5 توصیه برای شادابی و عمر مفید

به گزارش رکنا ، مى خواهید شانس این را داشته باشید که در نهایت شادابى و سلامت با نوه هاى خود بازى کنید این پنج راه را امتحان کنید:

۱- مراقب وزن خود باشید

خانمى که در سن ۲۰ سالگى داراى وزن مناسبى است و این وزن را تا انتهاى دهه چهارم زندگى اش، با تفاوت تنها ۱۰ درصد بیشتر حفظ مى کند، سه برابر کمتر از یک فرد چاق در معرض ابتلا به بیمارى هاى قلبى، دیابت و سرطان سینه قرار مى گیرد و حدوداً هشت سال بیشتر عمر مى کند. مادران شاغل که امکان عمل به دستورات رژیم هاى کاهش وزن را ندارند، مى توانند به دستورات زیر عمل کنند.

- تمرین هاى ورزشى کوتاه مدت در طول روز (حداقل ۱۵ دقیقه) را فراموش نکنید.

- تا جایى که امکان دارد از مراجعه به فست فودها خوددارى کنید.

- صبحانه بخورید.

- عضلات خود را تقویت کنید. ماهیچه هاى قوى کالرى بیشترى مى سوزانند، متابولیسم بدن را تنظیم مى کنند اما فراموش نکنید باید ورزش را در سنین ۲۰ تا ۳۰ سالگى شروع کنید.

۲- تقویت ارتباطات دوستانه و خانوادگى

روابط مستحکم عاطفى درون خانواده اهمیت فراوانى در حفظ سلامتى دارد. تحقیقات نشان مى دهند زنانى که حدود شش تجربه خوشایند اجتماعى در طول هفته دارند (ناهار با دوستان، ناهار دوستانه با همسر، گپ خودمانى با یک دوست صمیمى یا همکار و ‎/‎/‎/) یکسال بیشتر از کسانى که چنین روابطى ندارند، عمر مى کنند.

راهکارهایى براى حفظ ارتباط قوى با دوستان براى مادران شاغل و پرکار:

- تلفن هاى کوتاه مدت به دوستان خود بزنید.

- از پست الکترونیکى (E-mail) استفاده کنید.

- زمان قرارهاى ملاقات خود با دوستان و خانواده را از روى تقویم تنظیم کنید.

- در مواقع ضرورى از کسى بخواهید در نگهدارى بچه ها به شما کمک کند.

۳- سریع تر راه بروید

زنانى که در طول هفته، هر روز حدود ۳۰ دقیقه به حالت نسبتاً سریع پیاده روى مى کنند، ریسک ابتلا به بیمارى هاى قلبى، پوکى استخوان، سکته، دیابت و سرطان سینه و کلون را در خود کاهش مى دهند.

به اعتقاد متخصصان تنها با حفظ فشار خون در طیف نرمال و وادار کردن قلب به طپش سریعتر هر از گاهى، مى توان چهار سال به طول عمر افزود.

اگر شما نیز جزو افراد بسیار پرمشغله هستید، لحظه اى صبر کنید و ببینید آیا حاضرید در طول روز تنها ۱۰ الى ۱۵ دقیقه را فقط به خود و سلامتى خود اختصاص دهید. استفاده از دستگاه هاى ورزشى براى راه رفتن در منزل و یا حتى دویدن نیز کارساز است.

۴- قانون «رنگین کمان»

تنوع میوه هاى مصرفى خود از یک یا دو نوع به چهار الى پنج نوع در روز مى تواند به تنظیم عارضه فشار خون بالا تا ۲۰ درصد و جلوگیرى از بروز سکته قلبى تا ۳۰ درصد بینجامد. این عمل همچنین باعث عدم ابتلا به طیفى از سرطان ها مثل سرطان ریه، کلورکتال و سینه مى شود. انجام این مسئله آسان تر از گفتن آن است. یا مصرف نصف فنجان از یک نوع سبزى، یک فنحان از میوه هاى سالادى، یک نوع میوه در اندازه متوسط و یا حتى جایگزین کردن آن با سه چهارم فنجان آب یک نوع میوه، میزان ابتلا به سکته قلبى را در فرد کاهش مى دهد.

فراموش نکنید:

- تنوع را رعایت کنید. هر نوع میوه و سبزى خاص، ویتامین ها و مواد مغذى خاص خود را دارد. هر چه از انواع میوه بیشتر استفاده کنید، سودى که از مصرف آن به شما مى رسد نیز بیشتر است.

- اگر نمى توانید دائم خرید کنید، میوه ها و سبزى ها را فریزرى کنید. همگى موافقیم که مصرف میوه و سبزى تازه، عالى است اما شما هنگام مصرف میوه ها و سبزیجات فریز شده نیز مقادیر متناسبى از ویتامین و مواد معدنى دریافت مى کنید.

۵- هواى تازه و تمیز

یک زن غیرسیگارى تقریباً ۱۴ سال بیشتر از افراد سیگارى با شرایط مشابه عمر مى کند. پس توصیه این قسمت زیاد هم عجیب نیست؛ اگر سیگار مى کشید، آن را ترک کنید. زنانى که سیگار نمى کشند تقریباً ۵۰ درصد کمتر از افراد سیگارى دچار بیمارى قلبى و ۱۲ برابر کمتر دچار سرطان ریه مى شوند. زنان در مقابل مواد سرطان زاى موجود در تنباکو، بیشتر از مردان حساسند. مطالعات نشان مى دهد جمعیت زنان، دو برابر بیشتر از مردان در خطر ابتلا به سرطان ریه هستند که این امر حتى به سیگار کشیدن مستقیم آن ها مربوط نیست و تنها قرار گرفتن در معرض دود سیگار نیز براى آنان خطرناک است. عملکرد ریه در زنان سیگارى که سیگار خود را ترک مى کنند؛ سریع تر از مردان بهبود مى یابد. مادر شدن، یک انگیزه بسیار قوى براى ادامه بهتر و سالم تر سال هاى باقى مانده از عمر است. البته شاغل بودن شاید تا حدودى ادامه این راه را سخت کند اما با رعایت پنج نکته ذکر شده مى توانید از حداکثر ظرفیت خود و خانواده براى بهره بردن از عمر طولانى تر (و مشاهده بزرگ شدن نوه هایتان!) استفاده کنید.آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 638932 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟