کدام خودرو بزرگترین حجم باک را در بازار ایران دارد؟ / عکس

به گزارش رکنا، یکی از مشخصه‌های تاثیر گذار در خرید و قیمت گذاری خودرو ، میزان مصرف سوخت و حجم باک اتومبیل است. خودروهایی که باک بزرگتری دارند، به راننده اجازه می‌دهند تا مسافت بیشتری را بدون نیاز به سوخت‌گیری مجدد طی کند. به همین دلیل خریداران نکته سنج همواره به حجم باک خودروهایی که در لیست خریدشان قرار دارند، توجه می‌کنند.

در این مقاله تصمیم داریم تا برخی از خودرو هایی که حجم باک بالایی را در اختیار راننده قرار می‌دهند به شما معرفی کنیم. خودروهایی که حجم باک بالایی دارند در هر بخش قیمتی مورد بررسی قرار می‌گیرند. از این رو با هر سطح بودجه، می‌توانید خودرویی را انتخاب کنید که نیاز کمتری به سوخت‌گیری دارد.

پژو پارس و پژو 405

پژو پارس و پژو 405، سلاطین جاده‌ها!

اگر اهل گشت و گذار در فضای مجازی باشید، حتما کلیپ‌های کوتاه بسیاری را دیده‌اید که در آن به ستایش پژو پارس و پژو 405 می‌پردازند. البته بخش بزرگی از این کلیپ‌ها اغراق شده هستند، با این حال نمی‌توان از مزیت اصلی این دو خودرو یعنی باک بزرگ آن‌ها غافل شد.

باک پژو 405 و نسخه فیس‌لیفت آن یعنی پژو پارس حدود 70 لیتر حجم دارد. با توجه به مصرف سوخت ترکیبی این خودروها که 9 لیتر در صد کیلومتر عنوان شده است، پژو 405 و پژو پارس می‌توانند با یک بار سوخت‌گیری بیش از 750 کیلومتر را پیمایش کنند. البته این رقم به صورت تقریبی محاسبه شده است، چرا که موارد بسیاری بر مصرف سوخت خودروها تاثیرگذار هستند. ابعاد لاستیک‌ها، میزان سلامت پیشرانه و همچنین کیفیت سوخت باعث افزایش یا کاهش مصرف بنزین خودرو می‌شوند.

محبوبیت بالای پژو پارس باعث شده است تا بهای این خودرو بیشتر از قیمت راناپلاس و خودروهای مشابه در بازار تعیین شود. این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که قیمت کارخانه‌ای پژو پارس از رقبایش کمتر است.

پس از پژو 405 و پژو پارس، نسخه‌های ایرانیزه آنها بیشترین حجم باک را در اختیار متقاضیان قرار می‌دهند. خودروهای خانواده سمند، سورن و دنا حجم باکی در حدود 66 لیتر دارند که باز هم به راننده کمک می‌کند تا مسافت‌های طولانی را بدون نیاز به پر کردن مجدد باک پیمایش کند.

کی ام سی K7

بیشترین حجم باک بین کراس‌اوورهای چینی

کراس‌اوورهای کوچک چینی در حال حاضر بخش بزرگی از بازار خودرو ایران را در اختیار دارند. این خودروها ظاهر جذابی دارند و امکانات مناسبی را نیز در اختیار مشتریان قرار می‌دهند. با این حال حجم باک آن‌ها به طور معمول کمتر از 60 لیتر است. بنابراین در بین مقالات مرتبط با خودروها همچون استپر موتور چیست؟ اثری از حجم باک خودروهای چینی مشاهده نمی‌شود.

در شرایطی که اکثر کراس‌اوورهای چینی با باک‌های 55، 50 یا 45 لیتری باعث مراجعه مکرر مالکان به پمپ بنزین می‌شوند، کی ام سی K7 شرایط متفاوتی دارد. این خودرو با دارا بودن حجم باک 64 لیتری، مزیت نامحسوسی را بین رقبایش در اختیار دارد که اکثر کاربران از آن غافل هستند.

توجه به این نکته ضروری است که اکثر خودروهای چینی به دلیل بهره‌مندی از موتورهای 1.5 لیتری توربوشارژر، مصرف سوخت اقتصادی دارند. این مساله باعث شده است تا کراس‌اوور ها و سدان‌های چینی بتوانند با یکبار سوخت‌گیری، مسافت قابل توجهی را طی کنند. مصرف سوخت ترکیبی کی ام سی K7 نیز معادل 8.6 لیتر در صد کیلومتر اعلام شده است. بنابراین این کراس‌اوور می‌تواند با یکبار سوخت‌گیری، مسافتی در حدود 744 کیلومتر را طی کند. البته این رقم تقریبی است و با توجه به شرایط سفر، ممکن است رقم متفاوتی را مشاهده کنید.

یکی از شاسی‌بلندهای کمتر شناخته شده چینی در بازار ایران، جی ام سی S350‌ است. این شاسی‌بلند براساس شاسی نردبانی شکل گرفته است و پیشرانه قدرتمندی دارد، بنابراین به حجم باک قابل توجهی برای گذر از مسیرهای صعب‌العبور نیاز پیدا می‌کند. حجم باک JMC S350‌ معادل 70 لیتر است که با توجه به مصرف سوخت ترکیبی 8.9 لیتر، برد قابل توجهی را در اختیار راننده قرار می‌دهند.

تویوتا لندکروزر

بیشترین حجم باک بین خودروهای وارداتی

در بازار خودروهای وارداتی، تنوع خوبی از انواع مختلف خودروها وجود دارد. به همین دلیل مشتریان می‌توانند از بین انواع مختلف خودروها، یکی را برای استفاده انتخاب کنند. در این بین تویوتا لندکروزر معروف با دارا بودن حجم باک 138 لیتری، یکی از بهترین‌ها در رده خودش به حساب می‌آید.

البته استفاده از این باک حجیم در تویوتا لندکروزر بی‌دلیل نیست، چرا که این خودرو موتوری حجیم دارد و مصرف سوخت ترکیبی آن نیز قابل توجه است. مصرف سوخت ترکیبی تویوتا لندکروزر با موتور 6 سیلندر، 13.5 لیتر به ازای صد کیلومتر پیمایش است. بنابراین این خودرو می‌تواند با یک باک پر بیش از 1000 کیلومتر را پشت سر بگذارد.

مرسدس بنز S500_ با کد اتاق W222

در بین سدان‌های وارداتی، دو خودرو شاخص باک بزرگی را در اختیار مالکان خود قرار می‌دهند. نخستین خودرو مرسدس بنز S500‌ با کد اتاق W222‌ است. حجم باک این خودرو 80 لیتر است و مصرف سوخت آن نیز به ازای هر صد کیلومتر پیمایش در حالت ترکیبی 9.1 لیتر خواهد بود. بنابراین مرسدس بنز S500 می‌تواند با یک باک سوخت، بیش از 870 کیلومتر را طی کند.

آخرین نسل وارد شده از هیوندای آزرا به کشورمان نیز باک بزرگی دارد. باک سوخت این خودرو 70 لیتر حجم دارد که با توجه به موتور چهار سیلندر نصب شده روی آن برد مناسبی را در اختیار این خودرو قرار داده است. مصرف سوخت ترکیبی هیوندای آزرا 8.3 لیتر در صد کیلومتر است. بنابراین آزرا می‌تواند با یکبار سوخت‌گیری کامل، بیش از 840 کیلومتر را طی کند. باک سوخت هیوندای جنسیس نیز 73 لیتر حجم دارد اما به علت بهره‌مندی از پیشرانه بزرگتر و مصرف سوخت بیشتر، برد آن از آزرا کمتر خواهد بود.

جمع‌بندی

در این مطلب به بررسی برخی از خودروهای موجود در بازار پرداختیم که باک سوخت بزرگتری نسبت به رقبای هم‌رده یا هم‌قیمت خود دارند. البته باید توجه داشت که تنها باک سوخت بزرگ نمی‌تواند باعث افزایش برد یک خودرو شود. توجه مالک به سلامتی خودرو و انجام سرویس‌ها و تعمیرات دوره‌ای، به خودرو کمک می‌کند تا سوخت کمتری را به بهتری روش مصرف کند. بنابراین لازم است تا مواردی همچون علائم خرابی کویل یا انژکتور خودرو را جدی بگیرید. بروز هرگونه مشکل در سیستم‌های برقی خودرو، باعث می‌شود تا کامپیوتر فرض را بر بدترین شرایط ممکن قرار دهد و مصرف سوخت خودرو به طرز چشمگیری افزایش پیدا کند.

منبع:

کدخبر: 959148 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟