همسر زودرنج دارید؟ این کارها را بکنید

در این مطلب به شما می گوییم که چگونه با زودرنجی شریک زندگی تان برخورد کنید؟

به گزارش رکنا، حساسیت و زودرنجی یکی از صفت‌های ذاتی در بسیاری از خانم‌هاست که به دلیل طبع نازک آن‌ها بروز پیدا می‌کند. البته زودرنجی، صفتی نیست که فقط به خانم‌ها اختصاص داشته باشد. در روزگار ما، دامنه این صفت بسیار وسیع شده و حتی تعدادی از آقایان را هم درگیر خود کرده است. در این شرایط می‌توان گفت که زودرنجی می‌تواند نقش کبریت نیمه‌افروخته‌ای را ایفا کند که اگر در مسیر گرمای خشم قرار بگیرد، شعله‌ور می‌شود و کانون خانواده را تهدید می‌کند. از طرف دیگر اگر همین کبریت نیمه‌افروخته در معرض نسیم ملایم محبتی باشد، نه‌تنها شعله‌اش خاموش می‌شود، بلکه تا مدت‌ها امکان شعله گرفتن آن از بین می‌رود.

در گفتگو با فاطمه سلیمانی، استاد حوزه و دانشگاه، به بررسی شیوه برخورد با حساسیت‌های روحی همسران و زودرنجی آن‌ها پرداختیم.

زودرنجی یا همراه کردن همسر

ناز کردن و زودرنجی از طرف خانم‌ها نقابی است که باید آن را خوب شناخت. در بسیاری از مواقع وقتی خانمی از چیزی اظهار ناراحتی می‌کند، منظور او دور کردن مرد از خودش نیست، بلکه می‌خواهد از این طریق هر چه بیشتر او را با خود داشته باشد.

در چنین شرایطی بهتر است که مرد عاقل و دانا از زودرنجی زن خرده نگیرد و او را بیشتر از پیش نرنجاند. بلکه می‌تواند با بیانی نرم و لطیف او را آرام کرده و دلش را به دست بیاورد.

به عنوان مثال وقتی خانمی با دلخوری به همسرش می‌گوید که چرا وقت بیشتری برای او نمی‌گذارد، بهترین کار این است که مرد به نرمی توضیح بدهد که وقتش را صرف کار می‌کند تا زندگی بهتری را برای او فراهم کند و او را در آسایش و آرامش ببیند، نه اینکه پرخاشگری و خشونت به خرج بدهد.

درواقع تندخویی کردن در این نوع موارد، نه تنها گرهی از زودرنجی و حساسیت خانم باز نمی‌کند، بلکه آرامش را هر چه بیشتر از آن‌ها دور کرده و جای خود را به بدخلقی و دوری می‌دهد.

مهربانی و توجه به‌جای تندی و پرخاشگری

یکی دیگر از شیوه‌های مهربانی کردن با همسر زود رنج این است که مرد، او را نزدیک‌ترین و محرم‌ترین فرد برای خود بداند و او را به شیوه‌ای متوجه این موضوع کند که باور کند نه تنها نسبت به او بی‌توجه نیست، بلکه تمام تلاش او این است که زن را در آسایش و رفاه ببیند.

این کار می‌تواند تا اندازه زیادی توجه او را به سمت مهربانی‌های همسرش جلب کند و به این ترتیب تا اندازه زیادی از زودرنجی‌های او بکاهد؛ و باید توجه داشت که منت گذاشتن بر همسر در برابر گلایه‌های او بدترین کاری است که می‌تواند بین آن‌ها جدایی بیندازد.

در کتاب مکارم اخلاق از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله روایت شده که آن حضرت فرمودند: «بهترین مردان امت کسانی هستند که بر همسران خود منت نمی‌گذارند و با آن‌ها مهران هستند و به آن‌ها ظلم روا نمی‌دارند.»

استفاده از مهارت‌های ارتباطی

البته در این مورد به کار گرفتن بعضی مهارت‌های ارتباطی هم می‌تواند بسیار مفید باشد. به عنوان مثال وقتی خانمی گله می‌کند که چرا به حرف‌های من گوش نمی‌دهی؟ مرد می‌تواند در موقع صحبت کردن به نوعی به او توجه کند تا این دلخوری از بین برود.

در عین حال احترام گذاشتن به نظر‌ها و عقاید یکدیگر و همچنین مشورت کردن، می‌تواند تا اندازه زیادی اخلاق زودرنجی را در خانم کاهش بدهد. چراکه در کتاب دلائل الامامه نوشته شده که پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله فرمودند که: «بهترین شما کسانی هستند که نرمخو هستند و همسران خود را گرامی می‌دارند.»

کدخبر: 768144 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟