مغزتان را قدردان بار بیاورید

سال به سال به درصد افراد افسرده اضافه می‌شود.

به گزارش رکنا ، کودکان‌ و نوجوانان‌مان از اضطراب رنج می‌برند. آمار خودکشی در تمامی سنین رو به افزایش است. بنابراین فقط آموزش خواندن، نوشتن و ریاضیات کافی نیست؛ باید به بچه‌ها یاد داد که چطور انسان‌های موفقی باشند. یکی از تاکتیک‌های مهم در این زمینه، قدردانی است.

قدردانی یکی از مفاهیمی است که این روزها فهم درستی از آن وجود ندارد و در عین حال بسیار مفید است. به‌عنوان مثال اگر تصور می‌کنید سلفی گرفتن جلوی ماشین آخرین مدل‌تان و انتشار آن با هشتگ خوشبخت، راهی برای تمرین قدردانی است، در اشتباهید. مسئله تظاهر و نمایش نیست. مسئله تمرکز روی چیزهای مثبت و تظاهر به زندگی کردن در دنیایی عاری از مشکل هم نیست.

قدردانی اگر درست انجام شود، بسیار ساده است: تلاشی آگاهانه برای آن‌که خیلی چیزهای خوب زندگی را نادیده نگیرید. علاوه بر این، علم می‌گوید قدردانی با سلامت روانی بهتر مرتبط است و به دو شیوه مستقیم و غیرمستقیم بر آن اثر می‌گذارد. تحقیقات نشان می‌دهد که تجربه قدردانی می‌تواند باعث احساس آرامش شده، سیستم ایمنی بدن را بهبود بخشیده و فشار خون را کاهش دهد.

رابطه قدردانی با سلامتی

افراد قدردان مستعد عادات سلامت بهتری نظیر خوردن غذاهای مغذی بیشتر، انجام منظم ورزش و اجتناب از رفتارهای پرخطرند. به‌علاوه، خوش‌بینی ناشی از قدردانی می‌تواند اثری التیام‌بخش داشته باشد: تحقیقات نشان داده که افراد خوش‌بین بعد از اقدامات پزشکی شاهد نتایج بهتری هستند.

تمرین قدردانی همچنین می‌تواند شما را برای رسیدگی به مشکلاتی که ناگزیر در زندگی به وجود می‌آید، به خوبی مجهز کند و درواقع بخشی اساسی از فرایند بهبود پس از آسیب باشد. بسیاری از افراد مبتلا به بیماری‌های لاعلاج گزارش داده‌اند که وقتی قدردانی را تمرین می‌کنند، با کاهش احساس پریشانی و افزایش احساسات مثبت روبه‌رو می‌شوند.

همه فواید قدردانی

شاون آکور، محقق در کتاب پرفروش خود، «فواید خوشحالی»، به این موضوع اشاره می‌کند که قدردانی در هر سنی موجب افزایش انرژی، بهبود خواب، کاهش افسردگی، افزایش خوش‌بینی و ارتباطات اجتماعی می‌شود. او آمارهای جالبی در این باره دارد. مثلا این‌که قدردانی با کاهش ۲۳ درصدی سردرد، کمردرد و خستگی مرتبط است.

هسته اصلی پیام او این است که لازم نیست برای خوشحال بودن فقط به ژن‌‌ها و محیط‌مان تکیه کنیم؛ شاد بودن می‌تواند یک انتخاب باشد. ما می‌توانیم با عادات سالم، خوشحالی را ایجاد کنیم. اگر روزی تنها دو دقیقه به چیزهایی که بابت‌شان سپاسگزاریم فکر کنیم یا در طول روز قدردانی‌مان را به یک نفر ابراز کنیم، به مغزمان یاد می‌دهیم که خوش‌بین‌تر و مثبت‌تر شود و اگر به این الگو ادامه دهیم، درواقع این امکان به ما داده می‌شود که انتخاب شاد بودن، انتخاب ساده‌ای باشد.

چطور قدردان باشیم؟

آکور مجموعه‌ای از روش‌ها برای قدردانی ارائه می‌دهد که هرکسی می‌تواند آن‌ها را انجام دهد. مثلا این‌که هر روز به یک نفر از کسانی که فکر می‌کنید واقعا شایسته قدردانی است، یک پیام تشکر بفرستید. یا این‌که شب‌ها وقتی سرتان را روی بالش می‌گذارید، به‌جای درگیر شدن در نشخوارهای ذهنی همیشگی درباره هر مشکلی که نیاز به حل شدن دارد، چندین دقیقه را به فکر کردن درباره سه چیز جدیدی که در طول روز برایتان اتفاق افتاده که بابت آن سپاسگزارید، اختصاص دهید.

آکور می‌گوید این تمرین‌های قدردانی با ساخت عضلات مغزی جدید عمل می‌کند که در جست‌وجوی چیزهای مثبت است. درواقع این تمرین ما را از حالت پیش‌فرض‌مان خارج می‌کند. مغز ما با تمایل به منفی‌گرایی رشد یافته، زیرا زندگی انسان‌های اولیه مخاطره‌آمیز بوده است.

آیا می‌توان در اوج گرفتاری قدردان بود؟

اما شاید بپرسید آیا قدردانی درحقیقت می‌تواند به همه کمک کند؟ اگر پول کافی برای تامین نیازهای اولیه فرزندتان نداشته باشید، یا اگر در حال مبارزه با یک بیماری لاعلاج باشید چطور؟ آن‌وقت چطور می‌توان سپاسگزار بود؟ آکور می‌گوید وقتی این تحقیق را آغاز کرد، در ابتدا فکر می‌کرد شاید شاد بودن برای بعضی افراد خاص زیادی دشوار باشد اما در کمال تعجب، او شادی را در هر محیطی، از بخش‌های سرطان بیمارستان‌ها گرفته تا زندان‌ها و نواحی جنگی پیدا کرد.

او می‌گوید: «ما می‌توانیم معنی را در فعالیت‌های روزمره‌مان پیدا کنیم و این ما را به جلو سوق می‌دهد. هرجایی از دنیا که زندگی کنیم، شادی می‌تواند به‌عنوان یک گزینه برای ما باقی بماند.»

همه نتایج قدردانی

بعد از انجام تمرینات قدردانی نظیر آنچه پیش‌تر گفته شد، بعد از فقط یک هفته شاهد تاثیرهای آن بر روان‌تان خواهید بود. هربار که یک پیام تشکر برای کسی بفرستید، پاسخ گرمی دریافت خواهید کرد که منجر به افزایش دوپامین مغزتان خواهد شد.

وقتی هر شب به سه پیشرفت مثبت در زندگی‌تان فکر می‌کنید، انرژی آن در بقیه‌ روزتان خالی می‌شود و شما را وادار می‌کند که از شتاب بی‌امان در تیک زدن فهرست کارهایی که باید انجام دهید، کمی عقب‌نشینی کنید و مشارکت بیشتری در زندگی داشته باشید.

با این کار به نکات مثبت توجه بیشتری خواهید کرد که باعث می‌شود لذت‌هایی که از زندگی به دست می‌آورید، بزرگ‌تر جلوه کند. آخرین باری را که یک فنجان قهوه خوب میل کردید، در نظر بگیرید. آیا به گرمی فنجان در دستان‌تان یا لذت نوشیدن اولین جرعه توجه کردید؟ نادیده گرفتن این لحظات کوچک مثبت روزمره وقتی باعجله از یک فعالیت به فعالیت بعدی می‌پردازیم، ساده است اما اگر قدردان این لحظات باشیم، شاهد اثر قدرتمند آن‌ها بر روان‌ خود خواهیم بود.

چطور قدردان باشیم؟

چطور می‌توانیم قدردانی را در زندگی‌مان عملی کنیم؟ چند تمرین ساده وجود دارد که می‌توانید موقع مسواک زدن یا قبل از خواب برای این منظور انجام دهید.

به سه چیز خوب فکر کنید: روزانه دو دقیقه را به فکر کردن درباره سه چیز جدید که قدردان آن‌ها هستید و دلیل‌تان برای این قدردانی اختصاص دهید. یا این‌که بهتراست آن‌ها را بنویسید تا بتوانید آخر هفته به عقب برگشته و نگاهی به موارد آن بیندازید. این کار به مغز آموزش می‌دهد که خوش‌بین‌تر شود.

یک پیام احساساتی بفرستید: هر روز با فرستادن یک ای‌میل یا اس‌ام‌اس یک‌دقیقه‌ای از یک نفر تشکر کنید –معلم انگلیسی دبیرستان‌، شریک زندگی یا همکارتان، فرقی ندارد. هرکسی که فکر می‌کنید شایسته قدردانی است. لازم نیست پیام بلندبالایی بنویسید. با این کار نه‌تنها میزان شادی‌ و رضایت‌، بلکه روابط اجتماعی‌تان را بهبود می‌بخشید که اثر سازنده‌ای بر سلامت شما خواهد داشت.

از خودتان تشکر کنید: نیازی نیست که قدردانی همیشه بر کارهایی که بقیه برایتان انجام می‌دهند تمرکز داشته باشد. مطمئن شوید که از خودتان بابت عادات سالمی که در زندگی‌تان پرورش داده‌اید، نظیر خوردن مقدار زیادی میوه و سبزیجات، تشکر می‌کنید.

کوزه قدردانی‌تان را پر کنید: هربار که چیز خوبی اتفاق می‌افتد، آن را روی یک تکه کاغذ بنویسید، تا کنید و در یک کوزه بیندازید. این نشانه‌ای بصری خواهد بود. در طول زمان می‌بینید که کوزه چطور پر می‌شود و یادآور مثبت بودن در زندگی‌تان خواهد بود.

دو برابرش کنید: هر روز به یک تجربه مثبت فکر کنید. سه نکته‌ای را که درباره آن به یاد می‌آورید مشخص کنید: چیزی که پوشیده بودید، چیزی که گفتید. مغزتان در آن لحظه، آن تجربه را مرور کرده و درواقع آن خاطره را دو برابر می‌کند. این کار را به مدت ۲۱ روز ادامه دهید و شاهد روند معنی‌بخش آن به زندگی‌تان باشید.

از همسرتان تشکر کنید: زوج‌هایی که قدردانی خود نسبت به یکدیگر را ابراز می‌کنند، حلقه بازخورد قدرتمندی از صمیمیت و اعتماد ایجاد می‌کنند که در آن هر دو احساس می‌کنند نیازهایشان برآورده می‌شود. لازم نیست منتظر انجام یک کار بزرگ از سوی شریک زندگی‌تان باشید تا از او تشکر کنید. همین که وقتی به خانه می‌رسید متوجه تمیزی آن می‌شوید، دلیلی برای تشکر دارید.

از نکات منفی اجتناب نکنید:‌ ابراز قدردانی شاید باعث ایجاد خوش‌بینی بیشتری شود اما افراد قدردان از نکات منفی دوری نمی‌کنند. با این‌که ما معمولا قدردانی را با تمرکز بر چیزهای خوب و اجتناب از بدها مرتبط می‌دانیم، کلید رسیدن به یک زندگی آرام، پذیرش شکست‌ها به‌عنوان بخشی از سفر کلی‌تان است. یادآوری زمان سختی که روزی تجربه کردید باعث می‌شود بابت موقعیت کنونی‌تان و فائق آمدن بر چالش‌های پیشین، قدردان باشید.

کارهای داوطلبانه انجام دهید: هرکسی گاهی نیاز به کمک دارد و افراد قدردان می‌دانند که هیچ راهی برای شناخت آن وجود ندارد مگر این‌که به‌طور فعالانه کاری درباره آن انجام شود. کسانی که کارهای داوطلبانه انجام می‌دهند، بیشتر برای بازخورد تجربه‌تان احساس قدردانی می‌کنند. از آن‌جا که خدمت به دیگران کمک می‌کند که معنویت درونی خود را بیابید، برای فرصتی که برای خدمت‌رسانی پیدا کرده‌اید قدردان خواهید شد.

عادت‌ها یک‌شبه به وجود نمی‌آیند. هر ماه عملکردتان را بررسی کنید و ببینید این عادت‌ها را چقدر و با چه کیفیتی انجام می‌دهید. با گذشت زمان، این کارها را به‌طور طبیعی انجام خواهید داد و مغزتان فشار کمتری به خود خواهد آورد. آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 643573 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟