شیوه های جدید مقابله با درد را بشناسید

اگر درد مدت زیادی ادامه یابد و با روش های مختلف مانند دارودرمانی برطرف نشود، به تدریج توانایی فرد تحلیل می رود و کیفیت زندگی او کاهش می یابد.این نوع دردها که به آن دردهای مزمن گفته می شود، معمولا ماندگار می شود دردهای حاد نیز معمولا بعد از اعمال جراحی ایجاد می شود که شدت بالایی دارد اما مدت آن طولانی نیست.دکتر آرمان طاهری متخصص بیهوشی و فلوشیپ درد درباره روش های کنترل درد به ایرنا گفت: شایع ترین دردها، انواع سردردها و پس از آن کمردردهاست.

انواع سردرد

سردرد اضطرابی

سردردهای اضطرابی معمولا در اثر استرس و اضطراب ایجاد می شود و دور سر را به صورت کمربندی از پیشانی تا پشت سر، درگیر می کند.

سردرد میگرنی

این سردردها بیشتر از سردردهای اضطرابی با تهوع همراه است؛ تاری دید و سرگیجه نیز برای بیمار ایجاد می شود.

سردرد خوشه ای

سردرد به صورت خوشه ای ایجاد می شود، این سردردها در مردان شایع تر است و بیشتر درهنگام خواب بروز می کند.

کمردرد

گاهی درد این بیماران ناشی از مفصل هایی است که اتصال دو مهره را برعهده دارد و ممکن است ناشی از دیسک نباشد.

بسیاری از بیماران پس از انجام جراحی کمر، دچار درد می شوند؛ در آمریکا 30 درصد افرادی که کمرشان جراحی شده، دچار دردهای مزمن می شوند و در واقع جراحی ناموفق تلقی می شود.

درد آندومتریوز

این درد مزمن مختص زنان است که پس از انجام جراحی های مربوط می توان با استفاده از روش های کاهش درد، به این بیماران کمک های قابل توجهی کرد.در افرادی که جراحی فتق انجام می دهند و دچار دردهای شدید در ناحیه جلوی لگن می شوند، می تواند بسیار کمک کننده باشد.

روش های نوین کنترل درد

ابتدا برای رفع دردهای بیمار از درمان های دارویی استفاده می شود اما اگر این درمان ها موثر نشد، با روش های مداخله ای می توان به این بیماران کمک کرد.درد بیماران به طور کامل از طریق این روش ها برطرف نمی شود اما از شدت آن به میزان قابل توجهی کاسته می شود یا در یک محدوده زمانی درد متوقف می شود.معمولا این روش ها به صورت تزریق موادی در مسیر عصب درد، سوزاندن برخی مسیرهای عصبی یا فریز کردن عصب است.طاهری، به عنوان نمونه به بیماری به نام «نورالژی عصب پنجم» یا «نورالژی عصب سه قلو» اشاره کرد و گفت: این درد که ناشی از تحریک ناگهانی عصب پنج صورت رخ می دهد در هنگام صحبت کردن یا غذاخوردن به صورت تیرکشنده و برق گرفتگی در صورت بیمار ایجاد می شود و بسیار دردناک و آزاردهنده است. برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 276863 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟