نام چیتا در لیست حیوانات در حال انقراض

یوزپلنگ‌ها (چیتاها) از نژاد گربه‌سانان هستند و به‌عنوان‌ یکی از سریع‌ترین حیوانات روی زمین به‌ حساب می‌آیند. در نقاط مختلف دنیا انواع مختلف یوزپلنگ‌ها به‌صورت کاملاً پراکنده زندگی می‌کنند که یوزپلنگ ایرانی یکی از این گونه‌هاست. در ادامه به تحقیقی اشاره می‌کنیم که درمورد چیتا و وضعیت آن در جهان انجام شده است.
همان‌گونه که حتماً می‌دانید یوزپلنگ ایرانی در خطر انقراض است و تنها چند قلاده یوزپلنگ ایرانی در کشور وجود دارد. اوضاع سایر یوزپلنگ‌ها نیز از این بهتر نیست و چیتاهای آفریقایی که گونه‌ای دیگر از یوزپلنگ‌ها به‌ حساب می‌آیند نیز در معرض خطر انقراض قرار دارند.

به‌همین‌منظور یک تیم تحقیقاتی تعداد ۳۵۷۷ قلاده چیتا را که در مساحتی برابر با ۷۸۹ کیلومتر مربع در نامیبیا زندگی می‌کنند زیر نظر گرفته است. تعداد چیتاهایی که سرشماری شده‌اند، زنگ خطری برای جوامع زیست‌محیطی است که با اتخاذ سیاست‌های درست، جلوی انقراض نسل این گربه‌های بزرگ و سریع را بگیرند.

این تیم برای بالا‌بردن دقت آمار خود از اطلاعات جمع‌آوری‌شده توسط یک انستیتو تحقیقاتی کمک گرفت که بیش از دو میلیون مشاهده و رصد چیتا را در کارنامۀ خود داشت. از‌طرف‌دیگر از اطلاعاتی که بین سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۶ توسط مجامع حفظ محیط‌زیست از ۲۰ هزار چیتا به دست آمده بود نیز در آمار ارائه‌شده توسط این تیم تحقیقاتی کمک گرفته شده است.

این آمارها نتایج بسیار نگران‌کننده‌ای را از وضعیت چیتاهای ساکن در آفریقای جنوبی مطرح می‌کنند. کارشناسان محیط‌زیست بر این باور هستند که آمارهای به‌دست‌آمده از تعداد چیتاها تقریباً نصف تعداد چیتاهایی است که تصور می‌شد در دنیا وجود دارد.

به‌این‌ترتیب انجمن‌های حفظ محیط‌زیست در سرتاسر دنیا به‌لطف این آمارهای جدید تلاش بیشتری را در حفظ این گربه‌سان زیبا در پیش گرفته‌‌اند. در همین زمینه انجمن نشنال جئوگرافی، آماری را که برای تعداد چیتاهای موجود در کره زمین گردآوری شده است، زنگ‌خطری برای شروع اقدام‌های پیشگیرانه جهت حفظ نسل چیتا می‌داند.

در این بین گفته می‌شود که ممکن است علی‌رغم تمامی تلاش‌هایی که برای به‌دست‌آوردن آمار دقیق تعداد چیتاها انجام شده است، باز هم نواحی‌ای وجود داشته باشند که تعداد غلاده‌های چیتا در این قسمت‌ها محاسبه نشده باشد. اگر چنین باوری صحت داشته باشد، بعید به نظر می‌رسد در مجموع تعدادی بیش از ۶۸۰۰ قلاده چیتا در سطح کره زمین زندگی کنند.

از‌طرف‌دیگر عقل سلیم حکم می‌کند در اتخاذ تصمیم بر‌اساس آمارهای احتمالی، همیشه مقدار کم آمار را در نظر داشته باشیم. به‌این‌ترتیب چیزی که در‌حال‌حاضر مسلم است این واقعیت است که نسل چیتاهای آفریقا رو به انقراض پیش‌ می‌رود.

در‌نتیجه باید به چنین واقعیتی عکس‌العملی درست نشان داد و از این آمار و ارقام برای جلب‌توجه دولت‌‌ها و سازمان‌های جهانی به‌منظور جمع‌آوری کمک و اختصاص بودجه و تجهیزات لازم برای حفظ نژاد چیتا استفاده کرد.

سرعت چیتا مثال‌زدنی‌ است و این حیوان زیبا و باوقار حتی می‌تواند به مدت کمی سرعتی برابر با ۱۲۰ کیلومتر در ساعت داشته باشد. استارت‌های چیتا هم مثال‌زدنی است و در کمتر از ۲ ثانیه به سرعتی برابر ۷۵ کیلومتر می‌رسد که حتی خودروهای مسابقه‌ای نیز قادر به رقابت با چیتا در شتاب اولیه نیستند.

با در نظر گرفتن این موارد انصافاً باید گفت جای افسوس دارد که کار به اینجا کشیده است و این گربه‌سان زیبا با انقراض نسل روبرو شده‌ است، اما امیدواریم تلاش‌های جهانی و منطقه‌ای این نسل از یوزپلنگ‌ها را در آینده از انقراض حفظ کند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 344333 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟