کشف 900 لاشه کوسه ازیک خودرو

حسین دلشب افزود: سازمان حفاظت محیط زیست در مصوبه شماره 380/381 سال 1393، صید کوسه های در خلیج فارس و دریای عمان که بتازگی بدلیل کاهش چشمگیر جمعیت و صید بی رویه در خطر انقراض قرار گرفته اند را ممنوع اعلام کرده است. 

دلشب اظهارکرد: مفاد این مصوبه شامل جریمه ٣٠٠ میلیون ریالی برای هر قطعه از انواع کوسه ماهی ها تعیین شده است که به سازمان شیلات و بهره برداران اعلام شده است. 

وی گفت: برابر قانون Law صید، حمل، خرید و فروش انواع کوسه ماهیان چه با هدف صید اصلی و ضمنی ممنوع است و متخلفان به مراجع قضایی معرفی می شوند. 

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر افزود: صیادان باید توجه داشته باشند که صید ضمنی کوسه را به اسکله منتقل نکنند. 

وی یادآور شد: صید کوسه ها به خاطر استفاده از گوشت و باله آن انجام می شود به همین دلیل جمعیت این نوع آبزی به شدت کاهش یافته است. 

دلشب اظهار کرد: صید کوسه ها به دلیل تقاضای بالای گوشت و بویژه باله این نوع آبزی برای تهیه سوپ در کشور چین باعث به خطر افتادن جمعیت این گونه های مهم شده است. 

وی گفت: رایج ترین گونه کوسه هایی که ماهیگیران صید می کنند کوسه های دم تیره و شیری است. 

دلشب اظهار کرد: کوسه شیری از نمونه هایی است که بیشتر در بازار Store ماهی فروشان دیده می شود و بسیاری از فیله ماهی ها مربوط به این گونه است. 

وی بیان کرد: کوسه ها از جمله انواع ماهیان اقیانوس ها و دریا ها به شمار می روند که در بالای هرم غذایی قرار دارند. 

وی اظهار کرد: این ماهیان به دلیل جایگاه ویژه در زنجیره غذایی، یکی از عوامل تعادل اکوسیستم های دریایی هستند. 

دلشب گفت: صید و صیادی بی رویه و خارج از ظرفیت، افزایش تلاش صیادی، استفاده از روش های مخرب صید مانند تور ترال، گوشگیر کفی(رکسی) و تورهای مونوفلامنت، رعایت نکردن ممنوعیت در مناطق تحت مدیریت و مناطق حساس از جمله مهمترین تهدید زیست بوم های دریایی است. 

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر افزود: آلودگی های دریایی، وجود پسماندهای شناور در دریا و حرکت آن ها با امواج و به ساحل رسیدن آن ها از جمله دیگر تهدیدهای زیست بومهای دریایی است. 
وی اضافه کرد: این پسماند ها که اغلب به وسیله شناورهای کوچک و بزرگ تولید می شود باعث آلودگی محیط زیست دریایی می شود. 

دلشب یادآور شد: تردد شناورهای بزرگ و برخورد با پستانداران دریایی و تورهای صیادی سرگردان و اسقاطی باعث تولید پسماند، گیرافتادن و تلف شدن انواع جانوران و نوزادان آنها می شود. 

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر افزود: در مواردی نیز به دلیل حادثه Incident و تعقیب صید تا ساحل و یا گرفتاری در جزر بزرگ و یا عوارض طبیعی ممکن است این پستانداران بزرگ در خشکی گرفتار شوند. 

دلشب اظهارکرد: زیستگاه بسیاری از گونه ها به دلیل استفاده از روش های مخرب صید از جمله ترال در معرض تهدید قرار دارند. 

دلشب گفت: انواع کوسه ها از گونه سرچکشی به دلیل باله های سیاه و بزرگ بیشتر مورد توجه قرار می گیرند. 

دلشب گفت: اندازه کوسه ها نیز متفاوت است طول آنها از 70 سانتی متر تا چهار متر نیز می رسد.  وال کوسه ها با نام 'کولی کر' یکی از بزرگترین گونه هاست که طول آن تا 14 متر است.  در اقیانوس ها حدود 20 هزار گونه ماهی شناسایی شده که حدود 385گونه آن جزو کوسه ها هستند. 

وی ادامه داد: کوسه ها بیش از 400 میلیون سال پیش در اقیانوس ها برای شکارچی گری تکامل پیدا کرده اند ولی برخلاف تصور عمومی به انسان حمله نمی کنند. 

دلشب اظهار کرد: 46 گونه کوسه در خلیج فارس و دریای عمان شناسایی شده که بیشترین میزان صید کوسه ها از بنادر دریای عمان گزارش شده است. 

وی افزود: کوسه نهنگ به عنوان بزرگترین ماهی جهان و از آرام ترین آبزیان دریایی است که از پلانکتونها و ماهیان ریز تغذیه می کند. 

دلشب یادآور شد: کوسه نهنگ در سطح آب شنا کرده و به تغذیه می پردازد این گونه از نظر ای یو سی ان جزو گونه های در معرض خطر انقراض قرار دارد. 

وی گفت: همچنین گونه ای از اره ماهی نیز در خلیج فارس بسیار نایاب شده و احتمال دارد ب زودی در معرض خطر انقراض قرارگیرد. 

دلشب یادآور شد: مطالعه زیادی روی کوسه ها در سواحل ایرانی خلیج فارس انجام نشده است. برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 315920 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟