست آمریکا از تصمیم خود برای کاهش تولید دی‌اکسید کربن ناشی از سوزاندن سوخت‌های فسیلی به میزان یک‌سوم تا سال ۲۰۳۰ خبر داد. اما چیزی نگذشت که در سال ۲۰۱۷ در دولت دونالد ترامپ، سازمان‌ حفاظت محیط زیست آمریکا پیشنهاد لغو تمهیدات اتخاذ‌شده برای جلوگیری آلودگی هوا را مطرح کرد.

در این بین خوشبختانه شاهد اقبال عمومی برای استفاده از خودروهای پاک در آمریکا هستیم، صنعت حمل‌ونقل آمریکا نیز به سمت استفاده از سوخت‌های پاک و خودروهایی که آلودگی کمتری تولید می‌کنند در حال پیشرفت است. این موارد باعث شده است تا فروش خودروهای الکتریکی در سال‌های ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ افزایش یابد. برخلاف تلاش‌های دولت ترامپ Trump برای توقف رویکرد جلوگیری از آلودگی‌هوا، تقاضا برای انرژی پاک در آمریکا در حال افزایش است. تنها در سال ۲۰۱۶ استفاده از انرژی بادی به میزان ۳۲ درصد و انرژی خورشیدی به میزان ۲۵ درصد افزایش داشته است.

در کنفرانسی که برای تغییرات آب‌و‌هوا در پاریس برگزار شد تعداد ۱۹۵ کشور هم‌پیمان شدند تا به هر قیمتی که شده جلوی افزایش گرمایش جهانی را بیشتر از ۱.۵ درجه سانتیگراد نسبت به دورانی که صنایع، آلودگی تولید می‌کردند را بگیرند.

برای رسیدن به این هدف دولت اوباما ۳ میلیارد دلار سرمایه برای این کمک به کشورهای در‌حال‌توسعه جهت تولید انرژی پاک اختصاص داده بود. بر اساس توافقاتی که در کنفرانس پاریس انجام شد تمامی کشورهای حاضر در این کنفرانس باید هر پنج سال گردهم جمع شوند تا برنامه‌های خود را برای کاهش میزان تولید گاز دی‌اکسید کربن بررسی کنند. قرار است در گردهمایی بعدی که در سال ۲۰۲۳ شکل می‌گیرد این کشورها گزارشی عمومی از عملکرد خود برای جلوگیری از گرمایش جهانی منتشر کنند.

افراد مختلف چه سهمی در کاهش گرمایش جهانی هوا دارند؟

برای این کار باید مصرف انرژی‌های مختلف را کنترل کنید؛ برای‌مثال اگر تصمیم به خرید یخچال، ماشین لباسشویی و سایر لوازم برقی دارید بهتر است لوازمی خرید کنید که نشان مصرف انرژی بهینه‌تری دارند. در حین خرید خودرو نیز به دنبال خودروهای کم‌مصرف باشید. استفاده از وسیله‌های حمل‌و‌نقل عمومی گزینه خوبی برای کاهش سوخت‌های فسیلی است.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 366988 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟