مشهد نخستین استانی است که ماه گرفتگی را رصد می کند

کارشناس نجوم از وقوع پدیده ماه گرفتگی خبر داد و گفت: مشهد اولین استان از ایران است که در صورت وجود شرایط مناسب می تواند این ماه گرفتگی را رصد کند.

علی آزادگان در خصوص این خسوف اظهار داشت: امشب،چهارشنبه ۱۱ بهمن شاهد ماه گرفتگی هستیم که در ایران همه مراحل این خسوف قابل مشاهده نیست.

وی‌ با بیان اینکه بخش هایی از این ماه گرفتگی را ساکنان شرق ایران می توانند مشاهده کنند عنوان کرد: هر خسوفی دارای دو بخش است؛ مرحله ابتدایی و پایانی هر خسوف حضور ماه در نیم سایه زمین است ؛ به دلیل اینکه نیم سایه زمین به اندازه سایه اصلی زمین تاریک نیست تشخیص حضور ماه در نیم سایه برای چشم مشکل است.

وی ادامه داد: مرحله اصلی خسوف که عامل اصلی جذابیت این پدیده آسمانی است، حضور ماه در تمام سایه زمین است که تیره و سرخ شدن ماه به راحتی با چشم قابل مشاهده است.

آزادگان خاطر نشان کرد: در ماه گرفتگی ۱۱ بهمن گرفت نیم سایه ای حدود ساعت ۱۴ و ۲۱ دقیقه شروع می شود. گذشته از این که این مرحله را با چشم نمی توان تشخیص داد، در این ساعت ماه هنوز برای ایران طلوع نکرده است و در ساعت ۱۵ و ۱۸ دقیقه ماه شروع به وارد به سایه اصلی زمین می کند و می توان گفت تمام سایه ای آغاز می شود.

به گفته وی ، با وجود اینکه این مرحله را می توان با چشم دید ولی در این زمان هنوز هم ماه برای ایران طلوع نکرده است.

این کارشناس نجوم با تاکید بر اینکه مشهد اولین شهر ایران است که شاهد طلوع ماه خواهد بود، اظهار کرد: ساعت ۱۶ و ۵۳ دقیقه که ماه در مشهد طلوع می کند تقریبا به میانه سایه زمین می رسد. عکاسان در مشهد فرصتی عالی برای عکاسی از ماه سرخ رنگ در حال طلوع خواهند داشت.

وی بیان کرد: به تدریج ماه برای دیگر شهرهای شرقی و مرکزی ایران هم طلوع خواهد کرد و هر کدام بسته به اینکه ماه چقدر زودتر برایشان طلوع کند سهم بیشتری از خسوف کلی خواهند برد.

آزادگان با بیان اینکه ساعت ۱۷ و ۳۱ دقیقه لبه شرقی ماه از درون سایه اصلی زمین خارج می شود، افزود: شهرهای غربی ایران مانند تبریز، ارومیه، کرمانشاه و اهواز از دیدن خسوف کلی محروم می شوند؛ همچنین کرمانشاه آخرین شهری است که ماه در ساعت ۱۷ و ۵۰ دقیقه در آن طلوع خواهد کرد.

وی‌ ادامه داد: اما برای این استان ها هم ماه به شکل نیمه گرفته طلوع می کند تا اینکه در ساعت ۱۸ و ۴۱ دقیقه لبه شرقی ماه هم از سایه اصلی زمین خارج می شود و خسوف تمام سایه ای پایان می یابد.

آزادگان عنوان کرد: از این زمان به بعد ماه دوباره وارد نیم سایه زمین خواهد شد و تشخیص تغییر نورانیت ماه با چشم بسیار سخت است. در ساعت ۱۹ و ۳۸ دقیقه ماه بالاخره از نیم سایه هم خارج می شود و ماه گرفتگی پایان می یابد.

به گفته این کارشناس نجوم، زمان گرفتگی کلی حدود یک ساعت و ۱۶ دقیقه خواهد بود، گرفتگی تمام سایه ای سه ساعت و ۲۲ دقیقه و کل گرفت تمام سایه و نیم سایه هم ۵ ساعت و ۱۷ دقیقه خواهد بود.

وی افزود: با توجه به اینکه فقط قسمت هایی از ایران می توانند بخشهایی از گرفت کلی را ببینند و برای دیدن آن هم نیاز به افق بسیار باز و عاری از ساختمان و کوه خواهند داشت شاید فقط عده کمی موفق به دیدن این خسوف شوند.

وی اظهار داشت: معمولا با فاصله دو هفته از هر خسوف، کسوفی هم رخ می دهد. کسوفی که دو هفته بعد همزمان با ماه نو رخ خواهد داد فقط از جنوبگان قابل مشاهده است و جای دیگری از زمین آن را نخواهد دید.

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 352843 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟