معروف ترین بازار سنتی ایران را بشناسید +تصاویر

بازار وکیل به دستور کریم خان زند ساخته شد، این که چگونه ایده ساخت این بازار Store به ذهن او رسیده به سفر کریم خان به شهر لار برمی گردد، او در  آنجا با دیدن بازار قیصریه لار تصمیم می گیرد که بازاری شبیه آن را در شیراز درست کند تا مغازه داران در محلی مشخص جمع شوند و کاسبی کنند. ساخت بازار در سال ۱۱۷۲ هجری قمری شروع و در سال ۱۱۹۳ به پایان رسید، بعد از پایان گرفتن کار ساخت این بازار، این محل به مرکز اقتصادی شیراز تبدیل شد. این بازار که در کنار حمام و مسجد وکیل قرار دارد مجموعه گردشگری گرانبهایی را به وجود دارد که گردشگران زیادی در سفر به این شهر از این سه جاذبه تاریخی عصر زندیه دیدن می کنند. اگر برای خرید به سمت بازار وکیل بروید چیزی که بیشتر از همه توجه شما را به خود جلب می کند انواع مختلف فرش های دستباف و ماشینی است چون در بیشتر بخش های اصلی بازار، فرش و پارچه فروخته می شود. اگر علاقمند هستید که در سفر به شیراز از صنایع دستی و سنتی این شهر سوغاتی تهیه کنید می توانید به سرای مشیر در بازار وکیل بروید در این بخش، صنایع دستی زیبایی را می بینید که معماری جذاب بازار در این قسمت به زیبایی آن ها افزوده است.

vakil-800x500
بازار وکیل در کجا قرار دارد؟
بازار وکیل در مرکز شهر شیراز، بعد از میدان شهرداری در شرق میدان شهدا، در نزدیکی ارگ کریمخان قرار دارد.

shiraz-2-800x500

معماری بازار وکیل چگونه است؟
بازار از مصالح گچ، آهک و آجر ساخته شده و ستون های آن که از جنس سنگ تراشیده است باعث شده که این بازار از محکم ترین بناهای عصر زندیه باشد. معماری این بازار مثل بازار لار و بازارچه اصفهان است اما عرض بازار وکیل از دیگر بازارها بیشتر است. بازار، پنج درب بزرگ دارد که در چهار طرف آن قرار گرفته است. در گذشته، ارتفاع سقف چهارسوق بازار ۱۱ متر بود اما بعد از اینکه در کف آن خاک ریزی انجام شد ارتفاعش به ۱۰ متر رسید. قبلا در زیر سقف چهار سوق حوض مرمر وجود داشت اما الان این حوض از بین رفته است. در زیر سقف این بازار دریچه ها و روزنه هایی قرار دارد که نور و هوای کافی را به درون حجره های آن می رساند.

 

vakil-market-800x500
چگونه به بازار وکیل برویم؟
بازار وکیل در مرکز شیراز قرار دارد و این باعث شده که دسترسی مناسبی دشته باشد. در میدان شهرداری ایستگاه مترو وجود ندارد اما می توانید با مترو تا میدان نمازی بروید و سپس از آنجا سوار اتوبوس های خط ویژه حدفاصل میدان نمازی تا میدان شهرداری شوید.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 266348 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟