الموت؛ زیستگاه پلنگ

الموت منطقه‌ای است که سازمان حفاظت محیط زیست برای آشنایی خبرنگاران محیط زیست با مناطق حفاظت‌شده کشور و مشکلات و دغدغه‌های مطرح در مدیریت این اکوسیستم‌های ارزشمند، مقدمات یک سفر دو روزه‌ به آن را فراهم کرد. این سفر در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه (۱۲ و ۱۳ مهرماه) انجام و فرصت بازدید از دریاچه اوان-استراحتگاه پرندگان مهاجر، روستای ویار-زیستگاه پلنگ- فراهم شد. همچنین طی این سفر خبرنگاران توانستند با کمک دوربین‌های محیط‌بانان تردد تعدادی کل و بز را مشاهده و از آنها تصویربرداری کنند.

عبدالحسین مظفری-معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست استان قزوین- را که ۲۳ سال سابقه خدمت در محیط زیست قزوین دارد شاید بتوان با حوصله‌ترین و با تجربه‌ترین فرد این سفر معرفی کرد. او همه روستاهای اطراف منطقه حفاظت‌شده الموت را با پای پیاده طی کرده است و حالا به خوبی می‌داند بعد هر فرازی در جاده الموت کدام شیب قرار دارد.

ثبت ۲۲۰ گونه گیاهی دارویی در الموت

 به گفته معاون نظارت و پایش اداره کل استان قزوین، بالغ بر ۲۲۰ گونه گیاهی دارویی در منطقه الموت شناسایی شده است که زالزالک بیشترین گونه درختی الموت است که گردشگران می‌توانند از میوه آن نیز استفاده کنند. در نزدیک‌های روستای ویار ازاین میوه خوشرنگ و خوشمزه خوردیم.

اگرچه قبل سفر پیش‌بینی هواشناسی را بررسی و خودمان را برای هوای سرد و بارانی الموت آماده کرده بودیم ولی هوا سردتر از آنی بود که تصورش را می‌کردیم البته کسی که بداند الموت، یک منطقه کوهستانی است و دو قله از بلندترین قله‌های استان شامل البرز و سیالان با ارتفاع ۴۰۰۰ هزار متر در این منطقه واقع است، حتما انتظار چنین هوایی در این وقت سال را دارد. الموت به خاطر همین موقعیت کوهستانی است که به مسیرهای کوهنوردی به ویژه خشچال مشهور شده است و به طور مرتب تعداد زیادی از کوهنوردان داخلی و خارجی را میزبانی می‌کند.

کارشناسان محیط زیست قزوین و محیط‌بانان جمعیت حیات وحش منطقه الموت را راضی کننده ارزیابی می‌کنند. شاید کمتر کسی قزوین را به عنوان زیستگاه بزرگ‌ترین گربه‌سان کشور یعنی پلنگ بشناسد اما بر اساس گفته‌های مسئولان قزوین، این استان از جمعیت قابل توجه پلنگ برخوردار است. رصد و پایش پلنگ در قزوین از سال ۸۶ شروع شده و بر اساس تصاویر ثبت شده توسط دوربین‌های تله‌ای، مشاهدات محلی و گزارش‌های محیط بانان، وضعیت پلنگ در الموت قابل توجه است.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 314381 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟