توصیه هایی برای رابطه خوب با خانواده همسر

با امضا کردن این صفحات شما پا به دنیای جدیدی می‌گذارید که تا قبل از آن با آن غریبه بودید، حال زوج‌ها دو پدر و دو مادر دارند که تا قبل از این هیچ آشنایی صددرصدی بین آن‌ها و خانواده همسر شان برقرار نبوده است.

به گزارش رکنا ، جالب است بدانید همه افراد با ورود به زندگی مشترک و هم‌نشین شدن با یک خانواده جدید ممکن است دچار مشکلات و دلخوری‌هایی شوند اما نکته مهم این است که بهترین راه‌حل برای ایجاد صلح و دوستی بین خانواده پدری‌مان و همسرمان چیست؟ آیا قادریم که بین خانواده و همسرمان صلحی ابدی برقرار کنیم؟

به همین منظور خانم زهرا احمدی، روان‌شناس و مشاوره خانواده به تمام بایدها و نبایدهای یک رابطه صحیح بین زوج‌ها و خانواده همسر در این مطلب می‌پردازد تا شما بتوانید راهکارهای مفید را در زندگی جدید پیش رو امتحان کنید.

یک بازی برد برد

زهرا احمدی، روان‌شناس و مشاوره خانواده، درخصوص ارتباط با خانواده همسر می‌گوید: «خانواده همسرتان بخش مهمی از زندگی‌ او هستند و همین قضیه باعث می‌شود به بخش مهمی از زندگی شما هم تبدیل شوند. این به آن معناست که زوج‌های جوان باید به‌خوبی از پس یک رابطه جدید بربیایند که نه‌تنها شامل همسر بلکه شامل خانواده او هم می‌شود تا بتوانند یک زندگی بدون مشکل را تجربه کنند. قطعا برقراری ارتباط و بازسازی ارتباط‌های ازدست‌رفته کار نه‌چندان آسان اما ارزشمندی است و هریک از زوجین باید برای برقراری یک ارتباط خوب و مستحکم بین خانواده خود و همسرش تلاش کند تا بتواند به هر چیزی که می‌خواهد دست پیدا کند.

شاید آن رفتاری که از خانواده همسر آینده‌تان انتظار داشته‌اید و تصورات شیرینی که از زندگی مشترک برای خودتان ساخته بودید با ورود به زندگی و امضای پیوند زناشویی، با واقعیتی که با آن روبه‌رو می‌شوید زمین تا آسمان باهم فرق کند اما به‌هرحال این شما هس تید که وظیفه‌دارید زندگی‌تان را بسازید و آن‌طور که باید از خوبی، خوشی‌ها و حتی پستی‌بلندی‌های آن نهایت استفاده را ببرید. این‌یک بازی برد برد است که اگر برنده از آن بیرون بیایید تا آخر عمر از آن سود خواهید برد؛ در این بازی شما باید شاه کلیدی در دست داشته باشید تا بتوانید درهای بسته را یکی پس از دیگری بازکنید.

در این راه همراه همسرتان باشید

همراه بودن، قانون اصلی ازدواج موفق است. شما دیگر تنها نیستید بلکه فرد دیگری را وارد زندگی خودکرده‌اید که نه‌تنها با شما بلکه با خانواده‌ای که در این سال‌ها شما را بزرگ کرده‌اند هم باید ارتباط برقرار کند و این امر قطعا به‌تنهایی میسر نخواهد شد.

زهرا احمدی، روان‌شناس و مشاوره خانواده بر این عقیده است که هرکس رفتارهای خانواده خود را بهتر از بقیه می‌شناسد پس باید به همسر خود نکاتی را یادآور شود تا او بتواند با چاشنی محبت و با رفتاری مناسب پا به دنیای خانواده او بگذارد. شاید در ابتدا این کار بسیار سخت به نظر بیاید اما باید بگوییم؛ لازمه هر رابطه‌ای درک کردن طرفین ماجراست.

پس به هر دو خانواده فرصت دهید تا با عضو جدید بیشتر آشنا شوند و هرگز همسرتان را در موقعیتی قرار ندهید که مجبور باشد بین شما و اقوامش یکی را انتخاب کند؛ این کار باعث می‌شود او نه‌تنها از شما بلکه از خانواده خود هم دور شود که در این سال‌ها برای بزرگ کردنش زحمت‌کشیده‌اند. پس سعی کنید در این راه پرپیچ‌وخم؛ همراه همسرتان باشید.

در غیاب همسر از او تعریف کنید

خانواده‌ها دوست دارند تا خوشبختی فرزندان‌شان را ببینند و از زبان آن‌ها درباره خوبی یا بدی همسرشان بشنود. زهرا احمدی، بر این باورند که کلمات می‌توانند در این مرحله معجزه‌گر باشند و ذهن خانواده‌ها را به پرواز دربیاورند. پس هنگامی‌که تنها به خانه پدری‌تان می‌روید در غیاب همسرتان از او به‌خوبی سخن بگویید و مرتبه او را در ذهن خانواده‌تان بالا ببرید تا بذر مهر و محبت را در دل آن‌ها بکارید. خانواده‌ها توقعی جز خوشبختی فرزندشان نخواهند داشت.

سعی کنید تا از مشکلات همسرتان به خانواده‌اش چیزی نگویید؛ زیرا پدرومادرها همه از عیوب فرزندشان آگاه‌اند و نیازی به یادآوری نیست و این‌جا فقط شما هستید که ضایع می‌شوید. سعی کنید تا مشکلات‌تان را روی یک برگه بیاورید یا با دوست‌تان مشورت کنید ولی هرگز آن‌ها را در خانواده‌تان مطرح نکنید، تا باعث رنجیده‌خاطر شدن کسی نشوید.

همه رفتارها را پیش‌بینی کنید

اگر می‌خواهید مشکلی بین همسرتان و خانواده شما پیش نیاید همه‌چیز را در ذهن خود پیش‌بینی کنید. به‌عنوان‌مثال حدومرز مشخصی بین هر دو آن‌ها بگذارید و از ارتباط زیاد در ابتدای ازدواج بپرهیزید؛ هرچه دیدارها بیشتر شود مشکلات بیشتری پدیدار می‌شود که از پس همه آن‌ها به‌یک‌باره برنخواهید آمد. شاید فرد تازه‌وارد نتواند بااخلاق های خانواده شما به‌راحتی کنار بیاید؛ پس به او فرصت دهید تا کم‌کم وارد خانواده شود و نسبت به اعضای خانواده شناخت نسبی پیدا کند.

مهربان باشید و مهربانی را رواج دهید

مهربانی شاید مهم‌ترین کلید برای باز کردن درهای بسته باشد پس سعی کنید با رفتاری مناسب، ارتباط خانواده خود را با همسرتان بیشتر کنید. زهرا احمدی، روان‌شناس و مشاوره خانواده اضافه کرد؛ هنگامی‌که همسرتان بداند با خانواده او مهربانید؛ قطعا او هم با خانواده شما مهربان‌تر خواهد بود و حس اطمینان زمانی به دست می‌آید که او فکر کند شما در دل خانواده‌اش جا بازکرده‌اید و آن‌ها شما را دوست دارند. به همین راحتی می‌توانید حس مهربانی را به قلب همسرتان تزریق کنید تا ازدواج‌تان مستحکم‌تر از قبل شود.

عینک خوش‌بینی بر چشم‌هایتان بزنید

خانم زهرا احمدی می‌گویند: «هیچ انسانی بی‌نقص نیست و قطعا شما نقص‌هایی را در شریک زندگی‌تان و خانواده او مشاهده خواهید کرد اما به یاد داشته باشید که چشم‌پوشی کردن در بیشتر مواقع شما را از یک بحران نجات خواهد داد. عینک خوش‌بینی برای این مواقع ساخته‌شده است؛ پس میزان حساسیت‌تان را کم کنید و راحت از کنار نقص‌های کوچک بگذرید و از خانواده همسر همیشه خوب سخن بگویید تا حساسیت همسر خود را نسبت به این موضوع تشدید نکنید. هر فرد نسبت به خانواده‌اش حساسیت‌های دارد و قطعا دوست نخواهد داشت تا کسی که با او زندگی می‌کند از خانواده‌اش بد بگوید.»

مانند یک فرد بالغ رفتار کنید

ممکن است خانواده خودتان اندازه شما، همسرتان را دوست نداشته باشند و هر کاری را تنها برای خوشنودی شما انجام دهند و این دوست‌داشتن‌های بیش‌ از حد همسرتان را رنجیده‌خاطر کند. درست همین‌جاست که شما باید در پشت‌صحنه وارد عمل شوید و بگویید که خانواده شما، همسرتان را تا چه اندازه دوست دارد اما شاید نتواند بر زبان بیاورند؛ این دروغ گفتن نیست بلکه اغراق کردن کلمات برای درست کردن رابطه‌هاست.

رفتار پخته شما، دیوارهای لرزان زندگی را محکم می‌کند و در لابه‌لای آجرها سیمانی می‌بندد که دیگر هیچ‌کس نتواند آن را خراب کند. در زندگی به یاد داشته باشید که شما یک فرد بالغ هستید و می‌توانید تصمیم‌های درستی برای آن بگیرید. زهرا احمدی، اضافه کرد؛ همیشه شرایط را یک‌بار دیگر از دریچه نگاه همسرتان ببینید و اگر موافق چیزی نبودید، پخته رفتار کنید.

در رابطه‌ها مؤدب باشید

زهرا احمدی، خاطر نشان کرد: «زوج‌ها باید در طول زندگی مشترک‌شان سعی بر این داشته باشند که ادب را رعایت کنند و از توهین و حمله به ویژگی‌های شخصیتی خانواده همسر خود حتی در هنگام دعوا بپرهیزند. شاید خیلی چیزها در ارتباط با خانواده همسر است که شما را ناراحت می‌کند اما تا آن‌جا که ممکن است آن را در دل خود نگه‌دارید و تا زمان مشخص بروز ندهید.

گاهی ساکت ماندن دوای هر درد بی‌درمان است؛ پس سعی کنید در مقابل رفتارهای خانواده همسرتان مؤدبانه رفتار کنید و در قالب گفت‌وگو به همسرتان بگویید که از این موضوع ناراحتید؛ البته زیاد به آن شاخ‌وبرگ ندهید تا همسرتان خودش وارد عمل شود و به‌عنوان پسر یا دختر خانواده با آن‌ها درددل کند. مطمئن باشید حرف‌های او بیشتر از شما شنیده می‌شود و می‌تواند راهکاری جدید را پیش روی شما قرار دهد.»

جمعه‌ها روز شانس شماست

سعی کنید یک روز در هفته را با همسرتان در کنار خانواده‌ها وقت بگذرانید تا روابط بین آن‌ها را مستحکم‌تر کنید. ناهار روز جمعه قطعا گزینه مناسبی برای دورهم جمع شدن و گپ زدن است و به شما این فرصت را می‌دهد تا عضو جدید خانواده را بر سر سفره‌ای بنشاند که سال‌های زیادی در کنار خانواده‌تان بوده‌اید و با رفتارهای آن‌ها بیشتر آشنا شود.

زهرا احمدی می‌گوید: «روزهای تعطیل روزهای شانس شماست؛ این به آن معناست که شما می‌توانید زنجیرهای تازه تشکیل‌شده را سفت و محکم کنید یا اگرچند سال از ازدواج شما می‌گذرد به این زنجیرها جلا دهید و نفسی تازه بکشید.»آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 642148 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟