گرم ترین نقاط جهان را بشناسید/دره مرگ خشک ترین منطقه در آمریکا

درۀ مرگ (Death Valley)

نام مرگ بی‌دلیل روی این دره گذاشته نشده است و با خشک‌ترین و گرم‌ترین منطقه در سراسر قارۀ پهناور آمریکای شمالی طرف هستیم. درۀ مرگ توانسته است رکورد گرم‌ترین تابش مستقیم آفتاب را با میزان ۵۶ درجه از آن خود کند.

انسان‌ در این دره طاقت زندگی ندارد، اما موجوداتی مانند گربه‌وحشی، نوع خاصی از روباه و نوعی موش‌ جونده را می‌توان از موجوداتی دانست که در درۀ مرگ به خوبی و خوشی زندگی می‌کنند.

کوه‌های شعله‌ور (Flaming Mountains)

کوه‌های شعله‌ور که در استان شین‌جیانگ کشور چین واقع شده‌اند، تداعی‌گر حرارت و گرمای سوزان آفتاب هستند. این منطقه در فهرست گر‌م‌ترین نقاط جهان قرار دارد، اما از‌آنجایی‌که انسان‌ها در این قسمت سکونت ندارند، اطلاعات دقیقی در‌خصوص درجه حرارت کوه‌های شعله‌ور در دسترس نیست.

لازم‌به‌ذکر است که ماهواره‌های ناسا درجۀ حرارت کوه‌های شعله‌ور را در یکی از گرم‌ترین روزها به میزان ۶۶ درجه سانتیگراد ثبت کرده‌اند.

دشت لوت

با هم به دنبال گر‌م‌ترین نقاط زمین گشتی در بیشتر کویرهای دنیا زدیم، اما جالب‌ است بدانید گرم‌ترین کویر دنیا همین دشت لوت خودمان است.

دشت لوت نیز مانند سایر بیابان‌های بی‌آب‌و‌علف خالی از سکنه است و در‌نتیجه اطلاعات دقیقی از درجه حرارت دشت لوت در دسترس نیست، اما ماهواره‌های ناسا موفق شده‌اند درجه حرارت دشت لوت را در هفت سال پیاپی زیر نظر بگیرند. در مدت این هفت سال گرم‌ترین میزان دمای دشت لوت حدود ۷۱ درجه گزارش شده است.

صحرای العزیزیه (El Azizia)

دقیقاً در تاریخ ۲۱ شهریور سال ۱۳۰۱، دستگاه‌های هواشناسی Meteorology میزان دمای مستقیم خورشید را در صحرای العزیزیه (که در لیبی واقع شده است) به مقدار ۵۸ درجه ثبت کردند. این امر باعث شد صحرای العزیزیه به مدت چیزی حدود ۹۰ سال رکورد گر‌م‌ترین نقاط جهان را در اختیار بگیرد.

اما بعد‌ها با آزمایش‌های دقیق‌تر مشخص گردید که درجه حرارت ثبت شده در آن زمان صحت ندارد و بیابان العزیزیه در گرم‌ترین روزهای تابستان چیزی حدود ۴۸ درجه گرم می‌شود.

بانکوک

به‌صورت نمادین، نام شهر بانکوک هم در میان گرم‌ترین شهرهای جهان به چشم می‌خورد. این گزینش، احتمالاً بدین سبب بوده است که نشان داده شود که الزاماً گرم‌بودن به‌معنای صحرایی یا بیابانی‌بودن منطقه‌ای نیست، بلکه ممکن است شهری سرسبز باشد، اما گرمایی بس طاقت‌فرسا داشته باشد.

در هر صورت، به احتمال زیاد نام شهر بانکوک واقع در تایلند به گوش شما خورده است. اما جالب است بدانید که در این فهرست نام بانکوک در جایگاه دارندۀ رکورد گرم‌ترین شهر دنیا به چشم می‌خورد. به‌صورت میانگین دما در بانکوک چیزی حدود ۲۷ درجه سانتی‌گراد در طول سال گزارش شده است در نتیجه روزهای گرم تابستان را نمی‌توان در بانکوک بدون سیستم‌های خنک‌کننده هوا گذراند.

گفته می‌شود حتی شب‌های بانکوک نیز بسیار گرم و مرطوب است و ساکنان این شهر خواب راحتی را در این گرم‌ترین شهر دنیا تجربه نخواهند کرد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 342334 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟