10 ماسک خانگی با گلاب برای پوست

به گزارش رکنا، ماسک خانگی یکی از پرطرفدارترین تکنیک‌های موجود برای مراقبت از پوست و حفظ زیبایی و سلامت آن هستند و پیشینه تهیه و استفاده این دست از ماسک‌ها قدمتی بسیار طولانی دارد. بنابر مستندات تاریخی، یکی از نخستین محصولاتی که در مراکش، مصر و هند به عنوان ماسک صورت در میان زنان مورد استفاده قرار می‌گرفته، گلاب یا همان عصاره گل رز است و ایران، اولین خاستگاه تولید این ماده شگفت‌انگیز به حساب می‌آید.

خواص گلاب برای پوست

 گلاب مملو از ویتامین و مواد معدنی است و به خوبی پوست را تغذیه می‌کند. خاصیت آنتی اکسیدان گلاب از تولید رادیکال‌های آزاد جلوگیری می‌کند و مانع از پیری و ایجاد چین و چروک پوستی می‌شود. علاوه بر این، گلاب خاصیت آنتی باکتریال فوق‌العاده‌ای دارد و با از بین بردن میکروارگانیسم‌های مضر پوست، از ایجاد جوش و آکنه جلوگیری می‌نماید. استفاده از گلاب برای پوست، اثر آبرسانی، مرطوب کنندگی، ضد التهاب و التیام بخش دارد.

1. ماسک گلاب، زردچوبه و عسل

گلاب، زردچوبه و عسل، ترکیبی فوق‌العاده قدرتمند برای کنترل و از بین بردن آکنه‌های پوست ی تشکیل می‌دهند. همه مواد این ماسک، خاصیت آنتی باکتریال و آنتی اکسیدان دارند. این ترکیب با کنترل رشد و تکثیر باکتری‌ها، سطح پوست را ضد عفونی می‌کنند. همچنین با ممانعت از انجام واکنش‌های اکسیدانت، مانع از تولید رادیکال‌های آزاد پوستی می‌شوند. زردچوبه به کار رفته در این ماسک، قدرت التیام بخش و ضد التهاب بی نظیری دارد و قرمزی و خشکی پوست را درمان می‌کند.

برای تهیه این ماسک، یک قاشق چای‌خوری گلاب را در ظرف تمیزی بریزید. یک قاشق مرباخوری عسل اضافه کنید و در نهایت به اندازه یک سوم قاشق مربا خوری، زرد چوبه بریزید. مواد را به خوبی باهم ترکیب کنید تا مخلوطی یکدست حاصل شود. حال با استفاده از پد ماسک، ترکیب را روی تمام قست‌های پوستتان زده و اجازه دهید 20 دقیقه بماند. استفاده از این ماسک 2 تا 3 بار در هفته توصیه می‌شود.

2. ماسک گلاب، جو و ماست

ماسکی خارق‌العاده برای پوست‌هایی که دچار تیرگی، آفتاب سوختگی و التهاب شده‌اند. این ترکیب جادویی می‌تواند تنها با چندبار استفاده، پوست تان را کاملا درمان کند.

ماست قدرت ضد التهاب بسیار قوی دارد و شدیدترین التهابات را تسکین می‌دهد. همچنین چربی طبیعی موجود در ماست، باعث تنظیم میزان چربی پوست و تامین رطوبت مورد نیاز آن می‌شود.

جو نیز خاصیت روشن‌کنندگی و ضد لک بسیار عالی دارد و می‌تواند تیره‌ترین لکه‌های پوستی را به تدریج محو کند و از بین ببرد.

برای ساخت این ترکیب، ابتدا به اندازه نصف فنجان جو را در مخلوط کن بریزید و به خوبی آسیاب کنید تا کاملا نرم و یکدست شود. جو نرم شده را به ظرف تمیزی منتقل کنید و مقدار یک قاشق غذاخوری ماست را به آن اضافه نمایید.

یک تا دو قاشق چای‌خوری گلاب بریزید و ترکیب را به خوبی هم بزنید تا مخلوط همگنی حاصل شود. در آخر با استفاده از پد ماسک، ترکیب به دست آمده را به تمام صورت تان بمالید و بعد از 20 تا 30 دقیقه آبکشی کنید. استفاده از این ماسک 2 تا 3 بار در هفته تا بهبودی کامل پوست، توصیه می‌شود.

3. ماسک گلاب، چریش ( سریش) و زردچوبه

ترکیبی متفاوت برای از بین بردن آکنه‌های مقاوم به درمان، چرکی، ملتهب و فعال. تاثیر معجزه آسای این ماسک طبیعی با چندبار استفاده کاملا خودنمایی می‌کند. وجود چریش، باعث تنظیم تولید مقدار چربی پوست می‌شود و سبوم اضافی را در منافذ پوستی از بین می‌برد.

چریش باعث تحریک تولید کلاژن نیز می‌شود و در ترمیم چین و چروک‌های سطحی و جای جوش بسیار قدرتمند عمل می‌کند. زردچوبه قدرت آنتی اکسیدان و ضد التهاب دارد و همچنین باعث یکدست شدن رنگ پوست و التیام جای جوش‌های فعال می‌شود.

برای استفاده از این ماسک، ابتدا یک قاشق چای‌خوری چریش را در ظرف تمیزی بریزید و به اندازه یک سوم قاشق مرباخوری زردچوبه را به آن اضافه کنید.

در آخر حدود یک تا دو قاشق چای‌خوری گلاب بریزید تا جایی که ترکیبی خمیری شکل به دست بیاید. سپس با استفاده از پد ماسک، ترکیب به دست آمده را روی جوش‌ها و آکنه‌ها و نواحی ملتهب و نیازمند درمان پوستتان بمالید و بعد از گذشت 20 تا 30 دقیقه، پوستتان را آبکشی کنید.

توجه داشته باشید که از این ماسک نباید برای تمام سطح پوستتان استفاده کنید. استفاده از این ماسک دو تا سه بار در هفته تا درمان کامل آکنه‌ها توصیه می‌شود.

4. ماسک گلاب و چوب صندل

اگر پوست چرب و مستعد آکنه‌ای دارید، یکی از مفیدترین ماسک‌های دنیای زیبایی برای شما، همینجاست. چوب صندل خاصیت روشن‌کنندگی و ضد لک بسیار قدرتمندی دارد و پوست را با ملایمت بسیاری لایه برداری می‌کند. از طرفی با تنظیم PH فیزیولوژیک پوست صورت و میزان چربی تولیدی منافذ پوستی، از ایجاد جوش و آکنه جلوگیری می‌کند.

برای ساخت این ماسک، مقداری چوب صندل را آسیاب کنید تا به خوبی نرم و یکدست شود. حدود 3 تا 4 قاشق غذاخوری پودر به دست آمده را در ظرف تمیزی بریزید و یک تا دو قاشق غذاخوری گلاب را به آن اضافه کنید و به خوبی هم بزنید تا مخلوط شوند. سپس با استفاده از پد ماسک، مخلوط مورد نظر را روی تمام پوست صورت و گردنتان بمالید و 20 تا 30 دقیقه صبر کنید و نهایتا آبکشی نمایید. استفاده از این ماسک به دلیل خاصیت لایه برداری چوب صندل، یک تا دوبار در هفته توصیه می‌شود

5. ماسک گلاب و آلوئه ورا

اگر پوست خشک و حساسی دارید، این ترکیب ارگانیک مخصوص شماست. آلوئه ورا قدرت آبرسانی خوبی دارد و از پوسته پوسته شدن و خشکی پوست جلوگیری می‌کند. همچنین قدرت آنتی باکتریال و ضد قارچ قوی دارد که از ایجاد عفونت‌های پوستی و آکنه‌های چرکی جلوگیری می‌کند.

آلوئه ورا در ترکیب با گلاب، پوست را تغذیه می‌نماید و خاصیت ضد التهاب و ترمیم کننده بسیار قدرتمندی ارائه می‌کند. به علاوه باعث ترمیم پوست و از بین رفتن جای جوش نیز می‌شود.

نخستین گام برای تولید این ماسک ارگانیک، جدا کردن ژل آلوئه وراست. حدود 10 سانت از برگ آلوئه ورا را جدا کنید و به کمک چاقو، آن را از وسط نصف کنید و با استفاده از قاشق، ژل آن را بردارید. سپس ژل را با چنگال کاملا له کنید و دو قاشق غذاخوری از آن را به ظرف تمیزی انتقال دهید.

در آخر یک قاشق غذاخوری گلاب را به آلوئه ورا اضافه کنید و خوب هم بزنید. با استفاده از پد تمیز، ماسک را به تمام پوست صورتتان بمالید و بعد از 20 تا 30 دقیقه با آب سرد، پوست تان را کاملا بشویید. استفاده از این ماسک تقویت کننده و ترمیمی دو تا سه بار در هفته توصیه می‌شود.

6. ماسک گلاب و قهوه

این ماسک، لایه برداری شگفت‌انگیز برای درمان مشکلات پوستی شماست. قهوه سرشار از کافئین است و آثار اعجاز آوری برای سلامت پوست و بدن با خود به همراه دارد. کافئین موجود در قهوه خاصیت آنتی اکسیدان بی‌همتایی دارد و از تولید رادیکال‌های آزاد پوستی و ایجاد واکنش‌های اکسیدانت به خوبی جلوگیری می‌کند. این ماده گردش خون را در ناحیه پوست بهبود می‌بخشد و رشد و تکثیر سلولی را افزایش می‌دهد.

قهوه با تحریک تولید کلاژن و الاستین در بافت پوست، چین و چروک‌های سطحی را از بین می‌برد و از افتادگی و پیری پوست ممانعت می‌کند. قدرت لایه برداری دانه‌های قهوه، باعث از بین رفتن لک و جای جوش می‌شود و پوست را بسیار روشن می‌کند.

برای تولید این ماسک، مقدار دو تا سه قاشق غذاخوری قهوه را به خوبی آسیاب کنید و در ظرف تمیزی بریزید. همچنین می‌توانید از قهوه آسیاب شده آماده استفاده کنید. در نهایت یک تا دو قاشق غذاخوری گلاب را اضافه کنید و هم بزنید تا خمیر نسبتا سختی به دست بیاید.

اگر دچار التهاب و قرمزی پوست هستید، یک سوم قاشق مرباخوری زردچوبه نیز به ترکیب ماسک خود اضافه کنید. در آخر با استفاده از پد ماسک، مخلوط حاصل را به تمام پوست صورت و گردنتان بمالید و 3 تا 5 دقیقه ماساژ دهید.

این ماسک برای پوست دور چشم نیز مناسب است. مقداری از ماسک را به آرامی دور چشمتان ماساژ دهید و حدود 30 تا 40 دقیقه صبر کنید و با آب سرد پوستتان را آبکشی نمایید. استفاده از این ماسک یک تا دوبار در هفته توصیه می‌شود.

7. ماسک گلاب و آرد برنج

گلاب و آرد برنج، ترکیبی خارق العاده برای جوانسازی و از بین بردن افتادگی و چین و چروک پوستی است. آرد برنج ترکیبی بسیار مقوی است و مملو از انواع ویتامین‌های مختلف است.

به علاوه با تحریک تولید الاستین و کلاژن پوستی، باعث افزایش قوام و استحکام پوست می‌شود و چروک‌های سطحی پوست را به تدریج از بین می‌برد. آرد برنج در ترکیب با گلاب، پوستتان را به عمیق‌ترین شکل ممکن تغذیه می‌کند و شادابی و طراوت بی‌نظیری به آن می‌بخشد.

طبق دستور تهیه این ماسک، یک و نیم قاشق غذاخوری آرد برنج را در ظرف تمیزی بریزید. سپس یک قاشق غذاخوری گلاب را به آن اضافه کنید و خوب هم بزنید تا ترکیبی یکدست حاصل شود. ترکیب به دست آمده باید حالت خمیری داشته باشد. در آخر با استفاده از پد تمیز، ماسک آماده شده را به تمام پوست تان بمالید و بعد از گذشت 20 تا 30 دقیقه با آب سرد پوستتان را بشویید. استفاده از این ماسک دو تا سه بار در هفته توصیه می‌شود.

8. گلاب و آبلیمو

ترکیب گلاب و آبلیمو، ترکیبی همه کاره برای کمک به رفع انواع و اقسام مشکلات پوستی شماست. این ترکیب خاصیت آنتی باکتریال دارد و مانع از ایجاد جوش و آکنه می‌شود.

خاصیت اسیدی آبلیمو باعث تنظیم PH پوست می‌شود و تولید سبوم را کنترل می‌کند؛ در از بین بردن لک‌های پوستی عالی عمل می‌کند و باعث روشن شدن پوست می‌شود. استفاده از ترکیب آبلیمو و گلاب  برای پوست‌های چرب و مستعد آکنه بیشتر توصیه می‌شود.

برای ساخت آن یک تا دو فنجان گلاب را در ظرف تمیزی بریزید. آب یک یا دو لیمو سبز تازه را بگیرید و از صافی رد کنید تا هسته و تفاله‌ها جدا شود و در آخر آب آن را به گلاب اضافه کنید. مخلوط را به خوبی هم بزنید و با استفاده از پد ماسک یا پنبه آرایشی، آن را به تمام پوست صورت و گردن تان بمالید.

مخلوط به دست آمده را می‌توانید به صورت اسپری نیز استفاده کنید. این ترکیب به مدت 10 روز قابل نگهداری در یخچال یا هوای خنک است و استفاده از آن 2 بار در روز توصیه می‌شود.

9. گلاب و روغن فندق

روغن فندق سرشار از ویتامین و معدنی است و فرمولاسیونی التیام بخش و ضد التهاب دارد. قرارگیری این روغن بر روی پوست، ضمن تغذیه عمیق سلول‌های پوستی، باعث تامین رطوبت و آبرسانی نیز می‌شود. ترکیب گلاب با روغن فندق، تونر قوی خلق می‌کند که به تنهایی می‌تواند تمام نیازهای پوستی شما را تامین کند. این تونر PH فیزیولوژیک پوستتان را به خوبی تنظیم می‌کند و چربی و سبوم اضافی را کاملا از بین می‌برد و مانع از ایجاد جوش و آکنه می‌شود.

برای تهیه این ترکیب، یک تا یک و نیم فنجان گلاب را در یک ظرف شیشه‌ای تمیز بریزید. سپس دو قاشق چای‌خوری روغن فندق را کمی حرارت دهید تا گرم شود. در آخر روغن را به گلاب اضافه کنید. گرم شدن روغن، به انحلال آن در گلاب کمک می‌کند.

با استفاده از پد ماسک یا پنبه آرایشی، مقداری از آن را به تمام پوست صورت و گردن تان بمالید و برای چند دقیقه ماساژ دهید. این ترکیب را می‌توانید حدود 10 تا 15 روز استفاده کنید. پس از استفاده، نیازی به شستشو و آبکشی پوست نیست.

10. ماسک گلاب و انبه

ترکیب ارگانیک انبه و گلاب، خاصیت آبرسانی و ضد پیری ثابت شده ای  دارد و برای انواع پوست مناسب است. انبه میوه تابستانی بسیار لذیذی است که خواص بسیاری برای سلامت پوست دارد. این میوه سرشار از پلی فنول است و از پوستتان در برابر آسیب‌های ناشی از اشعه ماورا بنفش خورشید محافظت می‌کند. به علاوه، انبه قدرت آنتی اکسیدان چشمگیری دارد و مانع از انجام واکنش‌های اکسیدانت در سلول‌های پوستی می‌شود.

اولین مرحله برای ساخت این ماسک، له کردن دو قاشق غذاخوری انبه تازه است. بعد از له شدن کامل انبه، آن را به ظرف تمیزی منتقل کنید و یک قاشق غذاخوری گلاب به آن بیفزایید و به خوبی مخلوط کنید. در آخر با پد ماسک آن را روی پوستتان بمالید و بعد از 20 دقیقه بشویید. استفاده از این ماسک 2 تا 3 بار در هفته توصیه می‌شود.

کدخبر: 954094 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟