مشاوره تحصیلی زمانی که دانش آموزان دچار افت تحصیلی می شوند بسیار ضروری است زیرا برای پیدا کردن راه حل جلوگیری کردن از افت تحصیلی باید مشکلات دانش آموزان ریشه یابی شود. در این رابطه هم باید از مشاوره خانواده کمک گرفت و هم مشاوره تحصیلی. مشاوره خانواده و روانشناس کمک می کند که علل روحی و شناختی افت تحصیلی دانش آموزان یا دانشجویان به خوبی شناخته شود و اگر دلایلی مانند افسردگی، اضطراب و یا استرس موجب این مشکل در آنها شده باشد راهکارهایی برای درمان این مشکلات روحی ارائه می دهد.

 

از طرفی دیگر یک مشاور تحصیلی خوب به افراد کمک می کند تا راهکارهایی مانند تمرکز بیشتر، برنامه ریزی و انتخاب های بهتری در زمینه تحصیلی داشته باشند مانند انتخاب رشته پایه نهم، انتخاب رشته کنکور، انتخاب رشته کارشناسی ارشد و دکتری.

مشاوره تحصیلی

اهمیت مشاوره تحصیلی

از جمله خدمات مشاوره تحصیلی برای دانش آموزان یا دانشجویان، آموزش شیوه های صحیح مطالعه و تکنیک های بهبود حافظه و همچنین افزایش تمرکز است. باید توجه کنید که آموزش این تکنیک ها باعث می شود که زمان افراد هدر نرود. همچنین کیفیت استفاده آنها از زمان خود برای مطالعه به حداکثر برسد. اگر این روش ها ه درستی انجام شود قطعا افراد نتیجه بهتری از روند تحصیلی خود و در نتیجه انتخاب شغل خواهند داشت. حیطه مشاوره تحصیلی بسیار گسترده است. به طور مثال دانش آموزی را در نظر بگیرید که می تواند خوب مطالعه کند، تمرکز کند و به بهترین نحو مطالب را حفظ و یا مسائل را تجزیه و تحلیل کند. اما به محض ورود به جلسه امتحان به دلیل داشتن اضطراب بالا همه چیز را فراموش میکند یا نمیتواند از آنچه که در ذهن دارد به خوبی استفاده کند.

در اینجا یک مشاوره تحصیلی خوب می تواند از اضطراب افراد کاسته و به آنها اعتماد به نفس بیشتری دهد و همچنین در زمینه کاهش تنش و اضطراب امتحان قدم بردارد.

مشاوره تحصیلی

ایجاد انگیزه

یکی از مهم ترین مسائلی که مشاوران تحصیلی با آن درگیر هستند ایجاد انگیزه برای افراد است. هر کسی که با روند تحصیل در رشته های مختلف آشنایی دارد متوجه این موضوع می شود که تحصیل امری است که نیازمند پشتکار است و این پشتکار زمانی حفظ خواهد شد که افراد از انگیزه کافی برای ادامه تحصیل برخوردار باشند. در نتیجه در نبود انگیزه کافی بهره وری افراد کاهش پیدا میکند. همچنین افت تحصیلی به مراتب بیشتر می شود. زمانی که شما متوجه می شوید دیگر انگیزه کافی برای ادامه تحصیل ندارید قطعا این را خوب درک می کنید که تمرکزی بر مطالعه ندارید و نمی توانید برای دروس خود، برنامه ریزی کنید. در این شرایط حتما باید از کمک مشاوره تحصیلی استفاده کنید.

فرایند مشاوره باید به طور مرتب و مرحله به مرحله انجام شود. امروزه در جامعه ما شاهد هستیم که در مدارس اتاق هایی به عنوان اتاق مشاوره وجود دارد. که دانش آموزان می توانند از آن بهره بگیرند. علاوه بر مدارس، مراکز مشاوره ای نیز وجود دارند که می تواند والدین و فرزندان آنها را در رسیدن به اهداف خود یاری برساند. از جمله این مراکز، مرکز مشاوره آویژه است. که میتوانند در مورد موضوعاتی مانند شرایط و ضوابط رشته های بدون کنکور کارشناسی ارشد شما را راهنمایی کنند.

مشاوره انتخاب رشته

انتخاب رشته یکی از مهم ترین تصمیمات زندگی هر فردی است. این انتخاب می تواند بر آینده تحصیلی و شغلی افراد قطعا تاثیرگذار باشد. بنابراین برای مشاوره انتخاب رشته کنکور سراسری، افراد میبایست از تجربه ها و دانش مشاورانی با تجربه و حرفه ای استفاده کنند. این مشاوران حتما باید با روند برنامه ریزی سریع آشنا باشند و همچنین در کنار علایق افراد، از پیچ و خم های رشته ها و گرایش های مختلف تحصیلی آگاهی داشته باشند.

مشاوره تحصیلی

انتخاب رشته کنکور سراسری

یکی از مهم ترین انتخاب رشته هایی که افراد باید انجام دهند، انتخاب رشته کنکور سراسری است. افراد به هنگام ورود به دانشگاه باید رشته خود را انتخاب کنند. این انتخاب رشته از این جهت مهم است که در دانشگاه افراد وارد تحصیلات عالیه می شوند و میبایست مهارت های لازم برای شغل آینده خود را کسب کنند. در این زمینه باید ابعاد مختلف انتخاب یک رشته را در نظر گرفت. ابعادی مانند علایق، بازار کار، توانایی افراد، آینده شغلی و بسیاری از فاکتورهایی که باید در یک انتخاب آگاهانه به آنها توجه کرد. عدم توجه به این فاکتورهای انتخابی باعث میشود افراد در آینده از انتخاب خود راضی نباشند. دلیل اینکه بسیاری از افراد در مقاطع بالاتر تحصیلی مانند کارشناسی ارشد و یا دکتری مجبور به تغییر رشته می شوند؛ عدم توجه به همین فاکتورهاست.

پس مشاوره کنکور می تواند از هزینه های بعدی که ناشی از عدم آگاهی افراد از تصمیمات خود است جلوگیری کند. همچنین مشاهده می شود که بعضی افراد با وجود اینکه بسیار خوب تلاش کرده اند و حتی رتبه خوبی در کنکور سراسری آورده اند مجبور به تحصیل در دانشگاه های نامعتبر شده اند؛ یا حتی پشت کنکور مانده اند. مشاوره تحصیلی اینجا به افراد کمک می کند بهترین تصمیم را با توجه به چشم انداز شغلی و علایق تحصیلی خود بگیرند. با این روند است که افراد می توانند آینده ای روشن برای خود رغم بزنند.

دانش آموزان در کنکور سراسری قبل از هر چیز علایق و مهارت های خود را در انتخاب رشته خود اولویت قرار دهند، یک انتخاب رشته درست سهم زیادی در درصد قبولی شما دارد؛ بنابراین باید از مشاوری کمک بگیرید که اطلاعات کافی از تراز قبولی رشته ها، ظرفیت پذیرش دانشگاه ها، تعدا سهمیه ها، شغل هایی که در آینده مورد نیاز آن رشته هستند و همچنین علایق تحصیلی شما داشته باشند تا بدین طریق بتوانید انتخابی درست برای خود رغم بزنید.

نکات مهم در انتخاب رشته

شما باید نسبت به شخصیت خود شناخت کافی داشته باشید تا بتوانید با اطلاع درست از علایق و مهارت های خود، بهترین رشته برای خود را داشته باشید. نکته مهم دیگر این است که ظرفیت دانشگاه ها هر ساله تغییر میکند. شما باید برای یک انتخاب رشته صحیح از این ظرفیت ها آگاهی کامل داشته باشید. از طرفی دیگر شما برای یک انتخاب رشته نیازمند این هستید که فرصت های شغلی مربوط به رشته خود را بررسی کنید. تا بتوانید گرایش مناسبی را انتخاب کنید. تا زمانی که وارد بازار کار می شوید شغل خوبی برای خود دست و پا کنید.

کدخبر: 513936 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟