4 مزیت روغن دنبه برای پوست بدون لک

به گزارش رکنا، همان‌طور که می‌دانید چربی‌ها همراه پروتئین‌ها از اساسی‌ترین عناصر سازنده غشاهای سلولی ازجمله پوست به شمار می‌روند و همچنین برای تأمین انرژی و جذب مواد معدنی و ویتامین‌ها بسیار ضروری هستند. روغن دنبه نوعی چربی حیوانی سالم است که از چربی قسمت دم گوسفند تهیه شده و قرن‌هاست مردم از آن برای مراقبت از پوست استفاده می‌کنند.

روغن دنبه برای پوست روغن دنبه حاوی لیپید یا همان چربی‌های موجود در پوست سالم است؛ از این‌ رو می‌تواند در تأمین رطوبت زیاد برای پوست خشک مؤثر عمل کند.

شرکت‌های تولیدکننده محصولات آرایشی و بهداشتی از روغن دنبه به‌عنوان مرطوب‌کننده برای ساخت صابون، کرم‌های اصلاح(افترشیو)، بالم لب، لوسیون و سایر محصولات مراقبت از پوست استفاده می‌کنند. در ادامه این مطلب 4 مزیت روغن دنبه برای پوست را باهم مرور می‌کنیم.

مزایای روغن دونبه برای پوست

۱.جلوگیری از خشکی پوست با روغن دنبه

روغن دنبه حاوی لیپید یا همان چربی‌های موجود در پوست سالم است ازاین‌رو می‌تواند در تأمین رطوبت زیاد برای پوست خشک، مؤثر عمل کند. لیپیدها به‌وفور در غشای سلول‌های بدن یافت می‌شوند. آن‌ها مسئول رطوبت­رسانی به داخل و خارج بافت‌های سلولی پوست هستند. لیپیدها یک سد محافظ و درعین‌حال نفوذپذیر روی پوست ایجاد می‌کنند که می‌تواند از عفونت جلوگیری کند و رطوبت، انعطاف‌پذیری و ساختار سلولی پوست را حفظ کند.

یکی از مزایای روغن دنبه برای پوست این است که به‌راحتی جذب پوست می‌شود و بدون مسدود کردن سلول‌های سطحی، از خشکی پوست جلوگیری می‌کند. این روغن طبیعی منافذ پوستی را مسدود نمی‌کند و احساس چربی ایجاد نمی‌کند، بنابراین نه‌تنها برای خشکی پوست مفید است بلکه افراد با پوست چرب هم می‌توانند از مزایای آن بهره‌مند شوند.

از همه بهتر اینکه برای طولانی‌مدت روی پوست باقی می‌ماند و نیازی نیست بیشتر از یک‌بار در روز از آن استفاده کنید. حتی در سخت‌ترین و خشک‌ترین روزهای سرد زمستان نیز روغن دنبه می­تواند پوستتان را مرطوب و از آن محافظت کند.

۲.جوانسازی پوست

مبارزه با رادیکال‌های آزاد و جلوگیری از ظاهر شدن خطوط ریز و چین‌وچروک‌های سطحی، از دیگر مزایای روغن دنبه برای پوست است. روغن دنبه سرشار از مواد مغذی و انواع ویتامین‌ها مانند ویتامین E، D، A و K است. ویتامین E موجود در این روغن طبیعی برای پیری پوست بسیار مفید است و دارای خواص آنتی‌اکسیدانی قوی است که از پوست در برابر آسیب اشعه ماوراءبنفش خورشید محافظت می‌کند. همچنین قادر است آسیب‌هایی که از قبل ایجاد شده‌اند را کاهش دهد. تحقیقات نشان داده است که ویتامین E از تجزیه کلاژن جلوگیری می‌کند.

مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۲ نشان داده است که دریافت محصولات طبیعی حاوی ویتامین E، جلوی اتصال متقابل کلاژن و پراکسیداسیون لیپید- که هر دو با پیری پوست ارتباط دارند- را می‌گیرد. جلوگیری از تجزیه کلاژن راهی عالی برای کاهش پیری پوست است و قطعا روغن دنبه می‌تواند در این زمینه به شما کمک کند. با استفاده منظم احساس می‌کنید که پوستتان نرم‌تر و درخشان‌تر می‌شود.

کنترل سبوم و جلوگیری از آکنه با روغن دنبه گاهی اوقات غدد چربی به دلیل برخی محصولات مراقبت از پوست، تغییرات آب و هوایی و سایر عوامل خارجی بیش‌ازحد فعال شده و از کنترل خارج می‌شوند.

۳.کنترل سبوم و جلوگیری از آکنه

اگرچه هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد روغن دنبه به‌طور مستقیم از بروز آکنه جلوگیری می‌کند اما خاصیت مرطوب‌کنندگی، شباهت آن با سبوم طبیعی و همچنین جذب سریع آن توسط پوست باعث می‌شود که این ماده بتواند تولید سبوم را تا حد مشخص کنترل کند.

گاهی اوقات غدد چربی به دلیل برخی محصولات مراقبت از پوست، تغییرات آب و هوایی و سایر عوامل خارجی بیش‌ازحد فعال شده و از کنترل خارج می‌شوند. در چنین مواردی روغن دنبه برای پوست معجزه می‌کند چراکه می‌تواند تعادل را به پوست بازگرداند و التهابات پوستی را تسکین دهد، بدون اینکه منافذ را مسدود کند یا باعث تحریک بیشتر پوست شود.

دنبه حاوی اسیدهای چربی مانند اسید استئاریک و اسید اولئیک است که در لایه خارجی پوست و سبوم یافت می‌شوند. این اسیدها نرم‌کننده، مرطوب‌کننده، احیاء کننده و ضدالتهاب هستند. اسید استئاریک به ترمیم پوست کمک می‌کند و عملکرد و انعطاف‌پذیری پوست را بهبود می‌بخشد. اسید اولئیک موجود در روغن دنبه کمک می‌کند تا سایر مواد مغذی مفید به عمق پوست نفوذ کنند.

۴.محافظت در برابر آسیب پوستی

مطالعات نشان داده است که ویتامین D موجود در روغن دنبه باعث تحریک و تغییر حالت ژن‌های پپتید ضدمیکروبی در پوست انسان می‌شود و نقش مهمی در جلوگیری از عفونت‌های پوستی دارد. علاوه بر این دنبۀ گوسفندی که در علفزار می­ چرد حاوی اسید لینولئیک مزدوج یا CLA است و مطالعات نشان داده است که بین این ماده با برخی ژن‌های مهارکننده سرطان ارتباط وجود دارد.

شواهد مبتنی بر علم به ما نشان می‌دهد که اسید آلفا لینولئیک و اسید لینولئیک که به اسیدهای چرب امگا ۳ و امگا ۶ نیز معروف هستند، ساختار و عملکرد سدی پوست را حفظ و از پوست در برابر عوامل آسیب‌رسان خارجی محافظت می‌کنند. اسید لینولئیک دارای خواص ضدالتهابی و ضدمیکروبی قدرتمندی است ازاین‌رو می‌تواند برای پاسخ‌های ایمنی و ضدالتهابی پوست ازجمله اگزما و روزاسه مفید باشد.

کلام آخر اینکه اگر می‌خواهید پوست لکه‌دار و خشن خود را به پوستی صاف و ابریشمی تبدیل کنید اکنون زمان آن است که از مزایای انواع روغن های دنبه برای پوست بهره‌مند شوید.

منبع: دنیای مد

کدخبر: 958962 ویرایش خبر
لینک کپی شد
فرانک حمیدی
آیا این خبر مفید بود؟